Tystare datorer! *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

så den här kommer vara bra: http://www.kjell.com/?item=90301&path=6 ... 00,6500000

Kul med tabellen då får man lite inblick i hur det fungerar

Lägg gärna upp den uppgraderade verisonen (svårt ord) sen :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Blig nog bra de där! Du måste klä insida som jag gjort på mina server! ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så kommer det bli. Dämpmattorna och diverse tjockare skumgummi-liknande bitar är redan framplockade. :)
Som man ser på bilderna (på förra sidan) så finns det mycket utrymme att dämpa.

Tittade in på din sidan igen. Såg en väldigt välbekant syn: Moderkortet.
Sånadär MPT800-kort har jag nog byggt in i ca 300 datorer. Kan nog koppla anslutningarna för hd-led, power-sw, power-led, osv i sömnen. :D

Vad snygg din server blev förresten!
Har du kollat något med temperaturerna inne i chassit?



Liten uppdatering av schemat för temperatur-avläsningen:
Bild
NTC-motståndet är på 4.7k.

Resultatet blev mycket känsligare än den tidigare versionen. Kommer byta ut några motstånd till potar, men annars är jag nog nöjd. Har bara testat funktionen genom att hålla lödpennan på olika avstånd från NTC-motståndet.

Har även gjort en förbättring på schmitt-trigger-schemat, men det lägger jag upp senare. Det enda jag gjort på den delen är att minska antalet motstånd och gjort den lite strömsnålare.


Nästa steg blir att koppla upp allt på labbplattan och montera NTC-motståndet på kylflänsen för att se hur det hela fungerar i sin rätta miljö.


edit: Skrev in värdet för NTC-motståndet.
Senast redigerad av JimmyAndersson 14 maj 2006, 12:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

hahah fan vad härtigt, en somgångare som kan koppla ihop en dator! Orginellt ;)

I servern som är i drift just nu är sjukt tyst och sval, hddn håller max 50 grader ifrån seagate så i lådan är det längre fast än lådan är så liten. Angående mobot så är det en sjuk kvalitet på den. Inte ett enda fel, rullar 24/7 i snart två år.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Servern är bra byggd med andra ord. :)
Trevligt.

Imorgon fortsätter moddandet. Nu: ZZzzz
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Ritigt fin server Adis :) .
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en fråga i sammanhanget, det finns ju överklockning med konsekvenserna av ökat kylbehov och ökad energiförbrukning, men tvärt om
kan man minska klockhastigheten och på samma sätt minska energiförbrukningen?

ofta behöver man ju inte kapaciteten i burkarna, för lite lek vid labbänken kvittar det ju om man kör en gammal p3'a på 500Mhz eller drar ner den till 300>400 Mhz ? borde finnas disskusioner om detta men det har helt ungått mig
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

JimmyAndersson skrev:Om ni kommer på något som skulle kunna göras annorlunda så är det bara att säga till. :)
Tja, när du nu har 3 st LEDs tillgängliga så tycker ju jag att du ska visa hur hårt fläkten jobbar i 8 steg istället. :)

Arvid
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nu med foto...

OK, nu är detta en stor del av min hobby då 8)

För att ventilera chassit från varm luft.
Stora fläktar är effektivare än små. Här är dom största som finns för vanlig PC: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54187
Med 1000rpm är den både tyst och flyttar mycket luft. Såga upp ett hål i sidan på burken och sätt en eller två där:
Bild
Vill man inte såga men har tre lediga 5,25" platser så är detta ett alternativ: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54162
(Billigt och rymmer 4st hårddiskar)
Här med filter:
Bild

För att tysta CPU fläkten.
För socket 7 och 370 passar många socketA-kylare. Viktigt är att få fjädern att tappa lite i styka då äldre CPU är "tjockare" än socket A.
Bra och billig: http://www.webhallen.com/prod.php?id=53997
Har man hål i moderkortet och är händig så kan man få detta löjligt stora monster att passa: http://www.webhallen.com/prod.php?id=35285
Jag använder dom till att kyla mitt cluster utan att det låter så mycket:
Bild
2 x Athlon XP 3200+ [Barton @ 2200MHz] = "6400MHz+" för 3000kr :twisted:

För att tysta GPU
Den kyla som sitter på är ofta löjlig. Pilla bort den. Om den sitter som limmad så: Värm vatten till typ 80grader, häll det varma vattnet på fat så att du kan doppa kylflänsen/fläkten, limmet blir nu mjuk och man kan skjuta den åt sidan/bort.
Kolla med komponenter och andra kort i datorn hur stor kyla du har plats för. Såga och slöjda en gamal fläns så att den passar. Limma med silicone:
Flytta stiften på kontakten så att fläkten går på 5V istället för 12V, den låter mycket mindre då.
Bild
Här behövde jag fila lite för att den skulle gå fri från en kondensatot:
Bild
Har man inte tid så kan man ofta montera denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47833


Happy modding :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

netrunner:
Bra moddat! Den tredje bilden ser riktigt cool ut.
Det råkar inte vara så att du jobbar på Webhallen? :)

Jag ska försöka fästa en större kylfläns på grafikkortet i dag. Det som gör det lite svårare är att jag varken kan har silikon-lim eller möjlighet att gänga aluminiumet. Ska istället försöka fräsa ner spåren på den gamla kylflänsen och använda gängorna i den för att fästa en större kylfläns ovanpå.


