Dator-oscilloskop av ljudkort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du menar den som macgyver tipsade om?
Den fungerar hos mig. Tankar ner den engelska v1.20 just nu.

Hm, det står att programmet inte är freeware. Vad är det då? Någon som vet?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Ja, jag kan inte ladda hem, får bara ett felmeddelande om att filen inte kan hittas eller nått när jag trycker save as.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Xoscope är ett annat ljudkortsoscilloskop.
Kolla under hårdvarudelen, finns kanske en viss risk att hitta någon idé där..?
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

JimmyAndersson: Att det står "This Software is NO freeware" betyder i detta fall att skaparen inte tillåter kommersiell kopia av hans progam utan tillåtelse. Men för oss som användare innebär det inga begränsningar.

edit: lite kul om man har mikrofon också att göra olika läten och se hur de ser de ser ut i tidsplanet / frekvensplanet, t.ex visslingar ger en fin sinus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Macce: Jodå, det fanns lite inspiration där. :)


Har gjort lite mätningar nu med Spectralabs. Med ljudkortets ingångskondingar bortplockade syns en hel del brus över hela frekvensbandet, så jag kommer sätta dit dem igen. Bruset blev nästan lika starkt som sinuskurvan jag mätte på. :oops:

Har även märkt ett brus/brum som går upp till 170Hz. Lägger man ett finger mot motståndet eller dioderna så halveras det. Efter 170Hz ser det däremot bättre ut.


Nästa steg blir att byta sladden som går mellan ljudkortet och labbplattan till en kraftigare skärmad kabel. Ska även sätta några avstörningskondensatorer på ljudkortet, mellan ingångarna och signaljorden. Efter det ska jag bygga en spänningsbegränsare med en op-förstärkare och se hur det fungerar.


PS: Ni behöver inte vara rädda för att den här tråden kommer handla om hur man får bort brum. :) Det är ganska enkelt att få bort det om man vet var störningarna kommer ifrån och var/hur de plockas upp av elektroniken.


edit: Datorn jag använder är förresten en liten Pentium-burk på 233MHz och 64MB minne. Kör Win98.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

JimmyAndersson skrev:grym: Enligt specifikationerna här så klarar det kortet "24-bit Analog-to-Digital conversion in 16 or 24 bit with sampling rates up to 96kHz" vid inspelning.

Funderar själv på att prova en op-variant.

"3st på varje håll ger ca 2v max in"
Hur menar du där? Vart är det tredje hållet? :)
Du råkar inte ha ett litet schema?
.
3 st 1n4148 i serie , blir som en 2v zenerdiod fast den leder bara på ena hållet
och en likadann radda fast vänd åt andra hållet,

fördelen med op som buffert är att den ger känd utgångsimpendas, kan behövas då man lastar den med några dioder som börjar leda lite innan det begränsar totalt, med op och 6 st 1n4148 kan man ha ca 1 k motståndet mellan op'n och begränsningsdioderna
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då hänger jag med. Bra idé.

Har förresten fått bort allt brus som tidigare låg över hela frekvensområdet. Det är bara lite lågfrekvent brum kvar, men det försvinner när jag placerar kretsarna på ljudkortet istället för att ha dem på labbplattan med tunna sladdar mellan.

Har även fått ordning på OP-förstärkningen (nja, eller "förminskningen" rättare sagt...)

Det har inte blivit så mycket schema eller bilder från mig hittills, men de kommer lite senare. :)


Har redan märkt att det är enormt praktiskt att ha datorn som oscilloskop. Vid de första testerna fick jag samma känsla som första gången jag byggde en sampler och kopplade till datorn. Lite smått facinerande att se sinuskurvorna på skärmen... :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu får jag öka förstärkningen i oscilloskop-programmet riktigt mycket för att överhuvudtaget märka något brus eller störningar. Detta trots att jag inte har några ingångskondensatorer på ljudkortet. Grundförutsättningarna är klara alltså.

Test-signalen kommer från en frekvensgenerator baserad på XR2206CP.
Har gjort en op-koppling som förstärker 0.3 gånger så att jag kan mata in 5V utan att elda upp ljudkortet. Testade en TL081 och en 741-krets. Tror att TL081 gav minst brus, om jag inte minns fel.


Är inte riktigt nöjd med resultatet ändå. En bild:
Bild
Kurvan i sig är det väl inget större fel. Men om jag säger att kurvan visar en sinus-signal.... ja, då förstår ni varför jag inte är nöjd... :lol:




Lösningen på detta får vänta tills efter fikapausen... :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Som jag sa, du kommer lyckas och det gjorde du :D

Skulle man inte kunna zooma in en period man själv väljer med en star och stop punkt? Då skulle det inte se så pixligt ut som det gör nu...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var är "skopet" inställt på. Det ser ju ut som en extrem förstoring.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Hmm... Det var kanske inte den finaste sinuskurvan som vi sett.

Är det OP-förstärkaren som spökar?

Följer tråden med intresse. Har ett USB-ljudkort som jag är beredda att offra. Boxen är ganska liten och skulle gå att hålla som en penna i handen.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag testade scope projgget med min lilla oscillator på runt 11kHz, resultatet va hälften fyrkant å hälften triangel, trots att oscillator ger sågtand ut. Kort efteråt släppte jord tåten å det hördes ett lågfrekvent klickande från hv trafon = oscillatorn brann :( Undrade varför högspänningsagget inte funka efteråt.

Så ja man får inte så fina kurvor, men vad kan man vänta sej med ett billigt skitljudkort. Ska väll till ett ljudkort avdsett för mätningar för astt man ska få samma finresultat som på skärmdumparna på sidan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska man få snygga kurvor måste man iafa ner under 1/10 av samplings frekvensen. då hamnar man på ca 4kHz
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danei: Jo, det är sant. Det blir lite kantigt annars.

Kurvan var lite förstorad. Skopet var inställt på 0.2 VoltDiv och 5 TimeDiv. Man måste tyvärr ha en så stark förstoring eftersom man matar in en ganska låg spänning. Har inte kollat upp hur mycket ljudkortet klarar ännu.


Däremot har jag gjort lite annan nytta:
Bild
Betydligt mer sinus än den förra. :)
Att det är lite kantigt beror på samplingsfrekvensen. Datorn är inte så snabb, så för att få en vettig uppdateringshastighet av kurvan så har jag dragit ner samplingsfrekvensen lite.


Kör med ett 1MΩ mellan frekvensgeneratorn och ljudkortet. Ingen OP eller diod-variant alltså. Nu vet jag att både frekvensgeneratorn och min modifiering av ljudkortet fungerar.



Nästa steg blir att lösa spänningsminskningen utan att få brus eller överstyrda signaler. Dioderna gav ganska mycket störningar, iallafall på labbplattan, så jag ska försöka få ordning på OP-delen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det skulle nog vara bra om spännigsområdesvalet (långt ord) låg utanför datorn så att du får full upplösning.
Skriv svar