Embedded Linux

Berätta om dina pågående projekt.
johndeer81
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 juli 2011, 14:41:34

Embedded Linux

Inlägg av johndeer81 »

Jag tänkte fördjupa mig i Linux och tänkte få en Linux kärna att snurra på ett inbyggt system. Någon som har något tips om ett billigt labb/utvecklings kort vill gärna ha VGA output.
Nerre
Inlägg: 26751
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Embedded Linux

Inlägg av Nerre »

Om du ändå vill ha VGA-utgång, varför inte köra mini-ITX eller nåt på en gång?

Embedded för mig implicerar "icke normal I/O", d.v.s. ett system där man inte har bildskärm eller tangentbord utan i bästa fall har console via en serieport. Annars blir det ju bara en "inbyggd PC":)

Ok, formellt sett dras väl inte gränsen så, men som sagt var, var går gränsen mellan en PC och ett embedded-system?


Eller handlar det om utmaningen att fixa till en kernel som funkar för den aktuella hårdvaran? För annars finns ju Linux redan för AVR t.ex.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Embedded Linux

Inlägg av Scorpiion »

Var går din gräns för billigt?

Jag har använt och tycker dessa är helt ok:
BeagleBoard
BeagleBoard xM
PandaBoard
Gumstix

Alla ovan är relativt dyra 149 dollar och uppåt, men allt beror lite på vad du har för mål med det hela. Billiga mindre system kan ju naturligtvis inte göra allt de dyrare kan, men samtidigt så kanske det inte behövs.

Har du något slutmål eller slutprojekt du vill göra efter du lärt dig lite mer? Eller är du bara nyfiken på att köra linux på något annat än en PC?
johndeer81
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 juli 2011, 14:41:34

Re: Embedded Linux

Inlägg av johndeer81 »

Jag vill bara lära mig mer jag har läst en hel del böcker i ämnet och nu måste jag göra något praktiskt för att nå en högre nivå.

Tack för tipsen

Läger upp mer information när jag kommit igång på allvar
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Embedded Linux

Inlägg av PHermansson »

Foxboard, en begagnad NSLU2:a?
Eller vill du hitta en arkitektur som inte stöds än? Bygga ett Linuxsystem från scratch? Lite oklart vad du vill göra.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Embedded Linux

Inlägg av blueint »

Läroprojekt verkar det som..

Annars finns ju NetBSD om man vill se något annat än linuxhacken ;)

I övrigt så är ju alla ADSL-modem, "routers", smartphones etc.. embeddedsystem.
Batman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 december 2010, 15:05:42
Ort: Umeå

Re: Embedded Linux

Inlägg av Batman »

Scorpiion skrev:Var går din gräns för billigt?

Jag har använt och tycker dessa är helt ok:
BeagleBoard
BeagleBoard xM
PandaBoard
Gumstix

Alla ovan är relativt dyra 149 dollar och uppåt
De har sänkt priset för den vanliga BeagleBoard till 125 dollar.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Embedded Linux

Inlägg av Scorpiion »

@Batman

Okey, jag tittade bara på beagleboard.org, men ska man ändå köpa så skulle jag rekomendera xM eller Panda. Eftersom dom helt enkelt är bättre och till "gamla" BeagleBoard måste man köpa mer externa grejer om man vill använda alla funktioner som annars finns direkt på kortet.
Batman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 december 2010, 15:05:42
Ort: Umeå

Re: Embedded Linux

Inlägg av Batman »

Håller med, ville bara uppmärksamma att de har sänkt priset. Ett tag efter panda board kom sänktes priset på båda Beagle Board, den gamla till 125 och xM till 149.
Till den gamla vanliga Beagle finns endast en stiftlist för RS232 så man behöver en kabel. Usb porten klarar endast Hi Speed så man behöver en hub för att köra full speed och low speed.
xM har 4 portars USB hub och ethernet på kortet, den har även en kameraport med parallellt interface. Har en rs232 db9 på kortet så man behöver ingen specialkabel.
Panda har samma USB hub och ethernet kontroller men bara 2 USB kontakter, de andra 2 går till expansion. Den har även inbyggd wlan och bluetooth, samt rs232 db9.
Skriv svar