Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, själv skulle jag behöva ett med mycket hög förstoring, men det spelar ingen roll om det är mono i mitt fall men jag räknat på att det måste vara minst 1500x i mitt fall (så det går att få en skymt av baciller). Så detta går nog bort för min del (då dessa utföranden inte är kompatibelt med högförstorings okular vad jag vet (är som skrivits mer som en lupp med extra hög förstoring och vad jag minns byggt för ett bredare synfält, dvs det har annorlunda konstruktion i grunden). :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av danei »

Är inte definitionen av ett mikroskop att förstoringen är minst 1000gånger? När det är 40 gångers förstoring är det ju inte alls i den regionen, då kallas det väl lupp?

Eller är jag ute och cyklar nu?
Användarvisningsbild
Syncro
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 mars 2010, 21:25:40
Ort: Helsingborg

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Syncro »

jesse skrev:En sån irriterande tråd. varför ska vi vara vänliga och värdera den när vi inte ens får vara med och bjuda? Och antagligen svarar väl inte trådskaparen när han fått all info han behöver - för då blir det bara tyst. Dålig stil. :tumner:
Ett sånt irriterande inlägg. Varför har en del människor så lätt för att göra antaganden icke baserade på fakta, tagna ur luften, på en höft, etc. för att sedan snabbt bli tysta? Dålig stil. :tumner: :mrgreen:

Ja nu gjorde jag ett litet avsteg från mitt gängse forumanvändande. Men som den gröna smileyn visar så var det inte med mening att sabotera forumet eller stämningen därpå eller så. Jag kan ju flika in det gamla hävdvunna att har man inget positivt att bidra med så, ja då kan man ju fundera på om den där ryggmärgsreflexen att flika in ett "usch vad är detta nu måste jag påpeka något jag blir irriterad av" (irriterad, förresten? Hur går det till? Är EF en breeding ground för dylikt? Jag vet inte, jag är alldeles för lite aktiv för att avgöra den saken, sedan min (OJ nu ska vi ju inte ta upp sådant utanför forumdelen, eh?) retroaktiva det-där-som-vi-inte-talar-öppet-om.) snart sagt så fort det bara går. Det i sig kan väl vara irriterande om något. Men vad vet jag. Different strokes for different folks. Dessutom finns det ju en knapp, Bild, för ändamålet. Alltså om man ser något som inte borde finnas, eller inte borde ha den form det har, eller vad det nu kan tänkas vara för fel så som man uppfattar det... just my 2 cents. "Happy camper tech" är min typ av tech, det är tech jag gillar, på forum såväl som i verkliga livet.
danei skrev:Är inte definitionen av ett mikroskop att förstoringen är minst 1000gånger? När det är 40 gångers förstoring är det ju inte alls i den regionen, då kallas det väl lupp?

Eller är jag ute och cyklar nu?
På engelskspråkiga Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Stereo_microscope

Stereomikroskop är ju från "gängse" mikroskop skilda väsen, med andra användningsområden och därför annorlunda utförande. Förstoring 20x ... 100x t.ex. är helt normalt vad gäller dessa finurliga och mångsidiga instrument :tumupp:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av jesse »

För att det förstör stämningen på ett forum om det fylls av trådar av typen "ge mig ett svar, men jag vill inte berätta något". Och om jag nu missuppfattat något, varför svarar inte TS? Annars brukar jag inte heller vara den som brukar klaga i trådar som inte angår mig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Mizzarrogh »

:bravo: :tumupp:

(För att glädja sodjan (skulle bara vart en ensam "gubbe", inget mer...). :vissla: :) )
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av peolah »

jesse skrev:För att det förstör stämningen på ett forum om det fylls av trådar av typen "ge mig ett svar, men jag vill inte berätta något". Och om jag nu missuppfattat något, varför svarar inte TS? Annars brukar jag inte heller vara den som brukar klaga i trådar som inte angår mig.
Förstör vilken stämning ??? Den redan jättedåliga stämningen som finns här på EF och en massa konstiga regler som
gör att man inte vågar skriva längre i köp/sälj forumet?

Och varför skulle du inte kunna ta nytta av infomationen TS skriver för att leta upp försäljningen och delta i en
budgivning du nu är intresserad ???

