vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

cyr skrev:Mitt största problem är mig själv och min förmåga att:

A) Göra projekt alldeles för stora/krångliga/avancerade
B) Komma på minst två nya projekt innan det första är avslutat.

Därför sitter jag med tiotals påbörjade projekt, högvis med delar, megabyte med gamla ritningar och kod och nästan inget som är riktigt klart.
jag håller med cyr till 100% , fast "A" 'är de som är de roliga på ett sätt "så länge de inte går över styr."
de ska vara svårt och klurigt , thats the fun.
om de vore för enkelt skulle jag nog lägga ner lika eller lättare än ett stort och svårt proj.

men man kan jug inte låta bli att komma på 100 andra proj/ideer undertiden som skulle vara kul att börja med,
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

pengar är det enda för min del som är jobbigt.

Hade jag haft massor av pengar så hade jag haft massor av projekt igång och klara ganska snabbt.

Vill börja programmera och sånt med PIC men antingen är det programmeraren som blir dyr när man väljer en billig modell av pic (500 kr hos något företag jag såg för en programmerare som tar runt 120 sorters PIC) eller så blir PICen dyr när man bygger en billig programmerare.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Mitt största problem är att jag 1: kan börja på ett projekt som tar hela dagen så det blir "nö nu fortsätter jag imorrn när jag vaknar" och efter det tar det mellan några dagar och 2 år innan man verkställer den tanken.

2: komma på nått på kvällen när jag lägger mej "det skall jag börja med imorrn" men när det blivit morron å man har stigit upp så tänker man "njee varför tänkte jag så knasit, skulle va bättre att satsa på nått med mer krut i"

3: försöka göra färdigt fort för att förhindra att det avbryts pga att man måste sova med slarv som resultat även fast man ville att det skulle se välgjort ut.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jobbigaste för mig är nog att ha 100000000 kablar som man skall dra kors och tvärs, smått irriterande att se vart alla skall gå.

sebastiannielsen, "...eller så blir PICen dyr när man bygger en billig programmerare." - Vad menar du? Det är samma PIC-kretsar man programmerar med en billig och en dyr programmerare, finns ingen speciell modell för dyra och billiga programmerare.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag menar så här:

Om man bygger egen programmerare med få komponenter, så måste man ha den där PIC16F48 eller vad den nu heter och den kostar 50 spänn styck på elfa.

Ska man ha någon billigare krets som tex någon PIC16CXX som kostar kanske 10-13 kr på elfa så måste man ha en sån där dyr programmerare.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nja, nu är du ute och cyklar.

Visst kan det underlätta att ha en dyrare, mer kapabel programmerare men det är absolut ingen krav. Du kan programmera billiga PICar även med en billig hemmabyggd programmerare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag byggde en kopia av en JDM då min PICStart+ inte klarade den versionen PIC (PIC16F873A) jag var tvungen att använda. Då jag inte hade zenerdioder i rätt värden använde jag gula LED (2,1V spänningsfall/st) samt 1N4148 i "lagom mängd", fick knåpat ihop den och programmerade med ICProg.exe.

Kostade inget, det var "smulor" jag hade liggande.
Fungar klockrent men kan tydligen vara kinkig med om COM-porten kan ge spänning nog, detta är inget problem med min inbyggda men jag har inte testat med USB-porten men jag är tveksam....spänningsnivåerna är inte lika "bra" till detta.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Han har en poäng, om man med billiga menar "urgamla, primitiva, programmeras en gång".

Alla 12F/16F/18F bör funka med vilken billig programmerare som helst.

Finns iaf några på elfa för 20-30kr (8/14pins).
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag byggde http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html för några kronor. Har fungerat på alla PIC kretsar jag testat. Begränsningen ligger i programmet, ICprog.

Jag brukar göra så att jag programmerar kretsen en gång med en bootloader och sen programmerar jag kretsarna på det sättet. Går väl 10 gånger snabbare och funkar dessutom på bärbara utan problem.

Tekko: Jo det där med tankar är ett jäkla problem ibland. Man kommer på nåt man ska göra dagen efter och längtar nästan så att man spricker. Men så när dagen kommer så vill man inte göra det.

Macce: En massa kablar är ju skoj :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

JockeE (m.fl.), jag känner så väl igen det där! Tur att man inte är ensam...

Jag kan bara komma på ett enda projekt som blivit färdigt, och det är mina antenntrafos som jag byggde ihop för nån dag sen. Jaja, ett är mer än inget! :lol:

Arvid
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Programmeringen är alltid det som är överdrivet jobbigast. Jag kan rita upp och bygga något jätteintellischent men aldrig få programmen att fungera.
Och medan jag klurar på programmen så kommer jag på en massa nya saker som slutar på precis samma sätt.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Oftast är programmeringsbiten 80% av det totala arbetet för mig.

Att man sedan glömmer bort hur mycket jobb
programmeringen kommer innebära, glömmer man alltid bort.

Från ide till schema tar mycket tid.

Sedan blir det att sitta och bläddra mycket i kataloger
och kontrollera datablad så allt stämmer och klaffar, tar också mycket tid,
och är det jobbigaste och tråkigaste.

Summa = Det gör jag imorgon. Problemet är att det finns en dag efter varje dag =)

Men nej vad gör jag, har ju faktiskt ett projekt jag skulle arbeta med,
fan.. det är ju t
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Dokumenteringen, helt klart det jobbigaste :)

Men i privata projekt är det helt klart att få tummen ur och bygga ihop alla delar man har köpt... Mycket delar ligger det här och skräpar... Man får lite nog av det efter full tid på jobb
Senast redigerad av AndLi 19 juli 2005, 20:12:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Det jag tycker är jobbigast är att hitta någon bra låda som passar till bygget. Sen är jobbigt att behöva designa om hela pcb-layouten bara för att man ändrar valet av låda osv. Även interfacet till användaren, med knappar, lysdioder och displayer, är trist.

Sen är det ju det där när man väljer att göra så pass stora och svåra projekt att man aldrig blir klar med dom. Men det som är bra med dom är ju att man får lite att bita i. Det är oftast så man lär sig nya grejjor. Att man sedan aldrig får det riktigt klart verkar vara något man får leva med. :) Man har förhoppningsvis haft roligt under arbetets gång iaf. :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Evetuell programering å lödning (så :evil: darrhänt) därför blir det inte mycket som i slutänden realiseras...planeringen och caddningen är den roliga biten...
Skriv svar