Kylning till Laptop

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jovial
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 december 2005, 17:39:07

Kylning till Laptop

Inlägg av Jovial »

Nyss börjat hålla på med elektronik och tycker det är roligt. Pluggar mekatronik på Högskola så det kommer bli en hel del elektronikkurser, läser just nu min första kurs som är Analog elektronik.

Jag har en Laptop som blir ganska varm (Pentium 4 processor i den) och har nyligen börjat klocka grafikortet rätt mycket när jag spelar. Nu är det så att datorn blir väldigt varm efter ett tag så till slut flyter de inte på någe bra längre. Såg denna http://www.gtek.net/index.php?mode=item ... 4cd0fcbba3 på internet för ett tag sedan och blev rätt sugen på en sådan. Men när jag kollar på hur mkt de fläktarna blåser så ser jag att det är rätt klena och skulle tycka att det vore rolig att bygga mig en egen istället för att köpa en.

Mina funderingar är att använda mig utav kopparplåt, sen skära ut för 2st 120mm fläktar som ska sitta på den. Ska försöka göra en snygg design på det hela och i fronten på den tänkte jag ha en LCD display som i sin tur är kopplad till en termometer som kollar hur varmt det är där Laptopen blåser ut all varmluft. Ska även ha 3 fläktkontrollers som jag givetvis ska se till att bygga själv, inte köpa.

Just nu vet jag inte speciellt mycket om hur allt ska kopplas eller lösas på något sätt men har kompisar som är väldigt bra på det, och det går att finna mycket information över detta på internet.

Den stora problemet som jag har är vad jag ska ha som spänningskälla. Vart inne på att använda mej av ett Nätaggregat från en äldre dator, men skulle gärna vilja ha något som är lite ekonomisnålare. Så kom med ideér även om andra saker än spänningskällan.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

någon överbliven väggvårta är alltid bra :)
Skriv svar