Nightvision

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Eftersom kameran du länkade till har en inbyggd IR-strålkastare kan man nog vara rätt säker på att den iallfall delvis fungerar med en IR-.strålkastare ja.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Mutiaz skrev:Okej detta blev lite rörigt.

Fungerar denna tillsammans med IR-strålkastare?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0623&path=


Kunde man kyla den o se strålning eller hur hängde det ihop?
Det är skillnad mellan aktiv IR, som bara belyser med IR och "värmekameror" ala "Rovdjuret". Det senare lär du inte kunna bygga själv (kolla in vad FLIRs produkter kostar!).
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Haha störda priser.

Vad yrade bengt-re om att sätta peltierelement på ccd kamera?

Vad är en cvbs kamera? Skildnad mot ccd?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16852
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

nja, funderar på en fattiggmans värmekamera
det börjar ju komma beröringfriatermometrer för endas några hundralappar
har för mig att domma är snabba i responsen och har hygglig upplösning
om man tager en stycket sådan och drar ut signalem från den
monterar den på en rörlig 2dvagga, sveper vaggan samtidigt som man kollar tempen så borde man få en grovgornig slowscan värmekamera
koppla ihop detta med en liten dator som drar ut det på en bilskärm och man kan ha ganska roligt

en fördel vore att man skulle kunna ha 360*350 graders täckning ganska enkelt, vore bra att ha i övervakningssyfte
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Så det skulle vara genomförbart med en ccd kamera o sjuhelvetes massa IR-dioder?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

grym skrev:nja, funderar på en fattiggmans värmekamera
det börjar ju komma beröringfriatermometrer för endas några hundralappar
har för mig att domma är snabba i responsen och har hygglig upplösning
om man tager en stycket sådan och drar ut signalem från den
monterar den på en rörlig 2dvagga, sveper vaggan samtidigt som man kollar tempen så borde man få en grovgornig slowscan värmekamera
koppla ihop detta med en liten dator som drar ut det på en bilskärm och man kan ha ganska roligt

en fördel vore att man skulle kunna ha 360*350 graders täckning ganska enkelt, vore bra att ha i övervakningssyfte
Den kommer att bli extremt långsam!!
Min erfarenhet är att dom är hyfsat snabba i responsen vid enstaka mätningar, men det rör sig ändå om 0,5-1s per mätning. Om du vill ha en superlåg upplösning på 10x10 mätningar kommer det ändå att ta 50-100s per "bild".
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16852
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kollade i elfa och där fanns det med 80mS svar tid
då tar 10*10 8 sekunder
skulle behövas snabbare
ingen som vet vad dom riktiga annvänder för fotodiod?
om jag inte minns fel så annvändes det förr surplussen från värmesökande missiler :twisted:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Jag har lekt med idén också..

Inlägg av bengt-re »

Att göra en termiskir-kamera med de billiga fotoelektriska detektorer som man kan köpa. Finns några problem dock. Ett är storleken på aktiva elementet som gör sinsystem rätt stora om du vill ha hög upplösning, men jag siktar in på mig en roterande irspanare som läser hela tiden och ger synk när den passerar ett visst läge. Sen sätter jag 4-5 mottagre som ger olilka höjdvinklar och kör dessa paralellt. Bör kunna funka skapligt för att hitta saker iaf. Problemområde nummer två är linser då glas inte fungerar på dessa vågländsområden, utan man får göra linerna i polyeten eller liknande. Funderar på om inte fenserlinser är bästa lösningen eftersom plast har ganska dålig tramsition av 8-12 um, men som sagt. Ids jag bygga klart något sådant så presenterar jag projektet under det forumet.

För att svara på frågorna från tidigare här. CVBS och cctv menar jag samma sak med. Eller för att förenkla det mer, PAL - fast utan färgbärvåg - det gamla systemet vi använde innan vi byggde på färg med PAL. Skall man labba och leka så är oftast NTSC (amerikanska systemet) bättre att jobba med även om det rent tekniskt är ett sämre system. Problemet om du vill skapa färg med en liten pic med pal systemet är att det är för svårt helt enkelt. Kanske går det med 18F serien, 16f är för långsamma - svårt nog att skapa fungerande svartvit video med dem utan att blanda in mer hårdvara i form av synkgeneratorer och liknande. (Vad det nu hade med ämnet att göra..)

Svartvvita billiga kameor funkar nästan alltid bra med IR-strålkastare. Finns ett enkelt sätt att göra en bra IR-stråkkastare utan dioder. Ta en 24 V 100W halogenlampa, kör den på 12 V och sätt ett dagljusfilter på den. (Kodak wratten något - kolla hos en större fotobutik). Det fungerar kanon och man kan då använda en vanlig reflektorlampa ifrån ett extraljus vilket ger klart mer räckvidd än dioder. Visst drar det mer ström, men man kan inte vinna något utan att ofra något !
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Dagljusfilter? Hur fungerar ett sådant? Om jag använder ett sådant på en halogenlampa så mister man ju funktionen att fienden inte ska se en.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det där förstod jag inte riktigt?
Angående att synas av fienden så används inte aktiv IR längre just p.g.a. att man syns mycket tydligt för alla som använder bildförstärkare.

På den gamla onda tiden när det knappt fanns bildförstärkare i den svenska armén hade varje gruppschef en uppladdningsbar IR-detektor som man kunde kika i och upptäcka fientliga stridsfordons aktiva IR-strålkastare.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Jo så är det ju men ir-detektorer har dom iaf inte på mitt kompani!
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Svartvvita billiga kameor funkar nästan alltid bra med IR-strålkastare. Finns ett enkelt sätt att göra en bra IR-stråkkastare utan dioder. Ta en 24 V 100W halogenlampa, kör den på 12 V och sätt ett dagljusfilter på den. (Kodak wratten något - kolla hos en större fotobutik). Det fungerar kanon och man kan då använda en vanlig reflektorlampa ifrån ett extraljus vilket ger klart mer räckvidd än dioder. Visst drar det mer ström, men man kan inte vinna något utan att ofra något !
Jo det jag undrade är hur ett dagljusfilter fungerade. Blir det samma funktion som med IR? Gör filtret om synligt ljus till "osynligt ljus"?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Mutiaz skrev:Jo så är det ju men ir-detektorer har dom iaf inte på mitt kompani!
Hehe, nej det får man hoppas. Hela den här grejen var nog mer aktuell på 70-talet, tidigt 80-tal när ryssarna hade feta IR-strålkastare på sina T-72:or

Angående dagsljusfilter så har jag ingen större erfarenhet av det praktiskt. Det borde fungera tycker jag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27055
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Dagsljusfilter

Inlägg av tecno »

Nu blandas det ihop både äpplen och päron :)

Halogenljus har en färgtemp på ca 3200-3400K (fotohalogen=B-ljus/A-ljus)
Dagsljus har en färgtemp på ca 5500K (i fotosammanhang)

Man kan filtrera om från dagsljus till B-ljus som man kallar det och givetvis vice versa. Ett B-ljus (3200-3400K) behöver således ett blått filter och tvärsom blir det ett svagt *laxfärgat* för att omvandla dagsljuset till B-ljus.

Allt detta ÄR fortfarande helt synligt för blotta ögat.

Här en länk för den som vill förkovra sig.
http://www.aifo.se/bwf/info/infouv.htm

Bengt

Har en del nya filterserier som ligger om nån är intresserad
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag hade uppfattningen att det fanns dagsljusfilter som enbart släppte igenom ljus i IR-spektrat, men det finns alltså inte några sådana filter? :?:
Skriv svar