nanosekundspulsgenerator?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Kretsen i schemat ger en puls med ett visst intervall som bestäms av hur snabbt kondingen laddas upp till den spänning som transistorn avalanchar. Ursäkta min svengelska. :)
Om man vill ha en styrbar krets där man kan bestämma när pulsen ska komma ställer man in högspänningen just precis under den spänning som transistorn bryter igenom och sedan skickar man in en puls (typ TTL) på basen via ett 50 ohms motstånd istället. Vid spänningsändringen på basen puffas så att säga transistorn över gränsen och avalanchar...

Har labbat lite med det för flera år sedan och det är ganska fräckt att det funkar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23636
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja just ja den fungerar ju tack vare avalanche egenskapen som den har. Tyckte det var något bekant med så hög spänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16786
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ser klart kul ut, måste testas,
samma sak med kabelstumpen, ska ordna en bra drivkrets med så bra flanker man rimligtvis kan få med ttlkretsar

tackar och bockar, återkommer med resultatet när man labbat en del
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Du behöver nog ha någon bra linedriver eller opamp när du driver kabelstumpen. Den har ju en karakteristisk impedans på 50 ohm och kör du ut en puls på 5 V behöver utgångssteget kunna driva 100 mA.

Du kan ju prova att driva direkt från någon snabb TTL krets och se om den pallar med!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är bara att testa sig fram, jag mins inte exakt vad jag använde, men med lite labbande och riktigt bra (snabbt) scop så att man kan verifiera vad man gjort så går det bra med kabelstumpslösningen. Jag pulade ihop en pulsgenerator för TDR-mätningar på det viset som fungerade bättre än en 7" kronors köpegenerator. Det är bra om man kan få till riktigt brant stigflank som innehåller äckligt höga frekvenser eftersom man då på svaret i TDRén kan uppskatta (dock ej mäta) hur mycket högre dämpningen av höga frekvenser är vilket är en bra metod för att hitta fuktskadade kablar som är svåra att hitta på andra sätt. (fukt i koaxen ökar dämpningen av höga frekvenser markant även vid små mångder vatten)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16786
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

den där puls kretsen med 2n2222 var gullig
provade den nu med en omgång gamla trissor(provade med en annan ny 2n2222 men det funkade inte)

gav hög uteffekt och snabba pulser, kunde se dom dom så lång jag kunde mäta, 1,5 ghz, där låg det
ca 45 db över bakgrundsbruset

om jag räknat och mätt rätt så är pulsen ca 8v över utgången


ska bygga ihop en lite bättre organiserad modell (nu lödde jag direkt på en f hona)

kul bygge, tackar och bockar
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Roligt att du fick igång kretsen. Det var några år sedan men jag vill minnas att det var en av fem 2n2222 som jag fick att funka så. Dock är det ju inte så dyra :)
Zetex "screenar" fram transistorer med garanterade lavinegenskaper.
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Ursäkta om jag är lite näsvis :?, men vad har man för nytta av en nanosekundpulsgenerator??
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

TDR-mätningar på korta kablar exempelvis. Test av Kretskortsdesign för HF. Tillverka "time-of flight" avståndsmätare. Ja, finns mycket kul att göra med korta pulser... ;)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Om man vill göra en avståndsmätare med en laserdiod som bygger på "time-of-flight" som bengt-re nämner behöver man väldigt korta distinkta pulser om man ska ha hyffsad upplösning/noggrannhet. Tänk på att ljuset färdas 30 cm per nanosekund.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, men det går faktist. Jag trodde inte det för ett år sedan, men har ändrat mig till att det är svårt, men inte alls omöjligt. Det är enklare att mäta avsånd med fasmätning eller FM-CW, men time of flight är möjligt även på avstånd under 10 meter!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Nej omöjligt är det definitivt inte. Det finns komersiella tidsmätningskretsar för under tusenlappen som mäter med en upplösning på mindre än 100 picosecunder. Använder moduler som bygger på dessa kretsar i vissa projekt på jobbet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vad jobbar du med? Inte passande för:
http://www.tobii.com/jobsKonstruktor_Pr ... 50926.html
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Är civilingenjör i botten och driver sedan 3 1/2 år ett litet företag tillsammans med några andra som tar fram mätsystem baserade på laser.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kul!

Men det betyder också att du inte var intresserad av att byta jobb. ;) Nåväl, vi har en del spännande ansökningar - så någon bra skall vi nog hitta !
Skriv svar