PIC-styrt flygplan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

_sabe_ skrev:strombom:
Ett 8-pins Eeprom verkar passligt. Du kan inte berätta lite mer kortfattat om dem? Är I2C intreface lättast att använda? Har inte arbetat med externa minnen tidigare. :oops:

lgrfbs:
MMC tar gansak stor plats i det lilla planet, kräver ganska många pinnar om man vill använda en liten microkontroller och blir svårt att använda om man vill kuna läsa t.ex. FAT12. Men någon gång skall jag nog ge mig på dessa oxå. :)

Maze:
GPS skulle ju vara mäktigt. 8) Men som du sade, kanske lite väl tungt.

Malm:
Har faktiskt aldrig flugit ett RC plan tidigare. Antar att det är svårare än det ser ut? Men man hinner väll bekanta sig med planet lite innan man river ut RC mottagaren. :D
Du kanske inte ska plocka ur RC mottagaren direkt. Kan ju vara bra om du har möjlighet att ta över planet när du märker att autopiloten gör fel. Lite tråkigt att behöva köpa ett nytt plan för varje test. Bara en tanke.

Btw, behövs inte ett gyro för att känna hur planet ligger?

Förövrigt ett mycket häftigt projekt. Hoppas projektet lever vidare. Man vill ju se om det funkar :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag har titta lite på detta.
Man skulle kunna bygga en modern brevduva i form av ett RC-plan som man lägger ett medelande i (eller en pryl eller ett underskrivet brev). Knappa in var du vill att den ska, starta motorn och kasta upp den i luften.

Det kan finnas en marknad för detta om man vill skicka små saker till och från större båtar.

Bönder kan oxå vara intreserade av att kunna ta en serie av bilder på åkrar varje dag osv...

( Maffia/smugglare/terrorister är även dom super intresserade, så bygg INTE något av detta om ni inte vill att POLISEN/SÄPO/TULLEN/NSA/KGB (och maffian, smugglare, terrorister) mfl. ska komma på oväntat besök.

-"Hej du kompis, du har en grej vi är lite intresserade av. Ska vi prata lite?"
10ton Gevalia kaffe kommer inte hjälpa dig då... )

Nu är det ganska svårt att flyga RC-plan. Gyron fungerar inte för dom är inte nogranna i mer än max 30sek. Nu finns det IR-autopilot som ser skillnad på mark/himmel. Fungerar inte inomhus men är nogranna hur länge som helst. Pris ca 1500-2500kr

Så då har man löst start/landa/flyga rakt. Svänga utan att kracha är svårare. En egen CPU (1) för detta behöver man nog.

Navigera och hålla höjden är oxå ett jobb för en egen CPU (2).

Om CPU (2) "buggar" och dör, så kan man låta CPU(1) kolla detta och landa/flyga hem/skicka nödsingal/flyga cirkel (istället för att flyga rakt tills soppan är slut) eller boota om CPU(2).

Linux har ju stöd för GPS och kortvågsradio (många mil i räckvidd) så dem kan göra CPU(2) jobbet. CPU(1) är nog ett bra jobb för en STAMP eller PIC.

Klart kul grej men ... jag tror att jag avstår.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Bara för att få lite inspiration :

http://tam.plannet21.com/index.htm

:-)
ADMJ
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 april 2005, 11:45:42
Ort: Göteborg

Inlägg av ADMJ »

Testade några plan med samma tvåmotors-princip nu i sommar. Tycker inte man skall likna det vid "riktigt" RC-flyg...
De hade mycket kort flygtid, någon minut bara, och hade svårt för att starta från marken. Men det kanske var några billigare varianter av flygplanet på bilden ovan. De tålde dock ganska mycket stryk.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Citera inte föregående inlägg. Citat raderat av Macce.

Berätta mer! Hur mycket kunde man styra? Hur pass stort område flög ni på osv...

Dom är helt klart billiga...
ADMJ
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 april 2005, 11:45:42
Ort: Göteborg

Inlägg av ADMJ »

De gick ju att styra något men kändes rätt trög, och precisionen var dålig. Som längst tror jag att det bästa av planen flög ca 150 m. Accen, som laddades av sändarbatterierna, räckte som sagt inte så länge så det gick inte att stiga så högt.
Accen och kortet med mottagare och övrig elektronik låg i ett utrymme där man nog skulle få plats med lite mer saker, om man kan göra det smått.
Det är ju billiga plan och oömma, så de går säkert att använda för att testa lite ideer.
_sabe_
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 februari 2004, 10:48:53

Inlägg av _sabe_ »

EagleSpirit
Vet inte om ett gyra skulle ha så stor funktion eftersom man inte kan räta upp planet på samma sätt som ett vanligt flygplan. Om man skulle flyga innomhus, t.ex. en gymnastiksal kanske det ändå skulle kuna gå ganska stablit?

ADMJ
Vad tror du om idén att flyga innomhus, tror du det skulle fungera bättre då? Eller behöver planet kanske lite motvind för att orka lyfta?
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Inlägg av Arrowfredde »

Vad tror ni om att prova en Flyer micro från dino först, http://www.dino.se/product.php?pid=556& ... 8a241f7285
Den måste ju vara ganska enkel att styra med pic och billig är den ju.
Eller är jag ute och cyklar nu?
_sabe_
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 februari 2004, 10:48:53

Inlägg av _sabe_ »

-- man får inte citera inlägget ovanför // redigerat av strombom

Priset är ju minst sagt lockande. Undrar om rodret har flera lägen, eller bara max höger och max vänster? Som sagt behöver man ju inte flyga så högt. 1m över marken skulle duga bra.
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Inlägg av Arrowfredde »

Om jag skulle ha vägarna förbi så hade jag köpt den nu till helgen men jag får se om jag har det imrogon... kan ju säga till isåfall...

Men med en pic så borde det ju gå att ge lite i taget, allså bara pulsera ström till rodret så att den svänger fullt i typ 20Msek och vänta 20Msek och sen fullt i 20Msekunder och fortsätta så tills den har svengt klart. det borde ju ge den lite större sväng radie...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

1: _sabe_: reglerna säger tydligt att man inte citerar från inlägget strax före!
2: Arrowfredde: svänga i 20Msek...20Msek är 231 dygn, 11:33:20, jag antar alltså att du menar 20 ms vilket är 20 millisekunder, 20Ms är 20 megasekunder.

Bara lite petig.....
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Inlägg av Arrowfredde »

:oops: det var det jag menade ja..
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2328
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Liknande projekt fast till helikopter.
http://autopilot.sourceforge.net/
ADMJ
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 april 2005, 11:45:42
Ort: Göteborg

Inlägg av ADMJ »

Arrowfredde:
Jag vet inget om hur Dinos Flyer Micro fungerar att flyga, men det verkar ju klart bättre med en separat sidroderfunktion än att ha det som det andra planet, Skywarrior-1, där de båda motorerna förutom själva framdrivningen ska sköta höjd- och sidrodrets funktioner. Det borde vara lättare att styra med en pic eller liknande.

Är det någon som vet om det finns sådana här billiga leksaksplan som har höjd- och sidroderstyrning?
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Jag har länge funderat på att bygga ett GPS-styrt RC plan. Mina handhållna GPSer har text-out via RS232 men det vore både onödigt, dyrt och tungt: finns displaylösa moduler med serial out på Ebay för typ 25-30 dollar...
Skriv svar