Göra om talboks-CD till mp3 eller wma

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Göra om talboks-CD till mp3 eller wma

Inlägg av baltazar »

Kanske fel forum för detta, men det verkar som om ni kan en hel del om det mesta. Har lånat en talbok (Henning Mankell, Brandvägg) som jag tänkte lyssna på med min mp3-spelare. Men jag vet inte hur jag ska kunna göra om filerna till mp3 eller wma, det ligger en spelare (verkar vara Sony:s) på cd:n som man använder, det går alltså inte att öppna filerna med t.ex. WMA. Man kan heller inte se filerna med utforskaren. Är det någon som har något tips på program som skulle kunna fixa problemet? Min systerson laddade hem ett program (vet inte vad det hette) men det bara "hackade" fram ljudet, funkade alltså inte.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Kan du köra cd:n i en vanlig cd-spelare? Isåfall borde det gå att rippa ljudet till mp3 eller wma.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Går det att använda ett program som audiograbber ?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Ljudböcker brukar redan vara i mp3, iallafall om det är en DAISY-talbok.
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Nä det funkade inte med audiograbber :(
Man hör bara enstaka ord sen är det bara knaster emellan. Har försökt med alla möjliga inställningar med samma nedslående resultat. Har dock inte provat att kopiera direkt från ljudkortet... men det känns som overkill, i så fall är det bättre att låna en annan bok, med kopierbara filer. Dom andra talböckerna som jag har lånat är det inga problem med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ett tips. :)

Installera Win98. Skaffa dll-filen 'cdfs' och lägg i c:\windows\system.
När man öppnar "Den här datorn" och sedan väljer "öppna" på CD-enheten så möts man av mappar med namn som "16bit", "mono", "stereo", "44khz" mm.

Därifrån flyttar man helt enkelt över ljudfilerna (som finns i wav-format) till hårddisken.

Detta trick fungerar på i princip alla skivor.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av RadioDJ »

Har du provat programmet Freeripp (http://www.mgshareware.com/frmmain.shtml)

Kör det i en gammal maskin med gammal cd-spelare.

Själv har jag knäckt flera kopieringskyddade musikcdskivor med en dator från -98 och Freerip.
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Det var bara första CD:n som var i konstigt format, så jag kopierade den direkt från ljudkortet, dom andra kunde jag kopiera som vanligt. Så det löste sig, tack för hjälpen.
Skriv svar