Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Sverige skrev:Apropå Autodoc, la åxå en beställning när det var fraktfritt, första gången köper därifrån. Kanske var lite ouppmärksam vid köpet, men läggs det (alltid) automatiskt på "Garanti för säkert köp", 49:-?
Om man inte klickar bort det ja, OTROLIGT irriterande, jag har gnällt på dom, men dom påstår att det är standard att göra så typ..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lillahuset »

Jämför flygbolagen. Om man är minsta oförsiktig har man köpt till något man inte ville ha.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5914
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rvl »

Angående flygbolag, kolla Ryanairs metod ca 10 min in i videon på sidan jag tidigare länkade till.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lillahuset »

rvl: Jo den videon var bra. När man blir certifierad "Grinig Gammal Gubbe" har man (över?) mognat såpass att man oftast inte går på dylikt.

Det värsta jag varit med om var när vi flög till Kuba med KLM för några år sedan. Jag kunde inte klicka bort klimatkompensering och mat ombord vid bokningen. Av någon anledning kunde mina kompisar göra det. Utfallet blev iallafall positivt för mig, god mat till hyfsat pris medans mina kompisar fick betala betydligt mer för sunkigare mat. Datorer! :shock: Slog mig precis att det kanske berodde på att mina kompisar hade medlemskap i "kundklubben" men inte jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Nu har jag lagat min bosch kaffebryggare.

Jag efterlyste ju en del här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=83666

Men eftersom ingen i hushållet dricker kaffe så har den blivit ståendes, men idag lagade jag den!

Otroligt enkel reparation, konstaterade ju att ventilen läckte förra gången, beställde en ny (18:-)
och nu snäppte jag fast den nya, drog dit skruvarna, på med slangen, skruvade ihop maskinen och provkörde, funkar perfekt!

Jag lyxade även till det med att ersätta två av de försvunna gummifötterna med nya, dom kostade också 18:- styck.

För säkerhets skull beställde jag även den andra ventilen, den kostade en tia, men den var tät så nu har jag en sån i reserv.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1518
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av CPMS »

Rengjorde och smörjde upp on-knappen på mitt Testo 327 rökgasanalysinstrument, den fastnade i intryckt läge. Troligtvis bara en tillfällig fix så jag beställde några av Swech, får ta fram förstoringsglaset och byta ut knappen när den kommer. Bara ett 18500 lithium-ion med lödfanor som saknas så är instrumentet i ordning inför lite ändringar i pelletsbrännarens programvara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45511
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Skulle byta nedre spindel-lager på hustruns bil.
Sket sig kapitalt, antingen har jag fått fel grejjor, eller så är axeltappen på pivoten så nedsliten att lagret inte passar.
Med det nya lagret så är det typ 1 mm glapp.

Till saken hör att det finns två modeller av lager, de ser likadana ut, bara tätningarna som skiljer, eller......

I Verkstadsdokumentationen (Peugeots officiella) står det att man inte kan montera den nya typen av lager på den gamla typen av pivot.
Lemförder (dvs ZF) som tillverkar lagren (står faktiskt SKF på dem) har samma produkt till både den nya typen och den gamla typen.
Så, jag har inte en susning, misstänker dock att pivoten är nedsliten, men får ringa till ÅF-Verkstad i morgon och kontrollera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Hade ju ett gnisslande oljud på min jobbåkarbil, detta har varit där från och till i flera veckor och blivit värre och värre, jag har lokaliserat det till trakten multirem/generator/vattenpump/servopump/ackompressor nånstans.. hoppades på att det var spännaren till multiremmen, och tyckte nog att det verkade gnissla mest där.

Först kollade jag var en ny spännare kostar, typ tusen spänn! ..men efter lite googlefu hittade jag några ryssar som inte heller uppskattade priset och hade monterat isär den och hittat ett vanligt kullager, och dessutom angav modellen, så jag beställde ett sådant på chans, fanns bara ZZ (plåttätat) och inte 2RS (gummitätat) men det borde funka ändå tyckte jag.

Plockade efter mycket pillande och svärande loss spännaren och kunde knacka ur lagret, pressade i det nya med skruvstädet och det gamla lagret som presshylsa, det gamla lagret lät faktiskt relativt bra, men om man snurrade det på fingret kände man att det bromsade till liiite på ett ställe och roterade man det snabbt (obelastat)) hördes ett visst ljud.

Sattde dit spännaren och startade bilen, gnisslet var borta! ..det sa ju iofs inte så mycket eftersom det ibland helt slutade gnissla med det gamla med, men en bra början iaf.

Idag körde jag till jobbet, och redan när jag startade bilen i morse hör jag oljud, men inte gnisslet, utan mer väsande.. verkar som deyt kommer fårn spännaren men mer som att skyddslocket går emot själva spännarrullen, inte som lagervin.. hmm.. undrar om jag satte ihop delarna i rätt ordning tro..

Jaja, jag kom till jobbet iaf, och det låter betydligt mindre..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av tecno »

DSC_0870.JPG
DSC_0872.JPG
Och det bidde bild igen :D
Behövde skärm till RPi labbandet så jag fick gräva fram en döing och återuppliva den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Ännu en digital timer från Jula där reläet slutat dra. Zenerdioden. Jag ser ett mönster... :D
Den här hade dessutom bränt ena lödpadden så fick laga lite med en sladdstump.
IMG_9532.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2981
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Undrans vilken dag jag kommer att få sovemorgon :roll:

Det är nog lika bra att jag redan nu byter den där zenerdioden i min.
Vilken spänning var det nu den skulle ha? Var det 47V?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Norpan »

Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2981
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:tumupp: Tack :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Artikel
Som sagt i den andra tråden: den är större än originalet. :)
Och det ser nästan ut som de inte tänker ta in den mer. Bara tillgänglig så länge lagret räcker. :humm:
Men det går ju att klämma dit nästan vilken kapsling som helst, bara den får plats.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_s »

Lagade jobbets värmeskåp, var 3st 1000uf/25v som lämnade in. Hittade lämpligt 3st i en kasserad skärm..
Skriv svar