Asynkronmotor som generator/motorbroms

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
riwi
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 december 2012, 16:38:47

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av riwi »

Hej hej!

DC bromsningen fungerar men inte i närheten så bra som jag behöver. Testade med 12V 5A & 24V 10A men det blev ingen större skillnad för den drivande motorn.

Ang. kondingarna så tänkte jag gå på följande spår:
konding.jpg
Tomgångsströmmen är enligt bild 5,63A. Formeln här http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 ger:
C= 5,63/(230*100*3.14)

C= 5,63/72220

C= 78uF

Handlar lite kondingar och återkommer.

Mvh

Rikard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av Icecap »

Kondingarna ska sitta mellan faserna!
riwi
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 december 2012, 16:38:47

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av riwi »

Icecap, det beror väl på hur motorn är kopplad, Y eller D.

"Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14)
En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF
Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling."

Formeln ovan gäller nog bara om dom kopplas parallelt med motorn.

Mvh

Rikard
riwi
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 december 2012, 16:38:47

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av riwi »

Hej hej!

Nu har jag köpt tre kondingar, Ducati 80uF 425V, och kopplat enligt schema enligt. Det ser riktigt bra ut. Plockar ut ca 2000W via en kupevärmare.
Kondingarna köpte jag från TME.eu, bra pris och snabb leverans.

Mvh

Rikard
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av xxargs »

Om man skall driva en annan elmotor på en sådan här asynkron-generator. så skall den anslutna motorn också faskompenseras med kondingar på ungefär samma sätt, annars kommer den inkopplade motorns induktans minska värdena på kondingarna i generatorn och ofta går under gränsen och 'släpper' och för att få igång den igen så måste den ofta magnetiseras med DC-ström en kort stund stillastående innan den kommer igång igen när den senare varvas upp igen.
riwi
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 december 2012, 16:38:47

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av riwi »

En bild på det hela!
gen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Emil95
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 september 2011, 17:37:15
Skype: garaget95
Ort: Hallstahammar

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av Emil95 »

Handsken kommer Classe!
Hur ser den genererade spänningen ut?
Hur löste du magnitiseringen av "motorn"?
riwi
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 december 2012, 16:38:47

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av riwi »

Handsken kommer WHAT?

Jag har inte synat spänningen. Måste upp på 1499RPM för att få 50Hz, ligger lite under idag. Om jag lastar med en kupevärmare, 2KW, och en 100W glödis så har jag 230V från generatorn. När jag kopplar in byggfläkten så går spänningen ner till 167V. Ska öka varvtalet på den drivande motorn i veckan för att testa.

Avmagnitiseringen är nog ett överdrivet fenomen. Har stannat med lasten ikopplad ett par gånger och det var bara att koppla ut lasten och dra upp generatorn på maxvarv ett par sekunder. Man hör tydligt när det börjar generera. Skulle det bli problem så kan man tydligen "ladda" lindningarna med ett 12v batteri.

Mvh

Rikard
Emil95
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 september 2011, 17:37:15
Skype: garaget95
Ort: Hallstahammar

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av Emil95 »

Handsken ser ut att komma från clas ohlson.
riwi
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 december 2012, 16:38:47

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av riwi »

Hahaha! Mycket riktigt!

Var det du som sålde den?
Emil95
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 september 2011, 17:37:15
Skype: garaget95
Ort: Hallstahammar

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av Emil95 »

Nej det var det inte, men kände igen den då jag själv använder dem, lika bra kvalite som PCE som ser lika ut men de är bara röda inte röda/vita. Kostar bara en bråkdel också.
Emil95
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 september 2011, 17:37:15
Skype: garaget95
Ort: Hallstahammar

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av Emil95 »

Hur gick testet med högre motorvarv?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av kimmen »

Icecap skrev:Kondingarna ska sitta mellan faserna!
Det spelar ingen roll om man D- eller Y-kopplar kondensatorerna, men värdena blir annorlunda. Uppförandet blir utifrån ekvivalent, se här för beräkningar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Y-%CE%94_transform

För den kondensatorvärdesberäkning som gjorts skall det Y-kopplas eftersom kondensatorerna dimensionerades för att dra linjeström vid fas-till-nollaspänning.

D-kopplar man kondensatorerna skall värdet vara en tredjedel av det tidigare beräknade, men de måste då klara 400 V också.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms

Inlägg av Andy »

Närmsta lastbils-skrotare har säkert en gammal Telma broms liggande, den löser dina "dyna" tester.
Skriv svar