Touchpanel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kom på en idé angående "nit-lösningen". Man skulle ju helt enkelt kunna popnita fast en kabelsko eller något liknande på undersidan av panelen. Popnitar i lagom storlek kan man nog få att se snyggt ut på en panel.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det värsta är bara att det man nitar i inte får vara ledande. Då återstår nästan bara "spröda" material.
Risken är nog ganska stor att det spricker när man drar dit niten. :(

Iaf. om man kör med vanliga popnit.
Små skruv utan skalle? typ vagnsbult fast m3 lr ngt vore fint.
Eller borra små hål, sedan 2-3mm metallstänger som man sticker igenom och limmar fast.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hmmm. Det går ju att få till snygga 'knappar' genom att etsa lite laminat. Finns ju en del färgade så man kan få till det ett snyggt sätt.

Bengt
rogan
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2004, 00:15:08

Inlägg av rogan »

http://www.qprox.com har rätt så roliga kretsar!

//RA
Hylsan
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 april 2005, 11:46:13
Ort: Hässleholm, skåne

Tackar..

Inlägg av Hylsan »

En får tacka för alla svar och spåningar :D

ok, kan hålla med om att min ide inte var den driftsäkraste, men det var vad jag kunde komma på med den lilla kunskap jag har kvar sen åren i skolan. De där reflexdeketorerna såg grymt bra ut, kommer nog bli en sån lösning. Men jag funderar spontant vad som skiljer ELITR 8307 å OPB606:an? det skiljde ju en del i priset menar jag. ELITR:en har mindre kollektorström och är mycket tunnare, vilket är plus i kanten :)

Ang. "nit"-lösningen så måste jag säga att jag har svårt att se en lyckad design, men det funkar säkert :)
EDIT: det där med små metallstänger kan funka riktigt bra vid närmare eftertanke...typ ståltråd lr nått.


och ang QPROX.... *drägel* :)
men den är nog enkel å göra själv...känns det som iaf...man borde ju kunna göra den på samma sätt som jag försöker göra. behövs lite fler komponenter bara ;)
EDIT: det var QPROX som jag nämnde i mitt första inlägg märker jag nu. Deras 16-knappars eval.board kostar dock 2papp på fernell...men visst är det läckert...

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan 27 april 2005, 21:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Elitr 8307

Jag använder denna till mina CNC prylar för varvtalsmätning, liten och smidig. Funkar till mina behov, antagligen alldeles utmärkt till din applikation

Bengt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Överspelat..

Inlägg av bengt-re »

Men nitlösningen med att popnita fast kabelskor är listig. Inte är ickeledande materiel spröda heller ! Ta en bit polykarbonat och kalla den spröd.... ;) Eller Glasfiber för övrigt... Skall nog testa idén någon gång.

Rörande de olika reflexdetektorerna. Största skilnaden är faktist hur de ser ut mekaniskt. prestanda är rätt lika på dem och ofta kan man byta dem rakt av i en befintlig koppling.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Kopiera denna koppling kanske?
http://www.futurlec.com/TouchSwitch.shtml

Komponenterna som ingår verkar ju inte vara alltför dyra.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Den verkar detektera knapptryckningar kapacitivt.

Hmm.. blir ju rätt mycket elektronik ändå, eftersom kretsen du länkade till bara hanterar EN knapp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nåja, den är ju faktisk till att tända och släcka 230Vac.....monteras i en vanlig dosa och växlar av/på för varje tryck.....då är det inte så himla mycket elektronik.
Hylsan
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 april 2005, 11:46:13
Ort: Hässleholm, skåne

Re: Finns inget annat råd än att prova..

Inlägg av Hylsan »

bengt-re skrev:<snip>. En annan lösning är att använda en reflexdetektor typ OPB 606 som använder NIR och har ett fokus på någon milimeter, så får du omslag utan att ens röra vid tangentbordet! Coolt onekligen... Lite svårare att göra filmen ,men troligen så fungerar oh-film utan att dämpa ir-ljuset för mycket. Känsligheten kan du justera genom att ändra strömmen genom dioden. Nackdelen med denna lösningen är att den drar ström, räkna med iaf 10mA per switch. Dessutom så bör du koppla en komparator på utgången för att få snygga nivåer, men det kommer att funka och till en pris av ungefär 35-40 pix per knapp.
om jag kör på en ELITR-reflektdetektor..
..jag behöver ingen OP-förstärkare lr nått sånt utan det räcker med en komparator på utgången? och sedan från utgången på kompen så går jag direkt till ett relä eller? Måste/behöver/vill jag använda nån trevlig IC? kanske finns nån IC med en massa komps i så man slipper ha många lösa komps då jag kommer behöva 5-30st beroende på storlek på panel.

/Hylsan
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns färdiga komparator-ic, men själv använder jag alltid dubbla billiga rail to rail op. Kostar 5-6 spänn för två komparator. Men gör som du önskar, det finns fyrdubbla op i kapsel också
Hylsan
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 april 2005, 11:46:13
Ort: Hässleholm, skåne

Inlägg av Hylsan »

jo jag läste lite om rail to rail och det låter inte så dumt...problemet är att jag inte riktigt vet vad jag önskar. Jag eftersträvar ju en så "tunn" panel som möjligt, så vilket är att föredra då?

/Hylsan
Skriv svar