Simulationerna blir aldrig bättre än modellerna man stoppar in i simulatorn, att dessutom få in mekanismer som höjer skylten 'jag brinner' och dessutom en modell på beteenden när kompenten i fråga går sönder, är inte helt trivialt och heller inte önskvärt i många fall.
Om man kör för hårt på olika komponenter eller inte överlämnas åt konstruktören. ibland vill man köra hårt över specarna för att se var värmen bildas - tex ett fall jag hade var om linjesteget skulle överleva 110 Volt ringsignal 2 sekunder efter man lyft luren (vilket tydligen gällde i Danmark) och då var jag verkligen intresserad om och var värmeutvecklingen hamnade, i diodbryggan, linjebalasten etc. då det handlade om ca 4-5 joule som måste spridas ut på lämplig sätt så att ingen del gick över 200 grader inne i trissor eller diodövergångars kiselbrickor[1] . - ibland måste man kunna köra långt utanför rimliga nivåer i designprocessen när man provar sig fram, och då vill man _inte_ ha en skylt som säger att jag brinner och påbörjad felbeteende
simulatorn är ett verktyg som sparar tid och hjälper konstruktörern - inte ett program som ersätter konstruktörens hjärna och kompetens, även om många ekonomer gärna skulle vilja ha det så....
---
Spice-modellerna kommer dessutom från olika tillverkare och man kan lungt säga att ambitionsgraden varierar. Det finns alltså inget 'centralt' som garanterar modellens kvalitet, utan bygger på mer eller mindre frivilliga krafter från tillverkare och även hempulare (som använda högtalarmodellen i tidigare inlägg) - vi användare får vara glada över dom modeller man hittar och faktikst är så exakta som de faktiskt är, och tittar du tex på simuleringsmodeller av högtalare så kommer du att hitta väldigt få av dom av den enkla anledningen att det är väldigt mycket jobb och kontrollarbete att skapa en trovärdig modell.
Prova själv att skapa en trovärdig spice-modell av din lilla klockradiohögtalaren, så får du själv se vilket jäkla detektivarbete det är med olika mätmetoder och med skarp tankerarbete försöka på indirekt väg se 'vilka' komponenter och nätverk som krävs för att få en elektrisk beteende över polskuvarna exakt lika som den verkliga fysiska enheten.
Och när du är klar och glatt publicerar detta så önskar jag mig förståss storsignalegenskaper på modellen - dvs. vad som händer när jag kör hög effekt med konen slå i botten i korgen för att nästa halvperiod nästan som en knallkork åka ut med spolen nära helt utanför magnetefälten med korrekt elektriska beteenden hela vägen - då kommer du upptäcka varför man sällan beskriver vad som händer när man kör för mycket effekt etc. i sina komponentmodeller - det som du tyckte var 'idiotiskt att det inte ens klarar detta'...
man måste 'leka' en del med sin valda simulator med lämpligt projekt och den vägen lära sig simulatorns styrkor och svagheter.
Du frågade efter fria simulatorer, då tänker jag mig winspice, ng-spice ( i projektet gEDA), och om det handlar om linjära system på främst RF-frekvenser - Vipec - alla är av open source-typ, men med nackdelen att de ofta inte har snygga GUI utan man får skriva nodlistor i en texteditor och flaggor i kommandopromten för en viss diagramtyp etc.. etc. - Spice-simuleringsmotorn i dessa opensource program är av samma kvalitet och ibland tom. bättre än de kommersiella varianterna (MicroCap, Pspice) då dessa faktiskt är 'orginalet' - ursprungligen från öppet publicerad Fortrankod. ytterliagre nackdel med NG-spice, eller spice 3F5 är att de fungerar främst i Linux-miljö och man har inte så bråttom att porta dessa till windows-miljö. Winspice är närmast ickekommersiella spice jag kommer på som fungerar i windowsmiljö.
Själv använder jag MicroCap när jag kör i windowsmiljö då dess demo/studentmodell är tämligen generös med antalet komponenter (till skillnad från pspice och orcad) - när man simulerar så gör man det på dellösningar för att studera ett specifikt problem - ytterst sällan hela konstruktioner, detta gör att demoversionen av microcap räcker förvånansvärt långt i simuleringarna. Sedan kan man alltid leta i 'gråzonen' efter lite äldre fulla versioner - det är i mina ögon orealistiskt att betala 30-50 kkr för typ microcap/Pspice enbart för hobbybruk utan kommersiell användning och kanske bara används några gånger per år, men dessvärre finns inte dessa program i en 'light'-version lite bättre än demoversioner på samma sätt som man kan se Adobe - photoshop medföljande nya skrivaren etc....