Tog mig 10 sekunder och hitta en säljtråd på detta stereomikroskåp, jag kan skapa en "google this for me" länk oxå.. om jag vill skapa ett likvärdigt bittert svar som vissa i tråden :mrgreen:

Bifogar en länk , är det regelbrott ?

http://www.99musik.se/showthread.php?297879
Senast redigerad av peolah 2 september 2012, 12:37:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Mizzarrogh »

Att lägga upp sådanahär trådar på detta forum är väl att be om en flamebyte... :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av jesse »

"Står i begrepp att ev. avyttra" ger ju inte mig någon signal om att det redan ligger ute lätt att hitta. Ingen länk, ingen bild, inte någon ansträngning, vill bara ha service av oss andra som ska besvära oss med att googla. Jag behöver inte orda mer om detta nu, det räckte gott med mitt första inlägg för att förklara hur jag upplevde första inlägget i tråden. Jag hade kunnat formulera mig på ett trevligare sätt, inser jag nu.

Man kan välja att störa sig på mitt inlägg, men man skulle också kunna ta till sig informationen och försöka skriva något bättre inlägg i fortsättningen. Men jag tackar för länken. :)

Tyvärr blir det nog för dyrt för mig, om det ska säljas till marknadspris.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av peolah »

@Jesse
Faktum är att jag också var intresserad av mikroskopet och därfär googlade och hittade säljtråden.
Så min kommentar om "google this for me" var ganska onödig, ursäkta mig för det. :)
Hoppas du hittar ett bra stereomikroskop, har själv ett modernt från "teuber.se" med bom.
Jäkligt bra, köpte det på en elektronikmässa i göteborg till mässerbjudanade.

@Mizzarrogh
Flamebite , varför skulle det finnas på ett forum som EF?
Frågan är retorisk och kräver således inget svar!

Håller mig Ontopic med mitt tips om Teuber & Blomdahl som har mycket intressanta produkter.

Pease! :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av sodjan »

> (För att glädja sodjan...

Som fattar nada... Vad ska/bör jag glädjas över?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Mizzarrogh »

Skämtade bara (över detdär med meningslösa inlägg med bara en tumme eller glad gubbe...)
Men nu skiter vi i detta och återgår till frågan. :)
Användarvisningsbild
Syncro
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 mars 2010, 21:25:40
Ort: Helsingborg

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Syncro »

Återgår till frågan? Vilken fråga? :doh: (OBS sagt i skämtsam ton där... trådbussen kanske redan är urspårad bra nog som det är hähäh)

@jesse: Det är väl inte tillåtet att gå runt reglerna som berörs i tråden "Begränsning av andel inlägg i köp / sälj" om jag har förstått det hela rätt? Eller tycker du att det är fel? Har trådbussen kört in och parkerat i garaget nu tycker du? Blev det bättre stämning av det då?

Förklara gärna hur du tänker. Du har ju redan förklarat hur du inte tänker. Alltså hur du inte riktigt tänker efter, om man så säger. No offence, men du varken PM:ade eller tryckte på anmäl-knappen efter vad jag åtminstone hittills kan märka. Blev stämningen på forumet bättre av dina inlägg i tråden? Var det svårt att trycka på den där knappen eller skicka ett fiffigt litet PM tyckte du? Om det nu var så illa ställt med originalposten.

Ungefär samma sak kan jag fråga Mizzarogh.

Svara gärna ni båda. Om ni inte vill att andra ska "höra" hur ni tänker, eller inte tänker, så kan ni ju gärna skicka PM. Jag lovar att läsa dem.
psynoise skrev:Helt okej för mig att fråga vad saker och ting kan tänkas vara värt. Dock är det dåligt att visa missnöje i trådar utanför forumkategorin. Sådant här skapar bara dålig stämning.
Om du med visa missnöje i detta fall menar att jag skrev "eftersom det kan räknas som regelbrott eller att söka kringgå reglerna" så förstår jag precis hur du känner. Sådant kan vara jobbigt att se. Det finns de som bara kan breeza förbi det, ta det för vad det är, kanske se någon slags ironi eller humor eller vad det nu vara månde i det. Det går ju att känna på olika sätt, folk är så olika.

Att döma av vad jag läst mig till på några andra ställen på forumet så är det inte tillåtet att vidare diskutera de där reglerna/scriptet/begränsningarna. Tråden där det skedde är låst med en snäsig slutkläm (min uppfattning). Åtminstone en annan medlem fick snäpp på näsan för att ha försökt kringgå reglerna.

