Som acc till lampan tänkte jag köra med 3st laddbara och sen köra dem separat till batterierna, eftersom jag hade tänkt att köra dem på 700mA/st så blev det för mycket kräm för de vanligaste strömbegränsarna och dessutom för låg spänning vilket endast lämnade motstånd som platsrimmligt alternativ och eftersom jag ligger ganska nära drftspäninngen och förlusten borde inte bli horribel i motståndet...
MEN första frågan, hur hög är spänningen i ett nyladdat NiMh batteri?
Det andra problemet är att jag funderade först på att köra genom alternativt motstånd för att köra dem på antingen 350mA eller 700mA men resultatet är den samma 1 ohm på motståndet! Detta fick mig att fundera på vad jag egentligen får ut för effekt till dioden.
Beroende på vad batterierna håller för spänning när det är fulladdat resp tomt så verkar det som jag kommer att titta på ganska väsentliga skillnader i uteffekt!?
I databladet för dioden http://www.lumileds.com/pdfs/DS51.pdf så finns det på sidan 8 och 9 lite spaltat, men de rör ihop det för mig lite med spänningar och effekten som den drar vid spänningarna. Dioden klarar att köras på 1000mA och de ska ju monteras på en ganska stor bit aluminium som jag svarvar själva huset av.
Vad jag kan läsa ut av databladet så skulle i princip inte dioden gå över strömmen den tål även om jag kör utan motstånd... inte rekomenderat men jag står i valet och kvalet om man ska försöka klämma in 4 batterier och sen begränsa för att kunna lägga sig på 700mA på dioderna som jag önskar...
Tips och hjälp med detta är välkommet!