Intervalltorkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intervalltorkare

Inlägg av PeterH »

och i gamla folkvagnar... Inget nytt alltså :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Intervalltorkare

Inlägg av Icecap »

I min Volvo 245 från '78 samt den SAAB 96 från '72 jag hade var det definitivt en nyhet!
Jag har i övrigt aldrig sett denna funktion i gamla folkis'ar. Att det fanns intervall är en sak men ett intelligent sådan har jag aldrig sett...
emwtur
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:21:25
Ort: Bredared

Re: Intervalltorkare

Inlägg av emwtur »

det är väl typiskt , när man funderat på samma lösning själv så kommer man på att någon annan redan gjort det,
- måste vara så Samsung kände sig när dom släppte sin IPad kopia :-)

Jaha - det blir till att jaga kopplingschema till VW och lite skrotsökning istället då!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intervalltorkare

Inlägg av PeterH »

Finns länk till färdigt wolkswagen relä med artikelnummer tidigare i tråden (http://www.backspegeln.com/tips_intervall.asp), kostar runt 300:-
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Intervalltorkare

Inlägg av Icecap »

Ja ja, var en messerschmidt! :oops:

Nåväl, idén var ju bevisligen bra!
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Intervalltorkare

Inlägg av Sparkz »

Hastighetsberoende torkare fanns för över 50 år sen med. Tror det var Citroen som hade en väl tilltagen vajer för hastighetsmätaren, och torkarna drevs av den. Landsvägsfart - snabba som f-n, men stannade man i en korsning fick man börja köra innan man såg nåt. :?

Jag bytte ett motstånd och kopplade i en potentiometer i intervallrelät på en 240 jag hade. Inte så avancerat, men det funkade riktigt bra och jag har saknat det på alla bilar jag har haft efter den. Nu åker jag VW Lupo, det där relät går kanske att sätta i den med...

Volvos regnsensor var ganska kass i början, (kom den runt 2004?) Jobbade på Volvoverkstad då, och det var en del klagomål. Men den verkade bli bättre sen.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intervalltorkare

Inlägg av PeterH »

Jag har haft en tidig Volvo (XC90) med regnsensor, det jag upplevde var att när man ändrade känsligheten tog det ett tagt innan känsligheten "ställt in sig". Jag upplevde det som att det var en tidskonstant beroende av en konding och att kondingen inte laddade ur sig tillräckligt snabbt när man gjorde en ändring... Man lärde sig efter ett tag att man måste göra justeringarna i små steg för att hitta "rätt" läge...
MiaM
Inlägg: 10222
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Intervalltorkare

Inlägg av MiaM »

Gaspådragsberoende torkar fanns åxå, fast då var tyvärr beroendet inverterat mot hur man vill ha det. Åtminstone gamla amerikanska Ford hade torkarmotor som drevs av vacuum från förgasaren/motorn :!: :!: . Resultatet blev att när man stod stilla i bilkö så gick torkarna fort och om man tryckte plattan i botten för omkörning så stannade de nästan. :doh: :tumner: :shock: Å andra sidan var "strömbrytaren" steglös. Undrar om det kanske var nån vacuumundertryckregulator som var trasig eller saknades på bilen jag observerat detta på? (Årsmodell 1955).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Intervalltorkare

Inlägg av MadModder »

Den tidmätande metod som Icecap beskriver fanns i den VW transporter vi hade på firman förut, årsmodell 1999.
Ingen ny bil jag kört senaste åren har haft något sånt här, utan en liten knapp på spaken för att ställa tiden. Undrar varför...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Intervalltorkare

Inlägg av Icecap »

För komplicerat för Nisse Krybfarht med mjuk keps i sin Fiat Rostopronto att hålla reda på! En ratt att vrida däremot - det du!
Användarvisningsbild
GiK
Inlägg: 507
Blev medlem: 26 augusti 2008, 08:55:20
Ort: Kalmar

Re: Intervalltorkare

Inlägg av GiK »

:D Ironi och ironi; :blond: men det är omanligt att köra bil med
mycket automatik. :wink:

Gärna ett extra reglage för torkaren där bak! :tumupp:
Sen ska man vara tvungen att använda hela handen för
att manövrera reglagen, inte ett finger. :D
Som handbromsen, den rör inte tjejerna. :badgrin:

Nu har jag vädrat mina fördomar, hoppas jag får vara
kvar på forumet ändå! :helgon:
MiaM
Inlägg: 10222
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Intervalltorkare

Inlägg av MiaM »

Det ligger nog en del i det Icecap skriver.

Jämför en "färddator" som ingår i en halvmodern bil med en "färddator" som man köper som tillbehör och ägnar en evighet åt att montera alla mojänger till.

Den som ingår i t.ex. en del Volvomodeller har en ratt man vrider runt för att välja vad displayen ska visa, och en R-knapp för att nollställa räkneverket. Det ser ofarligt ut så gubben med keps vågar sig på den. Eftermarknadsmodellen (iaf nån jag sett på 80-talet då man faktiskt efterhandskompletterade enstaka bilar med sånt) såg ut som en miniräknare med numeriskt tangentbord fast istället för räknesätt hade den femtioelva kryptiska förkortningar på knapparna.

Preskriberad anekdot: På den där med numeriskt tangentbord så kunde man, förutsatt att man redan körde säg 20-30km/h, knappa in önskat börvärde och då accelererade den iväg. Jag "har hört" att det inte är helt poppis att prova den funktionen när man är passagerare :wink: :oops: :vissla:


Om det däremot är "lättbegripliga" grejer så verkar många knappar och rattar vara okej. På t.ex. Ford Granada (iaf 80-talare) så har de enklare modellerna bara en fast hastighet för intervalltorkarna, medan de lyxigare har en ratt för att ställa hastigheten. Kablaget verkar dock alltid vara förberett för ställbart intervall, man fiskar upp en kabel och ansluter mot lämplig ratt och stoppar i ett torkarrelä med en till pol i sockeln som det gamla reläet suttit i, så har man den funktionen.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Intervalltorkare

Inlägg av Neondiod »

Jag har för mig volvos regnsensor fungerar genom att ir-ljus studsar mot rutan och tillbaka. Om en vattendroppe hamnar där bryts ljuset annorluda och utlöser torkarna.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Intervalltorkare

Inlägg av Electricguy »

Den gamla kortet ser ju mycket häftigare ut... :D
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1355
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Intervalltorkare

Inlägg av persika »

Electricguy> Den gamla kortet ser ju mycket häftigare ut...

Ja, det är stor skillnad i antal komponenter på korten.
Dessutom så är det nya kort lite "kunnigare", det lagra t.ex senast använda intervalltid i eeprom, så den kan användas nästa gång om man vill.
Så man ser att det går att få in en hel del i en PIC, även om program-minnet bara är på några få kilobyte.

Det gamla kortet har kretsar för att känna av enkel- dubbel- elller lång-tryck på knappen.
Kretsar för tidsfördröjning hur lännge torkaren ska få impuls. Kretsar för "klock-oscillator", ett 8bits register för att lagra uppmätt tid, 8bits räknare, drivning för lydiod och relä, och sen en del logik föt att få allt att samverka.
Skriv svar