Exuvo's Robotbygge

Berätta om dina pågående projekt.
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Får tacka för länken, det fanns mycket bra information om man gick vidare till föreläsarens robot lista.
Senast redigerad av exuvo 30 juni 2013, 23:29:04, redigerad totalt 2 gånger.
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Senaste veckorna har det arbetats mest på mjukvara men även lite på drivningen.
20130630_005.jpg
Alla kedjehjul är utskrivna och sitter på axlarna.
Motorerna har fått en elkabel som når till kretskortet och strömsensorn som ska lödas där.
20130630_001.jpg
I mjukvaran har jag städat upp från kartobot v1s kod och slängt ut delar som inte längre ska användas, lagt till stöd för inställningar som lagras i EEPROM med tillhörande UI tab på datorn som klarar av alla sorters datatyper (int 8-64bitar, float och double) och testat att både hårdvaru encoder avläsning och mjukvaru variant fungerar (behöver 4 och det finns endast 1 i hårdvara). Kommunikationen fungerade ganska bra förut med automatiskt växling från trådlös till kabel om usb kopplas in men har löst en del buggar som uppstod när buffrar blev fulla eller usb kabel drogs ut under användning.

Nästa uppgift är att få igång LCDn och sätta ihop larvbanden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av exuvo 3 juli 2013, 14:29:51, redigerad totalt 2 gånger.
Unlogic
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juni 2013, 08:27:20

Re: Kartobot V2

Inlägg av Unlogic »

Bygget ser riktigt lovande ut! :tumupp:
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Har försökt med 4x16 LCD modulen men får inte igång den. Försökte först styra den med kod från µC (3.3V) gick inte fastän den skickade rätt signaler. Kopplade in 5V och då gick backlighten igång så jag försökte styra den manuellt med kablar (5V signaler denna gång) och en knapp men ingen lycka där heller. Kom sen på att det ska gå att se några svarta rutor med kontrasten i botten men ser inte dom heller. Modellen är Powertip PC1604X-P1 (närmsta datablad som går att hitta är PC1604A) som jag köpte på tradera av någon som annonserade i Köp/sälj delen av forumet för något år sedan. Inte prövat den tidigare.

Det satt en lödbrygga på baksidan som kopplade VCC till kontrast kontakten, fick löda bort den för att pröva justera med en potentiometer. I tradera köpet stod det, ""Std temp range", så ingen negativ kontrastspänning.", men jag undrar om den kanske är en sån som ska ha negativ spänning fast då verkar det konstigt med lödbryggan.

Några idéer på vad jag kan försöka med?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kartobot V2

Inlägg av sodjan »

Säljaren var jag.
Det är alltså LCDn som syns på bilden här:
Bild

Datablad för A-modellen finns här:
http://jescab2.dyndns.org/pub_docs/pc1604a.pdf

Demokod till PIC finns här:
http://jescab2.dyndns.org/pub_docs/pc1604_asm.txt

Enligt bilden ovan så hade jag tydligen kopplat en pot mellan GND
och 5V i vanlig ordning, så std. temp range bör stämma. De gråa
kablarna nere till vänster gick till potten utanför bild.

> Försökte först styra den med kod från µC (3.3V)

Logiken kanske klarar det med backlight verkar ha en Vf på 4.2 V.

Så här skrev jag i Tradera när det var aktuellt:
Gulgrön LED-backlight med intern strömbegränsning. För
justerbar ljusstyrka får det inbygda motståndet monteras
bort (längst till vänster på bild 2) och matning anslutas
separat till "A" och "K".
"Std temp range", så ingen negativ kontrastspänning.
Är använd på något sätt. Avklippt kabel i kontakten.
Jag har inte kunnat testköra alla, men självklart full
returrätt om det skulle vara något problem.
Hittar inget datablad för exakt denna modell (PC1604X) men
ett för PC1604A. "View Area" är samma, men modellen i
auktionen (PC1604X) har mindre "Overall Size", mer kompakt.
Det där med returrätt för något som såldes förra hösten är lite tveksamt... :-)
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

LCDn fungerar nu! tack för hjälpen. Tog fram min logikanalysator efter förslag från krille356 och såg att jag hade inverterat E. Fungerade fortfarande inte, men efter lite tankeverksamhet:
Det satt en lödbrygga på baksidan som kopplade VCC till kontrast kontakten
Dumma jag som inte insåg att ena sidan går till chippet med intern pullup och andra till pin 3, genom att löda bort den försvann kontrastjusterings möjligheten. Lödbryggan är tillbaka och nu ser man saker. Fick sätta in 3.3 till 5V konverterare för att den ska reagera på signalerna från µC, ska pröva koppla 5V separat till backlight och 3V till logiken.

