Hjälp med Elfas MC-larm, Det larmar för länge tycker jag.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Koppla in en diod så att kondensatorn bara matar kretsen runt 555:an men
inte reläet eller tutan.

Det borde funka perfekt, dessutom behöver du inte lika stor konding.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hmm, förstår inte riktigt vad du menar...

tutan går sin egen väg, från plus, igenom relät som bryter o sluter, o sen vidare till tutan...

Vänta, ska lägga upp en bild på det..
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Så! Här komemr bilden...

Om jag tar bort den BRUNA sladden som går till tutan, funkar allt perfekt... ansluter jag den till tutan så börjar det krångla, då hörs först ett tuuuut, lika långt som det ska va, efter det flippar 555an ut, o skapar väldigt snabba pulser (relät bara skakar...)

I hopp om att kunna lösa detta har jag satt en kondensator på 4700uF mellan den GRÖNA sladden och JORD!, då funkar det, det larmar i 10 sekunder o blir pulser med ungefär rätt längd, bara att det går i otakt, typ såhär: tuut----tuuuuuuu---tut---------tuuut... fast inte så överdrivet, jaja - ni förstår nog vad jag menar, det blir ltie för långa o lite för korta bland, men inte överdrivet...
Tar jag en mindre konding, blir det ännu mer otakt och dessutom för korta tuut...


LARM drar ett relä i 10 sekunder när larmet går, o via det relät driver jag INTERVALL, som då pulsar tutan med pulser på ca 0,5 sekunder... (inställbart...)
Bild


EDIT: nån som vet hur jag ska lösa problemet på enklast möjliga sätt?

Skulle vara jätteschyst om nån kunde hjälpa mig! :)
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Fungerar inte en tuta som så att det är en fet spole som drar själva membranet och därmed bryter kretsen som matar spolen rent mekaniskt. Varpå membranet återgår till sitt ursprungliga läge och det leder ström igen. Precis som en ringklocka.

Om så är fallet så kommer det att uppstå en hel del transienter när kretsen bryts som bör filtreras bort. Sätt en konding över tutan också.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

också? räcker det inte med enbart det isf? hur stor ska den va?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

finns det inget smidigare sätt att lösa det på?

Tycker det värkar konstigt att man ska behöva ha en stor fet konding för det?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag tetade att koppla en diod i serie med säkringen, vilket inte hjälpte...

matseng hade en teori om att det kanske skulle hjälpa, att kondingen skulle jobba med larmet o inte bry sig om tutan ungefär, tyvärr så funkade inte detta...

Så, hur ska jag göra?

En STOR konding vid larmet, eller en vid tutan? eller en på varje ställe?

Snälla hjälp mig! skulle va jätteschyst om nån kunde hjälpa mig...


EDIT: kom på en sak, nu blir det lång fördröjning innan larmet börjar tjuta, hur kan man få bort den fördröjningen?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tony skrev:Koppla in en diod så att kondensatorn bara matar kretsen runt 555:an men
inte reläet eller tutan.

Det borde funka perfekt, dessutom behöver du inte lika stor konding.
Just det, du hade den teorin med...

Jag testade det nu, i serie med säkringen somsagt, men det hjälpte inte... dock hade jag kondingen mellan den gröna sladden o jord, alltså inte mellan plus o minus... Kan det göra nån skillnad?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Mejlade ett schema till dig har du fått det ?
Provat ?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jupp, kolalde på det precis

"Så här tänkte jag mig det hela, kondingen matar då larmet + intervall men inte relä + tuta."

Okej... Vad är fördelen med det? att relät inte drivs via dioden utan direkt på plus? Kommer det göra nån skillnad tror du, ISF vad?

Måste nämligen löda om o fixa innan jag kan testa det... Så det hade varit gött med en förklaring till vad det kan hjälpa till med att göra så...


Men tack för hjälpen iaf! Äntligen nån som vill hjälpa mig här!
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Ett relä drar lätt 100-200mA (vanliga bilreläer drar ca 150 mA).

Alltså behövs det en STOR konding för att driva reläet under den tid tutan drar så mycket ström att batterispänningen sjunker.

Med min koppling så behöver kondensatorn bara mata elektroniken (några 10:tal mA) eftersom dioden bara leder i en riktning.

Större last kräver större kondensator alltså vill vi minska belastningen på kondingen.

Reläet funkar fint på 2/3 av spänningen och är långsamt så en kort dipp orsakad av tutan stör inte reläet.

Fast den 4700uF du använder borde vara tillräckligt stor för reläet
så du kan nog klippa den gröna och installera diod + konding där.

Har du testat att det inte är larmet som ballar ur (typ startar om) när tutan kopplas in ?

Prova att ge ström direkt till 555 + relä samt testa att koppla in o ur tutan.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Aha! Låter smart! får koppla om det nån dag då! Synd att skolan och Teorin till motorcykelkörkortet ska ta upp all tid bara, kan man inte få ledigt från skolan med anledning att man ha bättre saker för sig tro? :lol:

Jag TROR inte det är nått fel på larmet, eftersom det larmar i 10 sekuder som det ska... Larmet är dessutom en byggsatts från smartkit, vilket puls-grejjen inte är... Då borde larmet funka...

Men jag ska testa din koppling, så återkommer jag med resultat!


Tack så jättemycket för hjälpen! Nu får vi bara hoppas att det funkar...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tony: Nu har jag kopplat ihop det som du sa, det funkar fint, har en konding på 470 o en på 100 uF, totalt 570uF alltså (hade ingen bra storlek hemma),, innan hade jag en på 4700uF, detva inte tillräckligt, nu räcker det med 570uF...

MEN, problemet är den att när jag stänger av larmet så laddar det inte ur sig så när jag startar larmet igen så går larmet! Hur löser jag detta?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Låter mysko var har du kopplat in brytaren ?

Du har väl satt brytaren mellan kondingen och larmet ?

Ett motstånd som laddar ur kondensatorn kanske hjälper.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag har kopplat den mellan plus o plus på larmet, dvs, innan dioden o allt det, ninan säkringenmed för den delen (blir samma sak som att ta botrt sladden som går till + på batteriet...), hur menar du att jag skulle koppla? hmm... Fattar inte riktigt...

Hur ska jag koppla motståndet?
Skriv svar