Soldriven uppvärmning av tvätt och diskmaskin.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
eperra
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 november 2005, 16:03:23
Ort: Lindome
Kontakt:

Soldriven uppvärmning av tvätt och diskmaskin.

Inlägg av eperra »

Hej !

Jag har solfångare som ger "gratis" varmvatten i ca 9 månader / år.

Därför tycker jag att det är fruktansvärt onödigt att tvättmaskinen värmer upp eget kallvatten med el när man tvättar.
Min ide är att koppla in varmvatten till tvättmaskinen också, så att elslingan i tvättmaskinen slipper värma så mycket vatten då man redan från början kan fylla på med gratis soluppvärmt varmt vatten.

Planen är att koppla in en blandare, typ dusch blandare, och via ett servo styra den från tvättmaskinens tempraturvred, så att man kan få t,ex 30 , 60 , 90 grader på vattent enligt tvättprogrammen.

Så långt är allt enkelt och frid och fröjd, men vid en test av detta så krympte kläderna något fruktansvärt då även efterkommande sköljningar skedde i varmvatten.
Så servot måste stänga för varmvattnet efter ett tag, så att sköljning kan ske i kallvatten, men hur löser man det på enklast möjliga sätt ??
Tvättprogramemn är olika långa ju..javascript:emoticon(':?')

Jag har testat att koppla om vattenslangarna under tiden maskinen går, så att sköljningar skett i kallvatten, då har resultatet blivit helt perfekt.

Vet någon här var man kan köpa elstyrda ventiler för att öppna och stänga vattenflödet, så att jag kan slutföra projektet ?

Är det någon här som har en ide om en enklare lösning, eller var man kan köpa en tvättmaskin med varm och kallvatten anslutning?javascript:emoticon(':roll:')


//eperra
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ventiler vad det här!. http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=120

Hemma så har jag kopplat varmvatten till diskmaskinen så jag kan nyttja det vedeldade vattnet & det funkar fint.
Har du några bilder på tempregleringen?.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Har fått höra att det inte är bra att köra diskmaskinen på varmvatten. Kanske beror lite på hur varmt, men tex ägg koagulerar om man har för varmt vatten till fördisk.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jo, men det är det enda också. I så fall så får man spola av skiten innan, annars så har det funkat perfekt i 2år förmig!. Och det blir ju alldrig varamare än 65c vilket styrs av en shunt för att man inte ska kunna skollasig.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kör ju själv på varmvatten på min MIELE, blir ju billigare då värden betalar vattnet. :D

Slängde in något som kanske var bra att tänka på.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43187
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Vet någon här var man kan köpa elstyrda ventiler för att öppna och stänga vattenflödet,

En skrotad disk-/trättmaskin ? :-)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Titta några inlägg upp så ser du en länk som visar att nedis.se säljer billiga sånna ventiler!.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26478
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Diskmaskiner är ju ganska vanligt att man kör på varmvatten. Men tvättmaskiner ska inte gå på varmvatten. Vissa fläckar fastnar om man gör så. Blod tex.
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Men maskinen värmer ju ändå upp vattnet. Så hur kan det inte vara bra att förse maskinen med detta redan från början, speciellt om det är gratis?

eperra>>
Kan du inte hålla koll på flödet och när maskinen har slutat fylla med varmvatten (dvs, inte velat ha något vatten på x-antal minuter) så kopplar den helt enkelt om till kallvatten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26478
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst jag känner igen läget. Mina föräldrar har billigt varmvatten, kör diskmasinen på den men inte tvätten. Tvättmaskinen tvättar med kallt vatten innan de har blivit varm. Så fläckar som släpper i kallt vatten försvinnet också. Men det är ju onödigt energislöseri att skölja i varmvatten.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 486
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Inlägg av Sinumerik »

lite större tvättmaskiner körs ibland på både varm/kallvatten, hade en wascator där jag bodde tidigare som (antar jag) tvättade i varmt men sköljde i kallt, den tvättade FRUKTASVÄRT snabbt, vanliga programmet tog bara 35 minuter.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Nu när du säger det så är maskinerna i tvättstugan, för lägenheten, så, stora saker som har både varm och kallvatten in.

Måste åka till huset snart och kolla vad den biffen har för anslutningar. Det är en industimaskin, borde kanske klara sånt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23649
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det tar en lång tid att värma upp säg 2 gradigt kallvatten till exempelvis 65 grader. Waskator maskinerna kör oftast på 3-fas om jag inte minns fel så dom har mer drag i sina värmeelement. Elementen kan ligga på 3,5kW och tom mer har jag sett beroende på modell och mängs vatten som måste värmas upp. Men 35 min för ett helt program går förstås nog bara om vattnet är varmt från början, men visst Waskator maskinerna är verkligen snabba, och dom håller i princip i evigheter.
Skriv svar