Min fiero slutade ju funka precis när den blev godkänd i 24mån på besiktningen :/
När man vred på nyckeln så startade den helt enkelt inte, det luktade bensin ur avgaspiporna och den tände till nån enstaka gång, dessutom kroknade startmotorn rätt fort och klickade bara. Man kunde även notera att varvräknarnålen hoppade upp och ner mellan ca 0 och 800rpm, dom gångerna den tände till var när en hoppade upp på 800.
Efter lite diskussion med fierofolk om kända problem beslutade jag mej att kontrollera jordflätorna, av flera skäl, dels tydde flera saker på jordproblem, dels startmotorns uppförande, dels att voltmätaren pendlade 2V när man körde blinkers osv.. Det var uppenbarligen en bra ide, för av de tre jordanslutningarna motorn ska ha så existerade en, och den såg ut såhär..
jordflator.jpg
Den befintliga under, den nya överst..
Sen hade nån gjort nån kalleankajordning genom att ta en tunn kabel från batteriet och ansluta den med en klämkaelsko i fjäderbenstornet istället för motorn där den ska sitta.. bilen har ju glasfiberkaross så jordning är ju lite udda.. den sista kabeln som ska gå från växellådan till subframe hittade jag inte alls.
Köpte två jordflätor och satte en mellan batteri och motor där den ska sitta, och en mellan ram och motor på avsedd plats. Den sista kunde jag inte fixa då det behövs en längre kabel, ska se om jag kan skaffa material och klämma en på jobbet.
Nu var det en JÄVLA fart på startmotorn, och voltmätaren vajade inte, och centrallåset funkade bättre och till och med elhissarna blev snabbare.
..Men motorn startade fortfarande inte, efter att ha nötit lääänge (med stopp för att startmotorn ska kallna då och då) hoppade den tillslut igång, men gick EXTREMT dåligt, den spottade och fräste, misstände och när man gasade hostade den och dog nästan, tillslut stannade den och gick inte att få igång igen.
Jag hade ju redan gjort rent fördelarlocket, alla kontakter till tändkablar och sprayat i diverse kontakter vid fördelare tändspole, utan resultat.
Då fick jag tips om pickupspolen på ett fieroforum. Jänkarna ska ju alltid lösa allt konstigt så fördelaren 'är lite udda konstruerad..
fordelare.jpg
..och i detta fallet även rostig.
Enligt folk som kan så är pickupspolen och tändmodulen de vanligaste problemen, och som vanligt tycker dom att "byt! kostar nästan inget", nänä, om man bor i USA nej, men i sverige kliver man inte in på bilfirman på hörnet och köper dessa saker, man får beställa från typ hansen racing till överpriser.
I alla fall lossade jag modulen, och konstaterader att spolen såg förjävlig ut, och kontakten till den ännu värre..
fordelare_modul.jpg
Ja, det är kontaktbleck under all oxid där.. egentligen ska det vara ett kontaktstycke runt med, men det har disintegrerat, inte ovanligt enligt fierofolket.
Jag kontrollmäter spolen, enl haynes så ska dne vara på 700-1000ohm, min är 825, dessutom oändligt mellan ledarna och jord, vilket det är. Den verkar ok trots att den ser så kass ut.
Det tog ett tag att rengöra kan jag säga, och när jag var klar med både kablarna och modulen så hade jag ju givetvis lyckats tvätta bort min markering av vilken kabel som satt var, jag gick på längden och anslöt båda, trodde ändå inte det hade nån betydelse, sen skruvade dit modulen efter att ha rengjort undersidan noga och lagt på värmeledande pasta (vanligt fel att dessa brinner upp annars), på med fördelarlocket och av med det igen när jag kom på att jag glömt rotorn, ihop med allt och provstart.
Nej, NÅNTING hade ju hänt för den uppförde sej annorlunda, varvräknaren hoppade nu mellan 800rpm och max istället, och bilen spottade och fräste och feltände hela tiden, men gick inte igång. Nu gick jag in och tvättade mej och tog kväll.
..Fick nästa dag tips om att spolen måste kopplas rätt, och eftersom jag var osäker öppnade jag allt och skruvade loss och bytte plats på kablarna, ihop med allt igen och..
Wee!
Fick först gnida på startmotorn i kanske 3x10sek men bilen startade, misstände i några sekunder men gick sen snällt och fint. Gick att varva och varmköra. tomgången var lite hög, typ 1000-1200 rpm, jag letade vaccumläckage och hittade ett liiitet men det ska enligt folk som vet vara så hög tomgång, dels går varvräknaren normalt lite fel, dels ligger den ofta så högt.
Så jag hade fixat felet!
Nu måste jag bara klura ut varför den är så svårtstartad, för den är så krånglig VARJE gång, det var den inte innan.