Kostnad att tillverka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Precis, AndLi har en poäng - serien är för liten för tillverkning någon annanstans. Troligtvis (ren gissning från min sida) blir det billigare att tillverka inom EU.

Vad är en affärsplan förresten?
Varför skall ni enbart ta med tillverkningskostnaden?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

netrunner:
Vitsen är att om larmet går så behöver du inte låta bilen stå och tjuta hela natten. Räcker med att du får ett SMS och vet om saken. Sedan vad man gör åt saken är en annan sak. Varför har man tjuvlarm på bilar i huvudtaget?
Sedan är det ju så att du kan pejla in bilen via GSM nätet. Vilket polisen fixar åt dig om de har ett mobilnummer att pejla.
Så visst finns det någon vits med produkten. Var inne på att sätta in GPS modul också beroende på pris för modul.

Greensilver:
Affärsplan är en plan över hur man tror och hade tänkt att ett företag ska fungera. Något som du börjar med innan du kör igång skarpt. Används för att kunna låna pengar på banken osv.
Hur som helst har man en kalkyl del där man beräknar vad varje enhet kommer kosta att tillverka och vad man skulle kunna sälja dem för, för att kunna beräkna ett resultat.
JAg behöver bara få in lite siffror för att kunna lämna in affärsplanen. De som säljs ligger från typ 1500-2000 och uppåt.
Har ingen aning om vad de har kostat att tillverka. Därför jag ställer denna fråga här. Vill bara ha en ungefär kostnad för att tillverka en serie på tex 1000st. Vi kan hålla oss inom EU om det underlättar.
Behöver inte gå in på detaljer. Bara vad det skulle kosta totalt för varje enhet att tillverkas. Dyrast är nog själv tillverkningen och GSM-modulen. Vad skulle det hamna på? 1000:- inkl kartong och allt?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ankan: är du seriös så kan du alltid ringa note eller nån annan legotillverkare i sverige och fråga dem. De gissar nog mycket bättre än oss som är så fixerade vid att försöka visa att tillverkningskostnaden inte är den enda kostnaden.

Jag gissar att en sånnhär enhet tar ca 2-3 månader att utveckla, lämplig konsultfirma skulle nog offerera dig ett pris på ca 300-350 kkr. Med en serie på ca 1000 så blir det 350 kr per enhet!! En rätt betydande summa..

Utan GSM modul kostar det nog inte många hundralappar att tillverka den, tror inte heller GSM modelen är direkt dyr i större serier.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

..och skall du köpa prylar eller få tillverkat i kina så MÅSTE du ha en bra agent - det är nästan omöjligt att göra något själv om man inte har kontakter och erfarenhet. Om du är seriöst intresserad och har finanserieringen klar så vet jag en bra agent som kan hjälpa till, men lyssna på alla råden i tråden - mätning, certifiering, RoHS, Weee och i ditt fall gärna ett godkännande ifrån stöldskyddsföreningen är nödvändigt att beakta.

Vill inte vara negativ, men det är mycket svårare än att bygga en fungerande produkt att lyckas på marknaden.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

ankan skrev:netrunner:
Sedan är det ju så att du kan pejla in bilen via GSM nätet. Vilket polisen fixar åt dig om de har ett mobilnummer att pejla.
?
Pejla in sin egen mobil fixar du lättast med Telias Friendfinder. Inte speciellt noggrant, kan variera från 100m till flera km. Men polisen har mej veterligen inga bättre grejer. Så länge det inte rör sig om en kidnappad stadsminister.

Ska du göra denna typen av larm så anser jag att en GPS är ett måste för att du ens ska ha en chans på marknaden.
Skriv svar