Analog termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

OK, respekt!

För att spara lite motstånder kan du ju göra din referens-delning på så sätt att du har motstånderna mellan de olika referensingångar, för bättre beskrivning kan du ju kolla på LM3914 där idéen är ganska tydlig.

Detta gör att man kan komma till att ha 1 motstånd per steg + 1 extra för alla steg. Med 15 steg kan du alltså klara dig med 16 motstånder till referenserna, nackdelen med denna koppling är att man ska räkna en hel del och ha exakta värden om inte man ska ha en alldeles linjär skala.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Nu har jag byggt om lite bland Op-amparna och har räknat lite på det hela.

Dock så har jag en fråga... om jag återkopplar opamparna med en resistor från + får man inte en schmitt-trigger då? Då skulle jag ju kunna slippa dom motstånden genom att köpa en sådan ic helt enkelt. Eller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, med "rätt" värde på den resistorn så får man en schmitt-trigger, men om du inte vill att varje lysdiod ska lysa starkare och starkare (som en analog visning) så gör det inget att det blir en schmitt-trigger. Oftast brukar man använda just sådana kopplingar till detta.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Men dåså. Då kör jag på schmitt triggers...

Följdfråga: Schmitt triggern har ju egentligen en ingång och en utgång. Men sen finns det ju som tex 4093 som har två ingångar... men jag tittade på den rent digitala funktionen så förstår jag inte hur den ska fungera. Inte heller vilket ben som skall kopplas vart.. :cry:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En logik-schmitt-trigger är inte grejen till detta!
De har en icke-exakt definiera omslagsspänning och de har en icke-exakt tröskelspänning så de är inte bra till detta tyvärr.

4093 är en vanlig logik-gate med en schmitt-trigger på varje ingång bara.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Oki, tack..

Borde inte en LM 339 fungera bra? Den har inbyggd återkoppling och borde bespara mig på några resistanser.
Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den har väl ingen inbyggd återkoppling?

Den är precis som en LM324 och andra op-amp: du ska koppla allting själv.
Skriv svar