RGB Ledsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Har suttit och skrivt ett litet program nu så att snurran kan vissa samma kolumn hela varvet :) Allt verkar fungera som tänkt förrutom att picen är för långsam :evil: Hade tänkt att köra med 16 nivåer med PWM men nu lutar det åt 8 eller 4 nivåer. I värsta fall blir det ju 64 färger och då kan man varva upp snurran en del och få bort en massa flimmer. Nästa steg blir att få igång minnet så det går att visa bilder med flera olika kolumner. Ska försöka få igång videokameran också och lägga upp några klipp.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Taskigt. Är den mycket för långsam?
Du skulle ju kunna köra den lite över rating :).

Ser väldigt mycket fram emot film/fler bilder.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag skulle ju rekommendera att använda ARM istället för PIC :D

Keep up the good work!

/Johan
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Med 4 nivåers PWM blir det ok. Ska se hur det fungerar att räkna ut alla io nivåer på "skuggsidan" och sen bara läsa dessa ur minnet till latcharna när ledsen ska lysa.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Om du skulle köra en PIC från 18 serien skulle du ju kunna klocka den iaf 2ggr snabbare. Dessutom har du mycket mer minne och fler instruktioner. Bara ett litet tips.

Bygget är grymt bra gjort och jag väntar spänt på nya resultat.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det kanske går att optimera koden annars, med lite intressanta trick?
Användarvisningsbild
G-Zen
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 mars 2005, 01:18:11
Ort: Lund

Inlägg av G-Zen »

Det där med att räkna ut I/O nivåerna när den inte lyser borde väll fungera bra? Man behöver ju mer minne men man borde vinna massa extra tid.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Nu är kortet med serieinterface och spänningsstabbar klart. Har börjat skriva lite på mjukvaran till PCn och kom på att det bästa sättet att skapa sina bilder till snurran är att konventera BMP filer. Lyckades "plocka ut" ett par pixlar ur en fil med ett litet C program så det går nog att lösa. Då kan man även rita sina bilder i valfritt ritprogram eller kanske ta ett kort från digitalkameran och skala ner till rätt upplösning 8) Frågan är nu bara om jag ska låta PCn PWMa allt också och bara lagra IO nivår på snurran :? Kommer bli mindre för PICen att göra men allt kommer ta mer plats i EEPROMET
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Förresten, nån här som har nåt bra exempel på hur man kan skicka över lite data på serieporten i C. Vill veta hur man enklast initera porten och sen skicka över ett par byte på TX pinnen utan handskakning och extra styrsignaler.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har just gjort ett komplett program som läser en fil och skickar ut på serieporten i c.

http://www.altronix.se/filz/loader_050616.rar (programmet ligger i katalogen sam7bl)

/Johan
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Äntligen har jag lyckats visa de första bilderna på snurran :) Nu går det att rita en fin bild i paint och spara den i bmp format. Sen tar ett litet C program filen och skickar ut lite värden till snurran. Funkar fint att köra i 9600 bps över irdioden när den snurrar för fullt. Nästa steg blir att köra animationer på den.

Bild
Bild
Bild

Tyvärr blev det lika slött att lagra io nivåerna direkt i minnet som att pwma allt i realtid eftersom det tar för lång tid att läsa ur eepromet. Nån som har nån vettig lösning att få det att gå snabbare med samma hårdvara ? Annars får man nöja sig med fyra nivåers pwm. Det bästa är nog att ha en liten uC till varje diod som då bara behöver styra tre olika utgångar. Sen har man en master uC som skickar över RGB värden till dessa på en liten buss.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Coooooooooooooooolt

Hur lång tid har man på sig för att rita varje kolumn (antal instruktioner) ?
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Väldigt snyggt får jag säga...
Användarvisningsbild
G-Zen
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 mars 2005, 01:18:11
Ort: Lund

Inlägg av G-Zen »

Ohoj! Mycket fränt. Jag hade dock inte bangat en liten film.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Riktigt snyggt... äntligen har något gjort det... suttit länge och vänta på att någon ska bygga en RGB LED-snurra 8-)

Det skulle sitta fint med en lite snabbare µC så man kan få flera färger. Sen tycker jag det är lite långt mellanrum mellan pixlarna, men det kanske ser annorlunda ut i verkligheten!?
Skriv svar