Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Berätta om dina pågående projekt.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

Jag köpte en kaffekvarn förra veckan. I behov av renovering. 250W motor, ställbar kvarn. Ser ut som 1930-tal. Säljaren sa att den väger 15-20kg. Icke; 40kg svenskt industrihistoria av stål och gjutjärn.
coffee_grinder_4.jpg
Svart med handmålade silverränder.....

N.O. Lindgrens Maskinfabrik, Malmö
coffee_grinder_5.jpg
Demontering:
Här ska kaffe komma ut:
coffee_grinder_6.jpg
Skruven man ställer in malningen med. Spiralen är inte kvarnen utan bara det som styr sifferskalan som visar malningsinställningen...... Patenterad.
coffee_grinder_11.jpg
Kaffetratten. Fråga inte vad dom gjort med den. Det bruna är nog kafferester....
coffee_grinder_10.jpg
Kvarnen med knivhuvudet
coffee_grinder_12.jpg
Kvarnhuset. Går det att rädda?
coffee_grinder_13.jpg
Brytare / startomkastare. Hur fungerar den? Stor som en 50cl ölburk. Minst. Ingen konding i denna en-fasare. Brytaren? apteras i ett läge och har en "avtryckare" som ställer om läget. Låter som en råttfälla när den slår om...
coffee_grinder_15.jpg
Så här ser kvarnhuset efter ett dygn i oxalsyra (rabarber...). Färgen börjar se trist ut så jag måste bestämma om jag ska fortsätta eller räkna med att lacka om den. Jag tror att den fortfarande är OK om man oljar ytan den lätt.

I kvarnhuset av gjutjärn sitter ett slipat stålfoder. En gång i tiden var det vridbart. Jag tror att man kunde ställa inflödet i kvarnen på det sättet. Nu måste jag få loss fodret.
coffee_grinder_16.jpg
Det får väl bli en vecka med en daglig dos 5-56 och sedan knacka försiktigt.

Annars får man svarva en stålplatta 64.5mm diameter och använda den som avdragare....

Allt jag hittat om tillverkaren ännu så länge: Tekniska muséet: F1202 - Handlingar rörande AB N.O. Lindgrens Maskinfabrik, Malmö, Skåne, Dokumenten ej datoriserade ännu. Så det blir en cykeltur ut på Djurgården.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av janaf 27 januari 2012, 23:54:03, redigerad totalt 2 gånger.
Mauritz
Inlägg: 245
Blev medlem: 5 november 2010, 23:18:04
Ort: Järna

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av Mauritz »

Motorn är av den typ som har startlindning.

Vid uppstart kopplas båda lindningarna in för att sedan bara gå på driftslindningen.

Fanns sådana med fjädrande startvred eller med cenrifugalvikter som kopplade ur startlindnigen när den kommit upp i varv.

Syra på gjutna delar :? finns special produkter som omvandlar baklänges annars är elektrolys en variant.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av salle »

Jag har någon liknande när jag maler malt

Salle
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av Mizzarrogh »

Coolt! Jag har dubbelvarianten med trefasmotor och dubbla huvuden. 8)
Edit, men min verkar vara i någon aluminiumlegering.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

Jag får återkomma till det där med lindningarna när det är dags för det elektriska.

Oxalsyra är en relativt snäll organisk syra typ citronsyra, vinsyra. Alla tre finns normalt att köpa i en vanlig livsmedelsbutik på kryddhyllan eller bland bakprylarna. Dom används som smaksättning och som konserveringsmedel i sylt mm. Oxalsyra finns det mycket av i rabarber och en del använde rabarberkräm för avrostning.... Oxalsyran är den starkaste av dessa tre men inte direkt aggressiv mot järn.
Mauritz skrev:Motorn är av den typ som har startlindning.
Vid uppstart kopplas båda lindningarna in för att sedan bara gå på driftslindningen.
Fanns sådana med fjädrande startvred eller med cenrifugalvikter som kopplade ur startlindnigen när den kommit upp i varv.
Syra på gjutna delar :? finns special produkter som omvandlar baklänges annars är elektrolys en variant.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av tecno »

Hiva ner den i en bunke med diesel och låt ligga så löser sig gägget, borsta med typ hård tandborste eller liknande.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

salle skrev:Jag har någon liknande när jag maler malt
Att det är en KAFFE kvarn var något säljaren sa. Kvarnen stog i ett uthus när han köpte huset för typ 30 år sedan så det var nog bara en gissning från honom. Det fanns faktiskt vetekorn i kvarnen och det finns väl iget som hindrar att man mal allt möjligt i den.

