Säkert att köpa från kina?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Säkert att köpa från kina?

Inlägg av geidnert »

Undrar om någon har handlat från http://www.made-in-china.com/ och vad deras erfarenheter är. Företaget jag fundera på att handla från säger "We are audited supplier on Made-In-China" när jag ställer frågan vilka garantier jag har vid ett eventuellt köp. Vad betyder det, ingenting? eller är det lite mindre risk att inte bli blåst?

Tacksam för synpunkter och tips.

/A
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Bola »

Är inte det bara en samlingssida för massa olika företag? Dvs dom säljer inte utan har samlat andra företag som säljer.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av geidnert »

Jo, typ, men dom har en audit funktion med för företag som kanske kan peka lite på hur seriösa dom är.. ja vet inte.
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

Det lönar sig att vara försiktig. Jag har handlat 3 gånger, lurad på pengarna 1 gång.
Om jag hade brytt mig om att spendera några minuter på att kolla upp företaget så hade jag sett att det var suspekt.
Har meddelat handelsattachen på kinesiska ambassaden, utan minsta reaktion, gissar att det kommer rätt många lurade per dag.
Martin
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Bola »

Okej, jag har handlat från företag som ligger på http://www.alibaba.com/ vilket är ungefär samma sak och det har gått utan problem hittills. Jag tror dock det beror lite på företagen, jag brukar gå in på deras hemisdor söka på företaget osv för att (om möjligt) skapa sig en liten uppfattning. Tror inte att "We are audited supplier on Made-In-China" innebär nått speciell säkerhet för garantier och liknande.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av geidnert »

Nej de tror kanske inte jag heller... hmm...
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

Se upp för företag som enbart tar betalning via Moneygram, banköverföring, Western Union.
Om det bara finns dom alternativen då är företaget högst tveksamt, själv betalar jag aldrig igen till ett sådant företag. Det är omöjligt att få tillbaka några pengar.

Mitt ruffel-kinaföretag har nu bytt namn och web-sida, blir intressant att se hur det dyker upp igen med ny förklädnad för att fortsätta lura folk.
Martin
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av geidnert »

Ok, bra tips, tack.
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

Här finns lite att kolla:
http://www.fraudwatchers.org/forums/vie ... w_buychina

Ett sätt är att söka på företagsnamnet +"fraud" +"scam" och liknande, då kan man få indikationer på om folk har svårt att få leveranser...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av blueint »

Tips för att känna igen på hemsida ifall det är bluff?

@Swedcharger, Vad borde du kollat upp?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Fagge »

Swedcharger: Men Paypal då?, å i så fall på vilket sätt skulle det vara säkrare för oss som köpare?.
Finns det inga andra system man kan använda sig utav när det gäller kina köp/betalningar. T.e.x där en mellanhand håller i pengarna tills dess att köparen klargjort att denne mottagit varan?.
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

Paypal kan ev vara något bättre än Western Union, MoneyGram och banköverföring.
Kan inte detaljerna men man jag skulle nog vara försiktig med PayPal till Kina också. Läs på PayPals hemsida om vad som gäller...

Bank-bank borde ju vara säkert med tydligen inte till Kina. Antagligen kan väl ett bankkonto öppnas där hur som helst utan giltigt ID och en okänd person med kontonumret kan hämta ut pengarna...

Jag misstänker att Ebay kanske är det säkraste stället...men det finns mycket skumt där också, inte minst när det gäller budgivningarna...det är förbjudet för vänner och släktingar, och säljaren själv, att trissa upp priset men nog är det en del budgivningar som ser skumma ut...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av mrfrenzy »

Paypal och kreditkort är "säkert". Har varorna inte kommit efter en månad är det bara be paypal/banken att ta tillbaka pengarna.
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

blueint skrev:Tips för att känna igen på hemsida ifall det är bluff?
@Swedcharger, Vad borde du kollat upp?
Det jag borde kollat upp var att söka på allt som hade att göra med Honlk.com +fraud +scam. Då hade jag genast fått tydliga indikationer på att att folk betalade för produkter som aldrig dök upp.
Fraudwatchers.org och liknande är bra att titta igenom.

Att försöka bedöma en web-sida är värdelöst, skurkarna har riktigt proffsiga hemsidor. Att bedöma web-hotellet/domainen är också värdelöst, det kan lätt döljas. Vacker text som att företagen är kontrollerade och hederliga är rent strunt och bör struntas i när man skall bedöma risken att bli lurad.

Skrukarna lever på att snabbt få in stora volymer pengar, innan det sprider sig att dom är just skurkar. För att få in mycket pengar snabbt måste priserna vara LÅGA! Märkesprodukter (Sony/Canon/HP/Apple/Nokia etc.) går inte ens i Kina att sälja till speciellt låga priser. Ovanligt låga priser är med stor sannolikhet en bluff!
Hit hör också att skurkarna vill erbjuda attraktiva produkter, som telefoner, TV, datorer, kameror etc.

Jag blev lurad på en Nokia smarttelefon. Däremot har det fungerat med udda produkter, som en Prom-programmerare och batteri till IBM laptop.

Som sagt, mycket svårt att avslöja lurendrejeri. Sök och läs allt som finns på webben, kolla om någon har fått någonting levererat från firman.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Fagge »

Ja jäklar https://www.paypal.com/se/cgi-bin/websc ... on-outside
Nu släppte en sten från mitt hjärta, då jag är inne på att importera en större mängd prylar.
Skriv svar