Problem med att dyra kretsar dör.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av säter »

e5frog skrev:Med 3mm ledarbredd på 47µm koppar så går det att dra över 6A
6A på 0.14mm² låter mycket.
Kör man med så små areor på kretskort?
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av e5frog »

Om man har planerat att kunna dra 6A kontinuerligt så dimensionerar man väl förhoppningsvis lite större.

Jag hittade någon ledningskalkylator på nätet där jag fick fram den informationen.
http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... alculator/

Nu har jag iaf gjort klart en ny design, tror att den ska vara bättre, vet inte om man ska lägga jordplan eller inte?
Image1.png
Image2.png
Image3.png
Image4.png
Om man väljer någon av dessa, slipper man då sådana problem som det eventuellt var med den version som gick sönder?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av MiaM »

Intressant tråd!

Jag har ju faktiskt ett såntdär gammalt Fairchild-TV-spel, PAL-version OEM'ad som Luxor med svenska texter på spelen. Nästan så att jag blir pyttelite sugen på en såndär multicartridge (fast jag skulle nog hellre ha en sån till mitt Atari 2600. Jag kanske fått saken om bakfoten men nog var spelen för Fairchild rätt ruttna? "You lose turkey" på tic tac toe är vad jag minns ungefär... :) )


Som redan påpekats så får du hårdare spikar med HCT-logik än med LS-logik.

Strömspikarna kan dels komma mellan + och jord på en krets, men också mellan antingen plus eller jord och en utgång om kretsen driver viss kapacitans.

Gamla TTL-kretsar har rätt klen drivning mot plus och inte lika starka flanker ner mot jord heller.

Spekulation: Om du kör HCT-utgångar mot tv-spelet (sorry, har inte kollat ordentligt på schemat) så kanske det inte funkar med mindre än att du sätter in nån slags pytteliten induktans i serie eller nåt sånt, som slöar ner flankerna en bit.

Om HCT-kretsarna bara driver andra kretsar på ditt kort men inte direkt driver tv-spelets signaler så borde det räcka med tillräckligt grova ledningar inom kortet och bra avkopplingar, tror jag.

Förresten så har jag nån slags minne av att det kunde bli oxid på cartridge'arna redan då det begav sig i början på 80-talet. Är det guldpläterad kontakt i tv-spelet?

Kan man som hobbypysslare få kontakttungorna på ett kretskort guldpläterade?

Om du har vanlig kopparbana på kretskortskontakten så kan det kanske vara bra att göra rent den halvofta. Vanligt suddgummi sägs vara bra.

Tänk också på att HCT-logiken är nog klart mer ESD-känslig än den gamla LS-logiken (och än större skillnad mot standard-TTL som det kanske till och med var?)

Jag skulle nog kanske vara lite intresserad av ett sånthär
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av e5frog »

Inga svenska texter i spelen, men på det tryckta materialet ja.

Det beror på vad man tycker är roligt, gillar man GTA serien är det kanske inte så mycket att komma med... Den fixar en helt OK Pac-Man iaf.

Schemat är postat som pdf i länk ovan, en del kretsar är kopplade direkt mot konsollen tillsammans med minnesinterfacet, dock inga utgångar. Det är HCT eftersom jag handlade på Electrokit.se denna gången och det var det som fanns i soic-kapsel. Kände inte till att det skulle kunna orsaka problem att byta ut LS mot HCT.

Det är bara 74LS156 och 74F174 som inte är HCT, eventuella problem med en F krets har jag inte heller funderat över, den ska väl bara skilja i hastighet?

Vet inte vad det är för beläggning på kontakten, de tidiga kassetterna var guldade, oxidation där har aldrig varit ett problem, det är väl bara på NES man måste "blåsa igång" spelen. Man kan beställa en omgång med guld om man vill, kostar bara dubbla totalpriset mot förtennat.


Så ett tips är att byta till LS helt och hållet så ska det vara lugnt igen. Eller ny design med kondingar som jag postat tidigare i tråden (visserligen kommer just den inte att funka men åt det hållet)

Intresserade kan höra av sig via PM.


Förresten, senast jag läste om HCT så vill jag minnas att ESD problemen var vanliga i början och att man senare åtgärdade detta för att vara i klass med LS...
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av Johan.o »

Om man ska få en konstruktion riktigt bra så ska man ha ett obrutet jordplan på ena sidan av kortet.
Dit man går ner direkt med alla nollor med vior. Viktigt är också ordentlig avkopplingskondensator så nära varje krets som möjligt., och hålla ner ledarlängder mellan kretsar.

Nu är det ju lite det du försöker, men ska det vara riktigt borde ena sidan av kortet vara dedikerad för jordplan, med mindre undantag för kortare bitar av signal-ledare, då man inte har något val.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av Icecap »

Och ett tips: Om du kan göra GND-"fingern" på kantkontakten längre än de andra finns det en skaplig chans att den ansluter först och leder bort evt. statisk elektricitet på ett mindre skadligt sätt.
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av e5frog »

Hmm... undra varför de inte gjort längre GND-kontakt på någon av de 10-talet olika modeller på kort som gjordes 1976-1981? Är det ett nytt påfund?

Jag testade att låta tillverka den senare modellen utan att fylla ut ledigt utrymme med jordplan, det har fungerat bra på alla modeller av konsoller jag har, så det verkar vara en bättre konstruktion även om den inte är optimal. Jag kan tänka mig att korta av kontaktfingrarna något på alla utom jord med någon mm innan jag skickar det till tillverkning.

Kanske man kan hejda sig lite när det inte är tiotals MHz det handlar om? Detta gäller ett tv-spel på oftast under 2MHz som värst... Inget av original-grejorna har något som liknar det som beskrivits här i tråden men de prylarna verkade ju funka bra ändå i uppåt 36 år.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Problem med att dyra kretsar dör.

Inlägg av gkar »

Det som kan skilja mellan olika fabrikat och serier av logik är typiskt flanktiderna.
Även om klockan är låg är flankerna lika snabba. Även fördröjningen kan vara annorlunda genom kretsen.

Kolla vad stigtiderna på flankerna är på de kretsar du byt ut till, mot vad som satt från början enligt datablad.
Montera avkoppling på alla kretsar. För att prova, sätt det direkt under kretsen. 100nF eller så är bra med korta ledare.

Om du upptäcker att vissa kretsar du bytt till är snabbare än de utbytta, prova att sätta 47-100 ohm eller så i serie med signalen för att begränsa stigtiden. Resistorn sätter du nära den drivande sidan, då utnyttjar du strökapacitanserna som C. Detta gör att du får mindre ringningar och mer definerade nivåer.


HC(T) är mer ESD känslig än LS. Håll koll på din ESD-miljö!
Jordplan är bra etc, men det har redan nämnts!
Skriv svar