Lambdasondsmätare.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

hur är det med vätgas bil?
var på ett föredrag om det för ett par år sedan men då var man inte intresserad,
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Vätgas bygger väl på bränsleceller.
1. du måste använda el ändå, så du slipper inte utsläpp(om inte elen är vatten, vind, sol eller biobränsle).
2. bränsleceller är fortfarande väldigt dyra, en buss med såna som sl har/ska skaffa kostar 10Mkr.

(Att använda vätgas är som att använda batteri)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Äsch, vänta några decennier till så kan man utnyttja vätgasen (eventuellt rentav vatten) som energikälla i en fusionsreaktor i bilen :D
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... sant det raffinadereras inte... tror jag blandade ihop att med fotogen...
Har inte alla fakta... detta hittade jag på NE.se iaf...
Produktionskostnaden för etanol är, per energienhet, hög jämfört med bensin, men kan komma att sänkas genom teknisk utveckling.

//Rille
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

man ska ju ha en sån bil som drivs på luft.. stentufft :tumupp:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Rille>> det är inte samma sak som att energi åtgången är större.
mullemeck>> de bilarna är enormt slöa och ineffektiva. De är inte energisnåla om man säger så.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

danei skrev:Blir det inte problem med utsläppen med rapps olja? kväveoxid eller vad dt nu var som det blev lite för höga värden av.
Kan vara så, står iofs på http://www.oilpress.com att skatten är borta på oljan. Jag kan inte så mycket om det, har lite intresse eftersom vi (typ mamma och pappa) själva håller på att pressa olja. Denna olja blir dock dyr att köra på eftersom den är kallpressad och ekologisk, rätt fantastiskt att veta skillnaden på varmpressad koventionell olja och genuin kallpressad :)
Okej, att disskutera mat är kanske väl off-topic :)
Men iaf, danei, kan du blanda ihop rapsolja med scafiolja (blandning mellan diesel och rapsolja), den verkar mest va bra till att förstöra motorer och smutsa ner (intrycket som jag har fått iaf).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Var inte denna tråd ämnad till att hjälpa Henrik med sin mätare? Det verkar som det har blivit en diskussion om olika bränslens vara eller icke vara istället. Vore det inte bättre att ta detta under Övrigt i stället så att det går att följa hans projekt bättre samt kunna ge hjälp?
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

baltazar skrev:
Läste förresten att den etanol som utvinns ur grödor kräver 3 ggr så mycket energi vid tillverkningen än vad som finns i den färdiga produkten, så att etanolbilarna egentligen släpper ut 4 ggr så mycket koldioxid som en bensindriven. Så miljömässigt är det inte någon vinst (i dagsläget iaf).
Det där är en lögn som en okunnig person har hittat på.. har hört det förut, var läste du det förresten?
Vid etanoltillverkning behövs ingen energi alls utifrån förutom flisen man tillverkar det av, restprodukterna räcker till för att driva tillverkningen och det blir dessutom mycket över. Så etanol släpper inte ut någon koldioxid alls. Men var läste du det? Sätt åt honom!
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

rickeboy skrev:Läste förresten att den etanol som utvinns ur grödor kräver 3 ggr så mycket energi vid tillverkningen än vad som finns i den färdiga produkten, så att etanolbilarna egentligen släpper ut 4 ggr så mycket koldioxid som en bensindriven. Så miljömässigt är det inte någon vinst (i dagsläget iaf).


Exakt... vid användningen i bilar dvs förbränningen är det skonsammare men vid tillverkningen är det fruktansvärt mkt värre än att tillverka bensin... etanolet är ju "renare" än bensin och måste därför hamna högre upp i ungnarna eller vad man ska kalla raffinaderiernas grejor (felstavat)... dvs det krävs MKT mer energi vilket medför mer utsläpp... bra att du poängterade detta baltazar... inte många som vet om att...

Bra initiativ av Henrik Jansson för att försöka förminska utsläppen (samt då minska utgifterna)

//Rille
Det där är helt fel, var har alla fått det ifrån?? Etanol tillverkas miljövänligt av trä. utan att man behöver extra energi.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Henrik Jansson skrev:Så etanol släpper inte ut någon koldioxid alls.
Men höddö! Nu tror jag att det börjar bli lite galet här. Jag är inte en kemist, men jag gick i skolan på den tiden man lärde sig något i den.... :-)

Etanol= C2H5OH
Koldioxid är fortfarande CO2 har jag för mig....

Förbränningsreaktion för etanol:
2 C2H5OH + 6 O2 → 4 CO2 + 6 H2O

EDIT: Stavning. Jag fick inte lära mig maskinskrivning ;-)
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

jo, men när vi pratar om koldioxid menar vi koldioxid som ökar växthuseffekten.
Koldioxid från biobränsle ökar inte mängden koldioxid i luften.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är ju ett lustigt sätt att tänka på.

Menar du att om jag hugger ner alla träd, omvandlar dom till biobränsle, puttrar omkring i biobränsledrivna bilar till allt bränsle är slut; så har inte atmosfärens koldioxidhalt ökat?

Bah! Dumheter... Den har ökat lika mycket som om man använt fossilt biobränsle (läs olja/bensin).

Det enda sättet att inte öka atmosfärens co2-halt är att ge fan i att förbränna kolhaltiga produkter. Det är bättre att bygga hus och göra skithuspapper av träet istället.

Jag skulle hellre se till att öka forskningsanslagen för fusion så att man kan få fram billig el för att med hjälp av elen tillverka tillexempel vätgas för att driva bilar med. Det är definitivt utsläppsfritt.

Fram tills att fusion är en verklighet bör vi använda oss av fission plus alternativa miljövänliga alternativ som vind/sol och vattenkraft.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

matseng skrev:Det är ju ett lustigt sätt att tänka på.

Menar du att om jag hugger ner alla träd, omvandlar dom till biobränsle, puttrar omkring i biobränsledrivna bilar till allt bränsle är slut; så har inte atmosfärens koldioxidhalt ökat?

Bah! Dumheter... Den har ökat lika mycket som om man använt fossilt biobränsle (läs olja/bensin).

Det enda sättet att inte öka atmosfärens co2-halt är att ge fan i att förbränna kolhaltiga produkter. Det är bättre att bygga hus och göra skithuspapper av träet istället.

Jag skulle hellre se till att öka forskningsanslagen för fusion så att man kan få fram billig el för att med hjälp av elen tillverka tillexempel vätgas för att driva bilar med. Det är definitivt utsläppsfritt.

Fram tills att fusion är en verklighet bör vi använda oss av fission plus alternativa miljövänliga alternativ som vind/sol och vattenkraft.
Biomassatillväxten i världen är mycket större än energiförbrukningen, vi kommer aldrig att på ett år förbränna lika mycket som det växer, alltså ökar inte koldioxidhalten.
Att göra toapapper av trä har samma effekt som att göra bränsle av träet. toapapprets kol kommer ut i luften när det har förmultnat, och det ghör toapapper ganska fort, det börjar så fort det blir blött.
Att elda med biobränsle ökar inte växthuseffekten. Och vi kan fortsätta med det så länge solen lyser utan att påverka vår planet negativt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"Biomassatillväxten i världen är mycket större än energiförbrukningen"

Ok, om detta vora sant så skulle jordens CO2-nivå sjunka hela tiden även om vi eldar med olja eftersom biomassatillväxens CO2/C-upptag är större än det som vi släpper ut genom förbränning.

Eller?
Skriv svar