För tillfället är det inte mycket egenbyggd elektronik inblandad då det hittills har handlat om programmering. Riggen jag använder består av en STK500, en kabeladapter samt en 5V-regulator av switchad typ (som blev över från u-Machine):

Processorn är för tillfället en ATmega16 som körs i 8 MHz. Det slutliga målet är att skapa en kontroller för denna VFD baserad på ATmega128. Denna skall kombineras med ett USB-interface så displayen kan anslutat på en enkelt sätt till en PC.
Koden är helt skriven i C (WinAVR), vilket gör den relativt enkel att porta till andra kontrollers (även PIC om man så vill). Det jag har fått till är rutiner för linjeritning, cirklar samt text i valfri storlek (bygger på fontdatatabeller i flash, därav en av orsakerna till att välja ATmega128).
En sak som jag undrar över lite är det horisontella ljusläckage som uppstår i displayen. Jag har aldrig använt grafiska VFD'er förut, men jag hade för mig att en tänd pixel innebär just detta. Bilden nedan visar detta fenomen hyfast bra (speglingen är i glaset, det är inget fel):

PS. Hur många skulle vara intresserade av en ATmega128-baserad kontroller/exeprimentmodul (den kommer kunna användas till annat om man så vill)? Den kommer ha en USB->RS232, separat klockkristall för 8-bitstimern (för klockändamål), anslutning till 64k expansions-RAM (SRAM) samt nästan alla portar tillgängliga.