Har varit på semester. Från forumet. Men nu är det ju Jultider, och alla vet vad det innebär: Mer tid för elektronik!Johan.o skrev:$stiff:
Hur har det gått? Var ju några månader senast det hände något i din tråd.
(...)

Vänster: En handfull feta FETar, en gammal CPU-kylfläns och lite shuntmotstånd som pallar ström...
Höger: En stund med pelarborr och lödkolv senare.

Vänster: För er som var uppmärksamma i början av tråden, det finns två kretskort i mitt bygge. Detta är det andra.
Höger: Båda, sammakopplade, "sandwich"-konstruktion.

Vänster: Mät & mat. Späningskuben ger lite kräm; 20 V, 7 A (senare 10 A).
Höger: En enkel elektrisk ekvivalent till en motor (dummy-last).

Här är lite andra motorer att driva, och lite andra vridmoment...
Finns även en halvskabbig sekvens av bilder med tillhörande ljud här:
Lite förklaring:
Det är en motorstyrning, närmare bestämt en vanlig H-brygga med pimpad styrelektronik. Ni som varit här forumet ett tag vet ju att jag sysslat med just detta tidigare.
dsPICen genererar två par komplementära (med valbar dödtid) PWM-signaler med bärvåg på 14,38 kHz och 10 bit upplösning. Detta ger en effektiv moduleringsfrekvens i lasten på ~28,8 kHz, vilket är långt över vad jag hör. Skönt.
Styrkretsen MC33883 från Freescale nivåkonverterar för att driva de fyra utgångstransistorerna i H-bryggan.
Differentialförstärkarna MAX4081 mäter på shuntarna (höga sidan), så att återkoppling på strömmen kan erhållas i alla fyra kvadranter.
Hittils har jag testat att plåga omvandlaren vid 20 V, 10 A. Min last klarar inte av mer

Ingen återkopling är implementerad ännu. Tanken är att det ska finnas en kaskadkopplad PI-regulator för ström respektive vinkelhastighet som snurrar i dsPICen. Förhoppningsvis har den massvis av tid över för att göra diverse cirkustrick också