M Blom
>Men det är en elmotor och inte en generator jag vill att de ska få bygga.
Några saker som borde betonas.
Är INGEN skillnad mellan motorer-generatorer.
De flesta vanliga motorer kan användas som generatorer.
Även om namnet är "likströms maskiner" används internt växelström.
Därför måste en likströms motor använda en växelriktare.
På enklare (äldre?) maskiner är det kol-kollektor som utför detta.
Fungera lika bra som likriktare som växelriktare.
Men numera finns det motorer med elektroniska växelriktare,
Så kallade "borstlösa motorer".
Om en sådan fungerar som generatorer ?
Hjälp med elmotor-modell för högstadieelever
Re: Hjälp med elmotor-modell för högstadieelever
Jo, jag vet. Det jag menar är att eleverna ska bygga något där elektricitet får något att snurra och inte snurra något som ger elektricitet. Det senare kommer ju såklart gå att göra med den förra, men konstruktionen blir ju inte densamma om man har den förra som utgångspunkt. Hmm, undrar om nån mer än jag förstod det där... ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Hjälp med elmotor-modell för högstadieelever
Det går att göra riktigt enkelt, där en grov koppartråd är både spole och axel. Bäst med lackad tråd, då är det bara att slipa av lacken på ena sidan för att göra en kommutator. Typ den här:
Men jag använde fyra spikar på en träbit, två i kryss på varje sida, men med lite luft mellan. Genom att koppla + och - diagonalt på spikarna polvänder man rotorn varje halvvarv.
Men jag använde fyra spikar på en träbit, två i kryss på varje sida, men med lite luft mellan. Genom att koppla + och - diagonalt på spikarna polvänder man rotorn varje halvvarv.
Re: Hjälp med elmotor-modell för högstadieelever
glöm inte att få med lite matematik som F=BIL mm. och några kommer förmodligen att snappa att mer ström och starkare magneter och så mycket ledare som möjligt i magnetfältet ger starkare motorer...