Automatisk fönsteröppnare.[Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

har du några bilder på denna fönster öppnare? Eller ifall man kan få några skisser på hur det fungerade?

//Kalf
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Tyvärr var det på den tiden då digitalkameror INTE fanns eller kostade >10 lax. (Den vi hade på jobbet tex drog slut på 4 st duracell på 5 minuter och dessutmo var den helt värdelös)

Jag ritar lite så ska jag visa snart. Fönstret var iaf inte så stort c:a 50x50cm.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Här kommer bilder som utlovat.

Ritade inte ut mikrobrytarna på skissen då de kan sättas där du önskar.

En av mikrobrytarna satt på fönsterbågen mot fönstret (ej bra då fönstret gick trögt). Den andra satt på ett snöre till en av vinkelarmarna.

Bild
Bild

Tapeterna är jag extra stolt över, de är nästan samma som faktist fanns i rummet de riktiga var gröna dock.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

det ser onekligenintressant ut, men det kanske är lite onödigt med så måga vinklar. Det kanske räcker medtvå eller något och man sätter motorn ovanför fönstret.
Jag skall fundera på denna lösningen.

Hur stark är denna tror ni? klarar den öppna fönstret?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9641.htm

//Kalf
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jula har denna gräsliga mackapär:
Bild
Den ingick gratis i ett växhus som jag har byggt. Den svarta kolven är gasfyld och trycker ut en pistång då den blir varm. Fjädrarna är väldigt starka. Billar man bort fjädrar + kolv och monterar en 12V borrmaskinsmotor så bör det funka bra.
Lite dyr dock, 350kr.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Min mormor har faktiskt just precis en sådan. Jag har tänkt på det, men jag tycker att armaturen tar för stor plats. Jag hittade en annan sak på jula nämligen en sådanhär:Bild

En utdragbar arm som är gjord för att hålla luckor och fönster öppna, denna exprimenterar jag med att få att fungera för detta ändamålet, och det går ifs ganska bra. Skall iväg imorgon tror jag för att köpa en längre gäng stång. och eventuellt en borrmaskin.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Hur många vinklar man behöver beror som du sa på var motorn/skruven ska placeras. Som jag minns det skymde gardinen det mesta och tillförlitligheten var god.

Från början hade jag en automatisk antenns motor (för bilar) antennen var trasig så den var gratis. Tyvärr brann den motorn så det fick bli detta. (antennmotorn satt utanför)
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

är inte en sådann antenn lite väl klen? Eller var det därför den brann upp? för den fick arbeta för mycket?

Som sagt så skall jag testa lite saker imorgon så får vi se hur det går med det. Men en sak jag tänkte på. Jag måste ha någon sensor så man vet hur mycket fönstret är öppet. Antingen har man någon form utav brytare när fönstret har öppnats helt. Eller så har man något som räknar varv på elmotorn så kan man på så sätt hålla reda på var fönstret är. Vad tror ni?

\\kalf
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Nej ändlägesbrytaren strejkade därför stod motorn på hela tiden och därmed brann den efter ett tag.

Mitt fönster hade två lägen öppet eller stängt.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Först:

VG: Ok jag måste fungera ut någon brytar anordning som inte strejkar lika lätt då:-P

Så liten läges rapport.

Jag har precis vart på jula och inhandlat en borrmaskin för 149:- den sitter på laddning nu. Jag har också skaffat gängstång så jag skall fixa lite med min öppningsanordning senare idag.

Eventuellt har jag en fungerande öppnare i eftermiddag. Isåfall så lkommer bilder och eventuellt en film.

//kalf
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Om du kör med µc så kan du ju tex sätta en maxtid tills fönstret skall vara öppet.

Jag hade bara relässtyrning och indikeringslampor. Det funkade bra 99% av tiden. Dock hände inte så mycket då den "skenade" heller för vindrutetorkarmotorn satt ihop med skruven i en M6 mutter som gängades av så fort det blev för högt moment. Lite putt blev man ju då antennmotorn brann men fick ju det så mycket fränare sen.

Kom på att den "övre vänstra" vinkeln skymde jag med en tavla så det var så jag dolde det hela, enda som syntes var störstängerna.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

nu har jag en prototyp färdig och för er som vill ha en film så varsågoda.
http://rapidshare.de/files/27325908/MOV00007.3gp.html

Den är bara temorärt ditsatt därför stänger inte fönstret helt osv. sedan skall den sitta i överkant av fönstret så den inte syns lika mycket och inte är i vägen. Jag kan även tilläga det att det är inte den borrmaskinen som kommer att användas. Jag testar bara. Den jag skall ha är mycket tystare och chuck i plast så den kommer inte skada lika mycket. Detta är bara ett första test. Kom gärna med kommentarer.

//Kalf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske bäst att skriva att filformatet 3GP är för Nokias Mediaplayer. Så ni vet. :)

Kul lösning på problemet.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Filmen går att spela i quicktime och i videolan(VLC). Och BTW filmen är inspelade med en sonyericsson.

//Kalf
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Funkade med quicktime också.

Tänk på att fönster sväller då det är fuktigt och kan då gå MYCKET tyngre, detta var en av sakerna som min felade på. Fick fila ur karmen för att fönstret alltid skulle gå lätt.

Snyggt annars gäller bara att få undan borrmaskinen. :shock:
Skriv svar