-Edit-
Måste ha 5V till logiken annars visas inget. Som tur är så tål MCUn 5V och LCDn har pullups till 5V så den enda ändring som behövs är open-drain i kontakt inställningarna. Var orolig ett tag att jag behövde göra en ny version av kretskortet.
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Kretskort version 2 kom i slutet på förra veckan men en liten miss ifrån mig har gjort att det inte är urfräst för en komponent, ska försöka fixa det denna vecka innan lödning påbörjas. Prövade på att använda några SMD kondensatorer och om det går bra så blir det nog mer ytmontering i framtiden.
20130707_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Har skrivit ut en del länkar som ska gå mellan kedjorna och de fäster väldigt stadigt på kedjan, över förväntan, kan dra hårt utan att de lossnar. Det enda problemet är vid bakaxlarna där skuvarna som håller kullagret och axeln har för stora huvuden som tar i plast länkarna men det kan jag lösa genom att byta till platta skruvhuvuden. Har frågat min fars motorcykel kontakter om de kan låna ut en kedjebrytare och relaterade verktyg för att ta isär mina 3st för långa kedjor och sätta ihop dom som 4st kedjor med rätt längd, det var en som trodde sig ha verktygen.
2013-08-04 22.09.12.jpg
2013-08-04 22.11.27.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Unlogic
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juni 2013, 08:27:20

Re: Kartobot V2

Inlägg av Unlogic »

Det där ser riktigt lovande ut!

Om det är en vanlig kedjebrytare du behöver så har Biltema en billig modell: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/V ... are-54022/
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Har en för cykel redan men den passar inte till motorcykelkedja 420.
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Jag har 5st varmvita 1W lysdioder som jag vill använda för att lysa upp det roboten tittar på om det är mörkt. Den enda informationen jag har om lysdioderna är "1W POWERLED, 80-90LM, VARMVITA 3050-3250K". Vad jag förstått så brukar vita lysdioder har ett spännings dropp på 3.4-3.8V men det viktiga är att de ska ström begränsas och jag tror 200mA är lagom för mina LEDs.

Jag har kollat runt på nätet och det effektivaste verkar vara att använda en switchad boost IC och koppla lysdioderna i serie med PWM styrning till ICn.
De spänningskällor som finns tillgängliga på roboten är batteriet (12-16V), en 5V och en 3V 3.5A Step-Down Regulator.
Microkontrollern har några lediga GPIO kvar: 1 DAC, 1 ADC, I2C, 4 PWM.
Då roboten är batteri driven så föredras energieffektiva lösningar.
Det föredras om det går att styra ljusstyrkan med bättre nogrannhet än av/på.

Finns det någon annan lösning som är bättre lämpad/enklare i mitt fall?
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Fick tag på en passande kedjebrytare idag och efter en timmes arbete så har jag 4 kedjor i nästan rätt längd. De blev 711mm istället för 716 pga det går inte att dela en kedja hur som helst. Fjädringen kommer spänna lite hela tiden och om det skulle visa sig vara ett problem så förlänger jag dom till 736mm.
2013-08-25 23.00.31.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Plockade isär roboten för att lättare borra hål till fjädringen. Ena sidan är monterad.
2013-08-26 18.59.32.jpg
2013-08-26 19.00.10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Unlogic
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juni 2013, 08:27:20

Re: Kartobot V2

Inlägg av Unlogic »

Snyggt, nu börjar det likna något.

Har du hittat fjädrar till fjädringen?
exuvo
Inlägg: 53
Blev medlem: 6 december 2012, 21:48:41
Ort: Stockholm

Re: Kartobot V2

Inlägg av exuvo »

Har inte hittat lämpliga och billiga fjädrar ännu. Var in till Sifverts skruv och köpte bland annat försänkta skruvar så bakaxelns fäste inte tar i kedjan. Högra sidan av roboten är nästan klar nu, bara några plast länkar till!
2013-08-27 20.30.58.jpg
Det går bra att rotera runt bandet för hand tills man stöter på en kugg på bakgre kuggjulen som är lite sned, behöver fila ner det extra där. Kanske är ide att fila till alla kuggar så de lutar lite inåt för att hjälpa till att styra kedjan rakt.
2013-08-27 20.31.07.jpg
De gröna hjulen passar perfekt mellan kedjorna och plast länkarna.
2013-08-27 20.30.12.jpg
2013-08-27 20.31.15.jpg
Det enda jag ska ändra på är plastlänkarna som har skarpa hörn istället för rundade. Följande bild visar hur det är nu (vänster kant) och hur alla nya kommer se ut (höger kant).
SolidWorks Premium 2012 x64 Edition - [track_link.SLDPRT ]_2013-08-27_20-53-22.png
Nu ska jag bara skriva ut 40 nya plast länkar, kommer nog ta en stund.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar