Jag matar mina MPGs med spänningen från datorn och det fungerar mycket bra.
Nu vet inte jag vilka data du har på din MPG, den kanske skall ha en matning på 12 volt ? Släng upp lite data på den eller en bild så får vi utgå från det.
Per
När man ska rikta upp så måste man ha någon referens att utgå ifrån. Annans kan man få till en maskin som fräser "raka" bananer. Ett maskinpass är då en bra idé för att justera in höjden hos en skena och sedan att få den andra skenan att följa den första i höjd. Men i sida kan det vara jävligare om man inte tippar betongklumpen på sida. Då kan en lite längre rak linjal vara trevlig. En maskinvinkel är också oumbärlig.
Micke_71: Dina tips kommer lite väl sent. Om du följt tråden så kommer du fram till att maskinpass redan är införskaffat och att maskinvinkel finns ifall man följer den hänvisade tråden. Dock behöver han inte välta hela stativet ifall han fått in ett plan, ty han har en indikatorklocka.
Okej och om han har fått en skena rak i höjdled hur får han den rak i sida? Han måste ha en referens för sida också när han inte har ett vågrätt till hjälp.
En indikatorklocka är bra men det finns några fällor. Om man har den ena skenstyrningen rak i höjd och sida så kan han INTE ha en klocka till att indikera upp den andra i höjd. För om den skenan skruvar sig bara en tusendels mm så kommer klockan 300-500mm bort att visa avsevärt mycket mer och han kommer då att justera den skenan upp o ner med tiondelar.
Bästa metoden för höjd av den andra är då återigen passet på en linjal mot den första raka skenan.
Jo jag har fräst en hel del av de här balkarna till de här http://www.wemo.se/Templates/Product1.a ... e430936c79 där vi monterar skenstyrningarna. Vi monterar även skenor fast det är inte så höga krav på att skenorna sitter rakt i sidled bara parallellt. Det var jäkligt tidsödande att försöka klocka upp det på grund av skenornas skruvning på de frästa planen. Vi sätter den första skenan och sedan har en vagn som styr rätt den andra i sida när vi drar fast den.
Dags för en liten uppdatering
Använde maskinvattenpass och gjorde ena X-rälset till referensplan. Svängde sen 90 grader över till det andra rälset och justerade in det i samma plan. Det tog många timmar att få dom båda i samma plan trots att jag gick metodiskt tillväga (vad annars). Hundradelarna är som gummi..
Sedan tillbaka till referensplanet och vinkelhaken upp till Y-rälsen. Ungefär så långt har jag kommit. Har gjort plattan mellan Y och Z också.
Och som vanligt tycket jag att Y-axeln sitter på portalen
Appropå vad som är X, Y och Z. Jag kör med att den som är längst ner är X, sen kommer Y och upp/ner är Z.
Sen kan ni andra (förutom Spruftisen då som verkar köra på samma linje) tycka vad ni vill.
Allt beror väl på vart man står nånstans. Men för att inte krongla till det vid diskutioner om nåt man varken har bild på, eller vet vart gubben ska stå nånstans, så är det mycket lättare att köra nerifrån och upp. Sen kan var och en bestämma i typ Mach3 vart dom olika axlarna är. Men det är en helt annan sak.
Skulle jag rita om å kalla delarna på Lillsyrran olika saker bara för att några kommer att stå på kortsidan och andra på långsidan när dom tittar på fräsen?
Om det är en portalfräs anser jag att portalens eller arbetsbordets rörelse är X, axeln som sitter på portalen är Y och upp/ner är Z, i fallet som jojje visade ovanför anser jag att X är den långa och Y är den kortare som flyttar sig på X.