arvidb:
Bra idé! Tyvärr hade jag ingen lämplig A/D-omvandlare, men nu har jag beställt några små PIC-kretsar från Sodjan, så det fixar jag nästa vecka. Det hade även gått med 3st OP-förstärkare och en XOR-grind, men det blir roligare med en liten PIC12F675.


grym:
Intressant tanke. Jo, det brukar gå att ändra hastigheten i BIOS. Det är ju helt onödigt att ha en snabbare burk än man behöver för att t.ex bara göra enklare mätningar eller programmera PIC/AVR-kretsar. På äldre datorer fanns det en Turbo-knapp där man kunde öka/sänka datorns hastighet. På mina burkar har jag kopplat den knappen till en extra fläkt i fronten. Det är förresten bl.a den knappen som kommer få sällskap av min fläktkontroller.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

JimmyAndersson:
Den svåra biten är att tabort den lilla orginalfläkten. Där hjälper tricket med hett vatten mycket.
Därefter är frågan hur mycket tur man har med övriga komponenter. Man får rota i skrotlådan och fila/såga tills man har något som passar. Det är inte svårt men ibland får man fila/såga ganska mycket för att det ska passa runt olika komponenter:
Bild

Gänga något behöver man inte. Det är siliconlimmet som håller det hela på plats, låt härda över natten. Jag har upptäckt att silicone är mycket trevligt som limm.
På PGU:er med låg prestanda så behöver man ingen fläkt när man monterar en kylfläns som är kanske har 5-20ggr större area än orginalet.
På kort med "medel prestanda" så är en fläkt på 5V ofta tillräklig då hela kylningen är mycket större totalt:
Bild
Man behöver inte gänga något för att fästa fläkten, våld och skruv funkar bra.

Edit: Nej, jag jobbar inte där men jag gillar den butiken. Dom är billiga (jag är snål) och har stort sortiment (även om mycket är "på beställning"), två saker som jag uppskattar mycket. Så ligger dom inte långt ifrån där jag jobbar så man kan gå dit på lunchen och hämta saker man bestältin (så slipper man frakt-kostnaden för chassi ex.).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har aldrig haft några problem med att få bort en fläkt eller kylfläns. Fungerar det inte med att lyfta rakt upp, så brukar det fungera att vrida på kylfläns/fläkten försiktigt. Sitter den ändå fast så sätter jag i kortet i datorn och kör en liten stund så det blir aningen varmt. Plockar sedan bort kortet och vrider försiktigt. Då lossnar det oftast. Sitter det ändå fast så brukar jag använda en tunn uppvärmd skalpell.
Hett vatten fungerar nog bra, men det låter riskabelt med en hastig temperaturökning på fläkten. Det är ju bara tunna koppartrådar där inne, för att inte tala om vad som kan hända med en magnet som utsätts för hastig temperaturomväxling... :)


I förra inlägget skrev jag:
"Det som gör det lite svårare är att jag varken kan har silikon-lim eller möjlighet att gänga aluminiumet."

Du svarade:
"Gänga något behöver man inte. Det är siliconlimmet som håller det hela på plats"

Hur har du tänkt att jag fästa den då? :D


"Man behöver inte gänga något för att fästa fläkten, våld och skruv funkar bra."

Inte gänga men ändå använda skruv? :D



Det jag har tänkt göra är att sätta en kylfläns från en CPU på grafikkortet. På kortet sitter det 4st för kylflänsen (som var monterad med plast-tappar) Tätt intill dessa hål går det ledningsbanor och därför fungerar inte skruv och mutter i min modd. På kylflänsen sitter det 4st gängade hål där fläkten var skruvad. Tänkte först kassera den flänsen eftersom den har flera spår som inte skulle ge så bra kontakt med den stora CPU-flänsen.
Nu ska jag istället prova att fräsa ner de spåren så jag får en plan yta. Sedan borra hål den stora CPU-flänsen och fästa den i den lilla, som i sin tur fästs i grafikkortet.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Lite OT, men apropå det här med att tysta datorer så skaffade jag acousitecs dämpningssats man monterar i lådan. Efter två timmar och en hel del skepsis startade jag burken och den är faktiskt grymt tyst. Nu har jag iofs utöverdetta ett antal fläktkontrollers och kylning med heat-pipes, men ändå, det var helt klart väl värt de pengarna.

/offe
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Vart köpte du den?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag blev förkyld i söndags, så projektet har stått stilla ett tag. Idag fick jag hem några PIC-kretsar, så nu känner man sig lite piggare. :)

En PIC12F675 kommer alltså att användas för att visa (med 3st lysdioder) hur mycket fläkten jobbar. Arvidb föreslog binär visning. Kul idé som gör att man kan läsa av 7st nivåer på fläkten. Helt ok.

Eftersom en 'pinne' kommer användas för att läsa av spänningen till fläkten så har jag då 2st i/o-pinnar lediga. Egentligen kanske man då lika gärna kunde köra med PWM för fläktregleringen, men eftersom jag redan gjort schemat för en LM317-reglering så blir det ju lite extra-jobb. (PIC-kretsen har ingen "inbyggt" PWM, men det går ju att lösa ändå.)


Skriv gärna kommentarer och tankar om detta. Själv har jag inte riktigt bestämt mig ännu...

Databladet till PIC12F675 finns här.
Skriv svar