Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

I min villa sitter en Danfoss ECL 110 och sköter värmen från fjärrvärme centralen. Har sett att det går att ansluta en rumspanel för att styra denna så man slipper springa ner i källaren för att höja/sänka tempen. Rumspanelen har rätt många funktioner men hade jag byggt en egen vill jag bara kunna öka/minska tempen samt visa tempen på en display..

Kommunikationen mellan centralen och panelen sköts av ngt som heter ECL bus men jag hittar inget info om detta..

Tror ni det skulle vara möjligt att knåpa ihop ngt? Samt var fanken kan man hitta info om ECL bus och annat intressant gällande detta?

Regulatorn
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VDKTC307_ECL110.pdf

Rumspanel
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD7F ... A60_62.pdf
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

Ojoj det verkar som inte ens ef medlemarna rår på denna nöten


Ja kommer jag inte på hur ecl bus funkar kommer jag sätta två servon som trycker på knapparna
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av tecno »

Rätt modernt styrsystem, 2-trådar tyder väl på SPI som de sen kallar ECL skulle jag tro.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

Ja jag tror heller inte att de har en helt egen bus. Säkert en standard som du säger....

men var ska man kunna få ngt besked :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av TomasL »

Danfoss har en benägenhet att hitta på egna bussar, det är troligen en RS485-lina med ett eget protokoll.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

Oj det låter inte alls bra. Kanske därför ingen har kunnat ge besked i tråden
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av TomasL »

Du får hänga på ett oscilloskop och reda ut vilka elektriska signalert du har, sedan bygga en dekoder för dessa och stoppa in det i en logikanalysator, det förutsätter naturligtvis att du redan har en fjärrkontrollenhet.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

Det är precis det jag hade velat göra och troligtvis hade det inte varit ngn match. Men jag har ingen panel att testa med.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

Jag mejlade Danfoss och frågade rakt ut faktiskt.. Fick svar från en kille att han inte var helt säker men nämnde MODbus. Han hade iaf vidarebefordrat frågan till teknik avd.. Får se om man får ngt vettigt svar :)
mikblizz
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 december 2012, 15:36:44

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av mikblizz »

Har också en ECL 110 som jag gärna skulle vilja styra, från nätet/mobilen. :D För mig skulle det räcka med att få ut befintlig temperatur, ändra temeraturen upp/ned och byta mellan Auto/Komfort/sänkning.

Hittade en tysk sida ECL-Bus-Decoder http://hobbyelektronik.org/w/index.php/ECL-Bus-Decoder som har kommit en bit på vägen. Min tyska är obefintlig och Goggle translate blir halvbra :!: Som ni säger så känns det som en RS485 typ Modbus undrar om http://www.modbustools.com/ kan läsa av bussen :?: Kan Modbus spänningsmatas på samma trådar :?: Den ECL bus gör detta enligt http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD7FB407_ECA61.pdf och bilden längst ned.

ECA-61 Fjärrkontrollpanel som är till ECL 110 är riktigt dyr tycker jag ca 4-4,5k kr :tumner: och ger ingen möjlighet till internet styrning. Har annars funderat på att köpa ECA-61 och löda in manuella externa styrningar på knapparna men det är mycket pengar bara för att få basic funktionerna om man skulle modda den :roll:

Det dyraste alternativet är att uppgradera till ECL 310 & ECL portal (3mån gratis) som verkar ha TCP/IP med SCADA direkt på enheten :?:

Finns det något enkelt alternativ med något PC program (typ webb baserat) och lite komponeter eller en USB till RS485 sladd :?:
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av newbadboy »

Jag kan bara tillägga att tyvärr fick jag aldrig fler svar från danfoss.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av blueint »

Ofta när det gäller sådant här är det till att göra saker själv. Räkna med att tillverkaren ignorerar dig helt.

Men du skulle kunna köpa en kontrollpanel på öppet köp och sedan använda oscilloskop samt logikanalysator för att luska ut protokollet?

Eller så byter du ut styrenheten mot en där protokollen är dokumenterade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av TomasL »

mikblizz. På sidan du länkade till finns ju allt beskrivet, inklusive källkoden.

Nej det ör ingen MODBUS, eller något liknande protokoll på datasidan, utab bågot danfoss i vanlig ordning hittat på själv.

Den elektriska bussen är inte RS485 utan verkar vara en typ av OW-buss, dock har den inget med Dallas/Maxim att göra.
Tommy_Naseem
Inlägg: 274
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av Tommy_Naseem »

Du menar inte M-Bus?
M- bus är ett två tråds protokoll som ofta används i styr och regler.
Modbus används iofs ofta oxå i styr o regler applikationer men då oftast mellan PLC - PLC / Operatörspaneler
fiddejoh
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 oktober 2012, 11:08:11

Re: Bygga rumspanel till Danfoss regulator

Inlägg av fiddejoh »

Jag har varit inne på samma idé men jag har en ECL Comfort 100M som styr mitt fjärrvärmesystem (äldre modell av 110 antar jag).

Den har också nån slags buss men jag har inte lyckats hitta vad för typ. Efter mycket googlande och bläddrande på danfoss dokument-sidor så har jag hittat bl a följande:

"ECA 71 protocol for the ECL Comfort 200/300 series"
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VIKPO202_ECA71.pdf

Där nämns Modbus _och_ M-bus. Undrar ifall ECA 71 är en uppdatering på ECA 61 och att de kör samma protokoll.
Jag är främst ute efter att kunna fjärrstyra temperaturen precis som trådskaparen, vet inte riktigt hur man kan gå vidare dock men intressant att fler tänkt tanken! Skriv gärna här ifall du hittar ytterligare info! :)
Skriv svar