Vissa människor tycker om att skriva på näsan på andra människor att "hörrududu, nu tycker jag minsann att du gjorde något som någon annan bestämt att jag och andra inte får göra känns det som! Aja baja!" och verkar i många fall få ut någon slags bisarr glädje eller tillfredsställelse av det hela. Egendomligt.

Men så har jag ju aldrig känt den där impulsen som en del gör/har gjort att söka bli eller längta efter - kanske i tysthet - att bli polis, eller väktare, eller nåt ditåt. Det där är ju olika beroende på hur folk är funtade. Eller på vad de genomgått under t.ex. sin uppväxt. Många är ju de som t.ex. blivit mobbade under sin uppväxt eller haft föräldrar som tryckt ner dem i skosulorna eller så och som sedan i vuxen ålder, kanske omedvetet, "kompenserar" eller reagerar på det genom att agera på det där särskilda viset. I form av regelrytteri, agera självutnämnda forumvigilanter e.dyl. Därmed inte sagt att det beteendet inte kan ha andra orsaker. Man ska inte generalisera :vissla:

Ja det kan vara på så många olika vis. Svåra saker det där många gånger. Stämning hit eller dit på forum kan också vara svåra saker. Det är väl inte så många som VILL att det ska vara dålig stämning eller kan man väl hoppas? Även om man kan undra ibland, i vimlet av internetforum av alla de slag.

Nu kanske någon tyckte att det blev sämre stämning i och med detta inlägg. Då kan man tänka lite på det där jag skrev innan om att "göra något åt saken" på andra sätt än att ryggmärgsreflexmässigt höja sin röst i tråden så att dels alla ordentligt kan höra vem det är som står på trälådan i gathörnet, och dels bumpa upp tråden utan att tillföra något topic-relaterat.

Ska jag editera i OP? Vad ska jag skriva där istället isåfall? Eller, fan, jag vet, varför inte bara skicka PM med era förslag så lottar jag ut ett vinnande som publiceras i OP med credits som sig bör till författaren, great, vilken nymodig idé eller hur? Ain't i a barrell of great ideas så säg :D (OK, det där var inte menat på allvar. Jag erkänner det. Förlåt.)

Nu ska jag dricka kaffe. Mikroskopet lär sannolikt inte bli sålt varken här eller där eller någon annanstans. Men sånt vet man ju aldrig helt säkert. Framtiden känner ingen. And time waits for no man. Death alone is certain.





... ja just det ja, kaffet... bye-bye! See you soon!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av sodjan »

> Mikroskopet lär sannolikt inte bli sålt...

Allt går att sälja, bara viljan finns... :-)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av jesse »

Syncro skrev:inga PM med ev. förfrågan besvaras - eftersom det kan räknas som regelbrott eller att söka kringgå reglerna)
Och du undrar varför jag inte genast skickade iväg ett PM? :roll:

Jag har förklarat mig nog. Förstår man inte så är det OK. Alla är olika. Ber om ursäkt att jag förstörde stämningen.
Användarvisningsbild
Syncro
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 mars 2010, 21:25:40
Ort: Helsingborg

Re: Stereomikroskop, Chr. Beck u. Söhne (CBS)?

Inlägg av Syncro »

Som du väl förstår menade jag PM med t.ex. dina/andras ev. *synpunkter på hur OP var utformad/vad som stod däri*. Det torde väl framgå av sammanhanget...

Inte PM med "ohoj jag köper den". Som var det som avsågs med den där harangen i OP. Som, det erkänner jag utan omsvep, inte var helt lyckad i sin utformning. Det var ju också en liten känga åt det där retroaktiva-straff-stuffet. Men jag låter det hela stå som det är, det är väl genomgånget tillräckligt som det är. Tjänar inte mycket till att älta om det... öppen diskussion och fria, orädda meningar även vad gäller forumets funktion och regelverk är dock något jag absolut ställer mig bakom, skött på ett bra sätt kan det vara en del av grunden varpå ett sunt och gemytligt forum vilar. "Locket på" är sällan bäst. Å andra sidan är ju totalanarkistiskt free-for-all inte bra det heller... jag avundas inte forumadministratörer på verkligt aktiva forum, de har ofta en otacksam uppgift. Bara en sån sak som att söka hjälpa upp saker och ting efter en riktigt ordentligt urspårad tråd med pajkastning å det grövsta åt alla håll, kanske timmar efter att det redan är i full rullning. Inga admins i hela världen kan vara online 24/7 och läsa precis allt i den stund det skrivs...