[1] man kan säga att ytmonterat BC847 inte är ett bra val i detta fall pga. sin lilla termiska massa i SOT23-kapslingen , medans en BC547 med sin stora plastkloss klarar detta galant - och båda har i prinsip idensiska data. Simulatorn upplyser att strissan absorberar 2 joule vid ringsignalen, men det är jag som konstruktör som ansvarar att välja trissa med termiska massa och kapsling så att energin kan absorberas utan för hög temperatur - det kan inte simulatorn hjälpa till med.
Högre ljud ur liten högtalare
>> xxargs
Mycket väl skrivet!
Jag testar WinCap bums!
En liten kommentar till mittstycket är ju att det är lite av en ingenjörskonst att veta hur generell modell av verkligheten man kan använda i simuleringen/beräkningen. Ingen modell är komplett eller perfekt. När man har datorn som hjälpmedel tycker man kanske att det skulle gå bra att fläska på med hur många parametrar som helst, men det blir sällan en bättre simulering då.
Mycket väl skrivet!
Jag testar WinCap bums!
En liten kommentar till mittstycket är ju att det är lite av en ingenjörskonst att veta hur generell modell av verkligheten man kan använda i simuleringen/beräkningen. Ingen modell är komplett eller perfekt. När man har datorn som hjälpmedel tycker man kanske att det skulle gå bra att fläska på med hur många parametrar som helst, men det blir sällan en bättre simulering då.
-
Själv tycker jag att man nog skall börja med microcap, då den är extrem enkel att komma igång med många exempel - winspice och dess storebror i Linuxmiljö kan man börja 'bråka' med när man har kört lite microcap/pspice och vant sig hur det fungerar med just simuleringar och sas vant sig vid konceptet med dess för och nackdelar - jag har inte provat det själv, men ser potential att man kan rita sina schemor i microcap och sedan exportera dessa till winspice/spice den dagen man kör lite flera komponenter än vad demo-versionen kan hantera.
microcap demoversionen (precis som pspice/orcads demoversioner) har stora hål i komponentbibloteket av naturliga själ - man försöker göra lite 'unikt' så att man skall betal för de mera kompletta uppsättningarna när man köper de skarpa versionerna - men sanningen är att de allra flesta komponent-modellerna är något som går att hitta på internet som fri information från komponentleverantörerna, dock kan det vara knepigt att hitta då kiseltillverkningsföretagen byter namn hela tiden och de gamla namnen som philips/siemens/motorola nu idag har brutits ur moderbolagen och callas infinon, frescale etc. samt att deras i allafall förr ganska omfattande spicelibbar har nu försvunnit eller är svårhittade på de 'nya' företagens hemsidor - tyvärr...
Räkna med en del provande och manualläsande när det gäller den riktiga winspice eller spice och att köra nutmeg efteråt - det kan finnas i linuxmiljä mer eller mindre bra skal för att driva runt spice 3f5/ng-spice i grafisk miljö, men jag har inte testat dessa ännu.
/Xxargs
microcap demoversionen (precis som pspice/orcads demoversioner) har stora hål i komponentbibloteket av naturliga själ - man försöker göra lite 'unikt' så att man skall betal för de mera kompletta uppsättningarna när man köper de skarpa versionerna - men sanningen är att de allra flesta komponent-modellerna är något som går att hitta på internet som fri information från komponentleverantörerna, dock kan det vara knepigt att hitta då kiseltillverkningsföretagen byter namn hela tiden och de gamla namnen som philips/siemens/motorola nu idag har brutits ur moderbolagen och callas infinon, frescale etc. samt att deras i allafall förr ganska omfattande spicelibbar har nu försvunnit eller är svårhittade på de 'nya' företagens hemsidor - tyvärr...
Räkna med en del provande och manualläsande när det gäller den riktiga winspice eller spice och att köra nutmeg efteråt - det kan finnas i linuxmiljä mer eller mindre bra skal för att driva runt spice 3f5/ng-spice i grafisk miljö, men jag har inte testat dessa ännu.
/Xxargs