Nytt high-tech matrum

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

JimmyAndersson> Bjälken finns bara i Enstens huvud ännu. Men det blir en lådkonstruktion för att högtalare och infällda spotlight ska kunna få plats.

Mitt projekt kommer att dokumenteras här. Lite rivningsbilder ligger uppe. (Jag lånade en kamera för att få några bilder i alla fall eftersom jag lånat ut min kamera till min dotter en månad. Därför är det lite glest med bilder just nu.) Jag postar en länk varje gång något intressant har hänt.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

JimmyAndersson skrev:Vanliga datorer drar inte heller särskillt mycket. Såg en lista hos pappa där det stod att en dator + skärm som används kostar ca 400kr om året. (Minns inte exakt.) En dator som är avstängd med "ATX-knappen" (som bara ställer nätdelen/moderkortet i standby) drar ungefär hälften.
Jag håller inte med riktigt, en dator som drar 200w:

0,2kwh * 24h*365 dagar= 1752 kwh / år *1,20:- = 2102:- om året.

En ITX drar ca 20w= 210:- om året.

Ang vattenkokare så ger den snabbare vatten än en kokplatta, så den sparar pengar, om man jämför jobbet den gör.

/B
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Angående vattenkokaren så är min el-logger från i vintras ett rysligt bra bevis ..tyvärr. Varmluftspistolen var ännu värre.

När det gäller datorn så skrev jag aldrig att den skulle vara igång dygnet runt. Sedan förbrukas inte hela nätdelens effekt hela tiden. Mina siffror fick jag från Hyresgästföreningen som har mätt genomsnittsanvändningen för olika apparater och sammanställt en lista. Kan kopiera den nästa gång jag är hos pappa.

Att mäta strömförbrukningen när något används i praktiken ger mer korrekt data än att räkna. :wink:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Glöm inte att de flesta elektriska apparater ger tillbaka lite energi i form av värme så allt är inte bortkastat (åtminstone inte på vintern). Detta blir dock lite svårt att räkna på.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Men jag har ju datorn på hela tiden:)

Jag vet att den inte drar 200w hela tiden men i stort sätt så gör den ju det.

Även om den går ner på sparläge 50% av tiden så är man iaf uppe i runt 1000:- om året.

Visst, en el-mätare på datorn ger ju det ultimata beviset.


Ja, ang värme så var ju en glödlampa bra på vintern men LED bättre på sommarn:)

/B
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

JimmyAndersson skrev:Angående vattenkokaren så är min el-logger från i vintras ett rysligt bra bevis ..tyvärr. Varmluftspistolen var ännu värre.
Värre på vadå? De har högre energiförbrukning än en dator, men jag har svårt att förstå att de äter mer el-pengar än en dator. Kan du klistra in data från din el-logger här på något sätt?
Jag kollade upp vår vattenkokare, den var märkt 2000-2400W. Googlade lite snabbt och fann att en dator (med plattskärm) drar ~100W. Det innebär att jag för varje timme som jag använder datorn måste använda vattenkokaren ~3min för att de ska "ligga lika".
Jimmy, du måste antigen koka mycket vatten eller ha en väldigt snål dator... :D
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Kan ni inte starta en egen tråd om detta?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Förlåt ensten, Jimmy (eller andra) kan pm:a mig eller skapa en ny tråd om de vill tillföra något i el-diskussionen.

Back to topic:
Jag förstod inte riktigt var du skulle placera touhpanelen, på väggen? Isåfall skulle jag ha försökt få den "flippbar", så att det går att gömma all teknink vid finare middagar. En radiofjärr skulle kanske vara en alternativ styrning vid sådana tillfällen?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Och om du har en fjärr så ska den givetvis kunna flippa skärmen! :D

Du kunde väl sätta in trycksensorer i alla stolar så du kan plocka ut statistik på vilken stol som 'slits' mest. :) Sen kan du ju rotera stolarna lite lämpligt för att maximera livslängden! (EDIT: Kanske ett gunga-på-stolen-larm?)
fjodorr
Inlägg: 163
Blev medlem: 26 april 2005, 10:41:57
Ort: Stockholm

Inlägg av fjodorr »

Vore det inte skönt att bygga in en telefon i högtalarna så man slipper springa och svara mitt i matlagningen. Det går ju att lösa med en handsfree men en inbyggd i ljudanlägningen vore ju inte dumt.

Sen om man har dator kan man ju alltid lägga in skype och prata med andra mästerkockar under tiden man fräser upp maten.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Vi har bestämt oss för det här golvet.
Jompa
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 februari 2005, 22:57:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jompa »

Isf laminat skulle kanske klinkers med elburen värme mulligare.
Eller lackad ask,lack är väl ingen höjdare i kök men det finaste i golv-väg (om man får tycka)
eller oljad ek, det är motståndskraft
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ensten: Snyggt och spännande laminatgolv! "Retro-känsla". :)
Skriv svar