Använder ni Matlab?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Använder ni Matlab?

Inlägg av Al_Bundy »

Enkel fråga. Använder ni matlab när ni räknar på elektronik?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Använder ni matlab?

Inlägg av psynoise »

Octave eller Matlab använder jag för det mesta till enkla uppgifter som lika gärna kunnat göras på en miniräknare. Detta för att det endast tar någon sekund att starta Octave vilket är enklare än att hämta en miniräknare.

För elektronikprojekt brukar jag ta fram ekvationer genom dokumentation i Lyx och ibland Maxima genom eller vid sidan om Lyx. När väl det matematiska är klart kan det bli en del uträkningar i Octave då jag helst undviker beräkningar för hand som lättare blir fel. Observera dock att det lika gärna går bra att hantera ekvationer genom symbolik (sym) direkt i Octave (octave-symbolic) eller Matlab.

Ett exempel är när jag tenterade kretsanalys för många år sedan där egen dator var tillåtet att använda. För oss som inte gjort några inlämningsuppgifter under terminen tvingades att göra en extra del på tentamen med ett kretsexempel som skulle lösas. Detta kretsexempel var ingen praktisk koppling utan rätt valda kretselement och värden för att ställa till det ordentligt. Jag blev underkänd på två tentor i rad trots att kretsanalys var en baggis för mig på den tiden. Uttrycket från ekvationslösningen klarade jag helt enkelt inte räkna ut för hand utan att glömma bort något eller skriva fel. På tredje tentamen tog jag med mig en bärbar dator med Matlab, definierade alla konstanter och skrev in uttrycker som var gigantiskt, tentan gick bra och betyget blev därefter :).

Lärdomen är att det är väldigt svårt att vara tillräckligt strukturerad särskilt under press vid tentamen för att beräkna stora uttryck korrekt trots att bakom liggande matematik kan tyckas vara enkel. Mycket blir enklare med Octave eller Matlab vilka är helt klart värda att lära sig grunderna om.

http://www.gnu.org/software/octave/
http://www.lyx.org/
http://maxima.sourceforge.net/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min HP 42S är en stor hjälp i alla mina beräkningar, finns till Android, PC osv med namnet Free42.

Ibland använder jag Excel men det är allt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Egentligen visar inte Matlab sin användbarhet för just elektronikkonstruktion men går man mer in på algoritmer och programmering är det riktigt användbart. Säg till exempel att vi vill göra lite digital signalbehandling, då kan vi testa överföringsfunktioner, sedan ta fram algoritmer och testa om dessa överensstämmer med önskad överföringsfunktion, slutligen skriva om algoritmen utan extra funktioner för att närma sig något som enkelt går att porta till C-kod. Med ett sådant arbetssätt går det att ta ett steg i taget och hela tiden kontrollera att saker och ting stämmer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Använder ni Matlab?

Inlägg av Walle »

Kommer att göra, gör redan till viss del, är mitt svar. Utvecklar vidare:

Jag håller på och lär mig matlab, GUIt och syntaxen känns hyffsat intuiv och lättanvänd, i mitt fall så är det själva matematikkunskaperna som saknas dessvärre.

Men genom hårdnackad envishet, nyfikenhet och en stark ovilja att acceptera att det är långt över min kunskapsnivå har jag t.ex. lärt mig att göra FFT (Fast Fourier Transform, omvandla data från tidsdomän till frekvensdomän) av indata, och sedan göra en presentation av resultatet i form med en graf. Har också experimenterat med att lägga på filter på datat i frekvensdomänet, för att sedan omvandla tillbaka (iFFT) till tidsdomänen.

Jag har också gjort sånt jag har haft lite nytta av, tex 3D-plottar av spänningsdelare och dylikt.
Skriv svar