Hundgrind

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Hundgrind

Inlägg av henketobbe »

Hej!
Vi har en grind in till vårat vardagsrum för att hunden inte ska gå in dit.. dock är denna grinden hög och jobbig att kliva över varje gång man ska in i vardagsrummet..
Så jag funderar på att bygga något som piper när man går in i vardagsrummet så att ja kan gå in men hunden blir överraskad av ljudet och vågar inte gå in..
några ideér?

Hoppas ni förstår va ja menar!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En helt vanlig IR-barriär som går att köpa i vilken prylaffär som helst?

Ska du sen vara extra jävlig mot hunden så sätter du den till att generera ultraljud istället, så slipper du höra oljudet, men hunden blir helt förskräckt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17168
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Lydnadskurs för hunden tycker jag verkar humanar mot den...
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

jag hade tänkt nåt annat än IR, men vet inte vad..?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det kommer inte att fungera!

Hunden lär sig snabbt att det bara piper när någon kommer igenom det område, det ska vara något som hunden ensam utlöser!

Det kan uppnås med en slinga under mattan och en liten resonanskrets i halsbandet.
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Det finns halsband som sprayar ut en dusch med citron när hunden skäller (eller när en annan hund skäller när den :D). Jag vet inte exakt hur dessa funkar men jag antar att det är någon elektronik som lyssnar efter höga ljud.

Man borde ju i så fall kunna byta ut elektroniken mot en modulerad ir-mottagare och sätta upp lysdioder runt ingången till vardagsrummet.
Detta kan ju låta lite grymt, men hunden skadas ju knappast och efter några gånger så kommer den aldrig gå in där, även om du tar av halsbandet.
Skriv svar