Sida 2 av 2

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 09:26:25
av bit96
Det är ju bara den första km, och knapp det, sen har man förbrukat såpass ur batterierna att man får bromsmotstånd.
Och uppvärmningen sker via eluppvärmt vatten.

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 10:02:29
av persika
bit96: Hur stor motor har du ? Hur mycket spillvärme får du ? Räcker det till att hålla rutorna imfria ?

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 11:10:11
av säter
bit96 skrev:sen har man förbrukat såpass ur batterierna att man får bromsmotstånd.
Det kanske vart ett missförstånd här?
Jag menade en fysisk bromsresistor.

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 11:16:26
av mrfrenzy
Bromsresistorn skulle bara göra nytta en minut per körning. Efter det så finns ju plats i batteriet för regenerativ bromsning.

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 14:27:43
av säter
Jo, det stämmer.
Samt vid kall väderlek då.

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 16:21:14
av danielr112
Vid kall väderlek har man inget överskott då det går till värme. Och är det varmt är det bara första minuten slm sagt.... sedan finns det plats i batterierna

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 18:36:46
av bit96
persika skrev:bit96: Hur stor motor har du ? Hur mycket spillvärme får du ? Räcker det till att hålla rutorna imfria ?
Om du söker på Mitsubishi Outlander PHEV så hittar du alla siffror.

Spillvärme blir det inte mycket av alls egentligen.
Kör man bara på el och låter bli att sätta på värmen så förblir bilen kall.
Isen smälter inte från rutorna eller från motorhuven. Torkarna lossnar inte, allt fryser liksom fast och förblir kallt.

Antingen kör man den inbyggd värmaren 10-30 minuter, innan man skall iväg. 10 minuter brukar räcka.
Då värms vatten upp, värmetrådar på fram och bakruta tar bort is och imma. Torkarbladen lossar m.m.
Detta går på el enbart.

Eller så slår man på värmen när man satt sig i bilen, då startar bensinmotorn automatiskt för att få upp värmen.
Det är inga problem att hålla värmen när man kör, men det förbrukar el eller bensin naturligtvis.

Om spillvärme.
Elmotorerna som sitter på fram- respektive bakaxel är vattenkylda, med glykol så klart, klarar -40 grader enligt senaste service i december.
Om just denna spillvärme tas tillvara vet jag ej.

Re: Bromsande batteri

Postat: 21 januari 2017, 19:49:18
av Mindmapper
Hur är det med bättre isolering och värmeväxlare i elbilar?