Fagges LED termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Fagge »

Ensten: Lydsioderna är nog det minsta problemet att löda för en nybörjare, 0805 resistorerna är ju betydligt mindre.
Men lödstopmasken underlättar ju lödning & centreringen väldigt mycket, med riktiga mönsterkort.

Klas-Kenny: Relativt var ordet ja :). I mina bra å ha lådor ligger det mest PLCC LEDs så.... Men paddarna är ju inte mer udda än att även 0805 & 1206 dioder borde passa att montera.
Inga problem ang mjukvaran, Jag kommer i alla fall att dela med mig, & hoppas fler gör lika dant.

Swech: Strömförbrukningen hade jag inte tänkt skulle bli så mycket mer än 40-100mA med upp till 8led tända som mest åt gången. Men det finns lite plats kvar för större å fler kondningar & en diod i serie.
Ska fixa det så fort jag lyckats rymma från BB, då det ploppade ut en liten liten pojk i natt. :)
Om det går att klämma fram fler I/O paddar så visst, men det här bygget är ju inte riktigt tänkt att vara något experimentkort, utan mer en renodlad termometer, eller bar display. Men ISP kontakten bjuder ju också på 3 I/O pinnar & matningsspänning.

mippen & Icecap: Ja är det mer än mjukvaran som skiljer mellan arduino & avr original?.
Jag råkar ha några 1000ex av dom där FMMT transistorerna därav valet. Så jag tänkte bjuda på & skicka med en sådan sats transistorer med varje mönsterkort.

Glenn: Tror det bli svårt att få plats med en processor till & komma åt alla befintliga ledningar utan att göra kortet större. Så nej inte i denna versionen i alla fall.
mippen
Inlägg: 741
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av mippen »

Stort grattis till Pojken!

Riktigt trevligt inlägg med massa svar och mitt i.. "by the way" :D

Har inte hittat arduino bootloader för just ATmega16.. men har sett att vissa andra säger att det skall finnas stöd.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av tecno »

:tårta: Ett stort GRATTIS till lill pojken Fagge.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Noddan »

Intresse finns beroende på pris :)

Edit: såg nu att det fanns ett pris, ska höra med intressanten och återkommer!
Senast redigerad av Noddan 2 juni 2013, 13:41:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av ensten »

Grattis! :tårta:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Swech »

Grattis :)

Swech
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av sm2wmv »

Ja grattis, ett tillskott till EF om sådär 10 år ;)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Fagge »

Tack tack, ja det kanske blir en framtida EF anhängare vem vet :)
Hittade denna snubbe på Ebay, 35kr för 100st led av vardera färg (röd/blå) inkl frakt /helt galet :)
Jag återkommer med uppdaterade layouter, så fort jag kommit hem & fått lite tid över...
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:GB:3160
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:GB:3160
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av tecno »

Har tyvärr bara rött och grönt i dessa PLCC LEDar kvar sen jag sålde dessa här på EF.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Fagge »

Schemat & layouten är nu uppdaterat på Sid 1.
Tecno: Men röda lysdioder lär ju gå åt en jäkla massa om vi blir några st :)

Ändringarna som nu är gjorda:
Lytarna har byts ut mot Tantalkondensatorer med kapselstorleken D (73x43mm).
Dessa tog betydligt mindre plats än alu lytarna & finns i många värden att välja på, med bibehållen fysisk storlek.

3st extra I/O pinnar & matningsspänning har dragits fram i botten av kortet.

BYD17 Dioden i MELF kapsel blev ett naturligt val, eftersom jag råkade ha ett par tusen sådana i bra å ha lådan. Så jag bjuder på dessa också vid mönsterkorts köp.

Att sätta dit fler 100nf avkopplings kondensatorer tycker jag känns lite onödigt, eftersom alla IC kretsar i detta fallet sitter väldigt nära varandra, & delar på 2 kondensatorer inom bara några kvadrat mm ifrån varandra.

En fråga dock ang viahål i paddar.
Se Top layouten där DS1820 sensorn ska anslutas. Det är väll inga problem med att ha ett litet 0,4mm viahål i en lödpad?.

Annars börjar jag känna mig färdig med layouten.
Helst skulle man ju dock vilja få ett prototypkort tillverkat för att kolla missar, innan man slår på stora trumman.
Men det blir ju hiskeligt dyrt, alternativt omöjligt för hemma etsaren att checka allt inkl Text & lödstopp masker mm.
Synd att EF inte har någon svensk mönsterkortstillverkare som sponsor... :wink:
narius
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 mars 2010, 18:27:24

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av narius »

Det är inte jätte populärt att ha vior i lödpaddar. Du kan flytta in tempsensorn lite, då ryms viorna ute vid kanten.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Micke_s »

iteadstudio vill ha 133 usd för 50st, 2.4 x 41cm stora kort
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/s ... 18019.html

Edit: Varför atmega16, atmega88/atmega48 hade klarat det utan problem och kostar hälften av vad atmega16 gör
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av LaRdA »

Jag satt just och funderade på att bygga något liknande, men jag funderade på att använda individuellt adresserbara RGB lysdioder med inbyggd WS2811 kontroller.
http://wiki.hacdc.org/index.php/WS2811_Digital_RGB_LED
http://auschristmaslighting.com/wiki_so ... WS2811.pdf

Vill man göra det ännu enklare så kan man använda färdig LED-tejp med samma lysdiod.
tex: Lysdioder monterad på tejp
Lös lysdiod
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Narius: ok, men varför?. Det borde väll inte påverka pläteringen eller?.

Micke_s: Se där ja, jag är dock rädd för att vi inte på långa vägar kommer upp i den kvantiteten, å då blir det inte så kul för inköparen. Men ja helt klart bästa alternativet hitintills vid köp av mer än 5ex.
Förresten måste vi verkligen lyxa till det & betala extra för blyfri plätering?. Personligen ser jag inte blyfri lödning som någon positiv feature för en hemmapulare.

Jodå, Jag testade å routa med en Mega88 i helgen. Men 88ans idiotiska & oregelbundna pin / port placering gjorde routningen väldigt kluddig & inkonsekvent. Så jag beslöt mig för att gärna betala 20kr extra för Mega16 kretsen & därmed slippa routing kaoset & den extra utvecklingstiden det skulle innebära.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Fagges LED termometer.

Inlägg av Klas-Kenny »

narius skrev:Det är inte jätte populärt att ha vior i lödpaddar.
Aldrig hört talas om någonting sådant? :humm:

Jag menar, det är ju "standard" för att få bättre kylning på ytmonterade komponenter, och egentligen är det väl ingen skillnad mot vilken hålmonterad footprint som helst?
Skriv svar