Det kanske var något man hade i handelsbodarna: köpte säckar med råvara och malde efter behov. Mycket håller sig bättre innan det är malt. Plåten vid utloppet verkar vara som gjord för att hålla en lagom stor papperspåse öppen.

Edit: Elektrolys vågar jag mig inte riktigt på innan den är isärplockad. Tänker på risken att det formas järn i spalter och permanent "svetsar" ihop delarna med elektrolyt? Kanse liten risk men i alla fall.? Någon som vet? När den väl är isärplockad så blir det väl elektrolyt och / eller stålborste.

Diesel: inget för oss som bor i lägenhet i stan. Det får bli 5-56 ett tag till. Som "tur är" så är jag singel / särbo, annnars hade nog kvarnen inte kommit in i lägenheten..... :vissla:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av Mizzarrogh »

Klarar nog det mesta, mer att det blr ganska grovmalet om man vill mala annat (den är mer en ställbar rasp än en kvarn i egentlig mening då kaffe skall ha mycket grövre fraktion än tex bakningsmjöl) och att förmodligen i princip allt annat kommer att smaka gammalt kaffe... :D
Min har fina aluminiumhandtag för klämmorna så man smäckar dit en sådandär tjusig papperspåse tror jag, stod i gamla lanthandel förut, sedan dess stod den på gamle handlarens kallvind tills jag ropade in den.

Enda är att det är ett mindre helskotta att diska rent dessa apparater, huvudena är fruktansvärt svåra att rengöra och svåra att demontera i delar (även om de är lätta att öppna med två skruvar för grovrengöring) (salt behöver man ju inte rengöra så ofta, inte heller om man maler kaffe och andra torra och hållbara varor som inte blir hälsovådliga så lätt varje dag så innehåller förblir frecht) så jag har den mest som dekoration.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

Mizzarrogh: FOTO, FOTO!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall se om jag kan få igång kameran (interfacet till mobilen funkar inte på denna burk, jag vet inte varför...) :tumupp:
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

salle skrev:Jag har någon liknande när jag maler malt
FOTO, FOTO!
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

Mizzarrogh och Salle: Foto? Snälla? :wink:
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av janaf »

Det mesta är nu isärtaget. Kvalitetstecken; gavlarna är invändigt asfalterade som rostskydd. Kullagren från SKF behöver ses över; rost invändigt? Annars känns dom glappfria. Motorns vikt 22kg.
coffee_grinder_17.jpg
Snyggt byggd motor.
coffee_grinder_18.jpg
Statorn hålls fast av fyra små kilar i ett spår. Hur sjutton har man fått dem på plats?
coffee_grinder_19.jpg
Vad säger dom på Antikrundan? Måla aldrig om! Men kvarnen måste tas isär och göras rent om den ska återuppstå i användbart skick. Det krävde kraftig rengöring av kvarnhuset så det är rätt blek nu...
coffee_grinder_16.jpg
Foten och motorn har klarat sig bättre men tejp! från transporten har gjort att mycket av lacken är skadad.
coffee_grinder_15.jpg
Ska jag lacka om i orginalfärger? Svart med guldränder i stället för silver vore snyggt :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av gOry »

Tycker du bara ska göra den väldigt ren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av eldriven kaffekvarn, 1930?-tal

Inlägg av Glenn »

Jag gissar nästan att det där är randat för hand ursprungligen, kolla med nån pinstripare :)
Skriv svar