Jag kan absolut skriva under på den sista meningen i ditt inlägg ovan, och tillägger att jag tydligen ska kunna (förhoppningsvis) starta trådar i Köp/Sälj framgent. Så då kan man ju glömma bort alla ev. kringgåenden och saker :)

Det ska nog bli bra. Alla vill väl att alla ska kunna vara happy campers så långt det nu är möjligt. Och allt blir bättre när folk är på bra humör.

Några små allmänna synpunkter/funderingar (OT här i tråden, men vafan, hela tråden är ju nu en liten OT-bomb ;) redan så why not liksom... det går ju att flytta/eka till någon annanstans om så skulle vara) visavi andra forum, eller rent allmänt:

Jag tror att de där tumme-upp, tumme-ner, bravo, rolling eyes etc kan inspirera till ett slags "mobbing-missbruk" eller vad man kan kalla det. Ett "lätt sätt att dissa" utan att det från den förfördelades sida är så lätt att replikera, eller inbjuder till lol-kedja, som t.ex:

A: Skriver något som...
B: Missuppfattar och svarar på med :tumner:
C: Hakar på och :bravo:
D: Fattar (eller iallafall på ett annat sätt än B och C) vad A menade och skriver något surt till t.ex. B
E: Gnäller på att C så ofta kör den där stilen med t.ex. :bravo: :tumner: :roll: etc.
C: Ber om ursäkt och förklarar att han missuppfattade det hela
A: Loggar på och ehh... förtydligar vad han skrev, samt surar loss på B och ger i sin tur honom en :tumner:
B: (Typ 5 sekunder senare) Aggrar loss och flyter off-topic och refererar till andra trådar/inlägg där A "gjort fel" enligt honom
F: :bravo:
A: (Efter en stund, han var upptagen med lite annat) ser vad som hänt och blir SKITSUR (han har skallebank och är skitsur på sin flickvän som terrat honom med gnäll hela jävla dagen m.m.) går loss ORDENTLIGT och tappar huvet och KONTRAR med att B minsann "håller stilen precis som vanligt" med sitt jävla gnällande och sina sura besserwisserkommentarer typ överallt och att han fan inte kan ha ett liv öht eftersom han tydligen verkar vara online på forumet 24/7 och hugga på allt han retar sig på, ALLTID. GRRRR.

Sen så är det igång. Pajerna flyger åt alla håll. Innocent bystanders tar sig för pannan och tänker tyst för sig själva "åh nej inte nu igen" och loggar av för att inte råka impulssvara i tråden och röra till det ännu mer.

Etc.

Hur många gånger har man inte sett sånt. Och de där "smidigt att klicka på för att dissa" kan ju också ta sig formen av t.ex. meme-giffar, "+1":or, "hear, hear", "get a life", "here we go again" osv.

Man kan fundera på hur det ligger till med impulskontrollen hos folk (jag är inte själv oskyldig heller, det får jag erkänna. Speciellt om man redan råkar vara i lite dålig balans eller så) men det har säkert till stor del att göra med att man uppfattar en forumdiskussion som något annat än ett IRL-samtal el. motsvarande. Och det är det ju. Hur pass mycket och på vilket sätt folk tar illa upp saker kan man ju inte veta, man får ingen kroppsspråks- eller tonfallsrespons. Det är inte alla som har lika hårt skinn eller är lika luttrade vad gäller onlinejidder och prylar.

Och såna där aggroexplosioner i trådar ger fan ingen bra stämning. Jag vet flera forum där det uttryckligen avråds ifrån just såna där one-click-dissers, "+1":or, meme-giffar (eller vad man nu ska kalla dem, men ni vet säkert vad jag menar...) etc. Just för att inte folk ska lockas att gå loss på varann och missuppfatta varann lika enkelt.

Nu menar jag alltså inte att de där emotikonerna i sig är något dåligt, det är ju upp till var och en hur de använder dem, men nog finns det en tanke bakom urvalet därav många gånger. Det finns t.ex. inget hjärta (<3) på EF. Såvida man inte pregar dit det själv i form av en img-tagg såklart Bild, eller som ett tecken - ;)

Well, det om det... sorry för TL;DR (även det en sån där "billig" diss...)

Bild EF. EF bra. Happy campers all around eh?
Skriv svar