Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Hejhopp!

Tycker det är på tiden att det öppnas en Autodesk Inventor-tråd. Jag vet många här på forumet som använder det så här kan man ställa frågor om Inventor och förhoppningsvis få bra svar!
______________________________________________

Själv undrar jag hur man får Isometric View (F6) att stanna i samma synvinkel varje gång det öppnas en ny fil? nu vrids den 90grader för varje ny fil som öppnas. Hur man roterar ett 3D objekt har jag inte heller lyckats klura ut men det löser jag nog...
Senast redigerad av blueint 17 maj 2011, 22:22:12, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Undvik jääääääääätteeelånga rader ; var: Autodesk Inventor
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Jag är inte riktigt med på hur du menar "rotera ett 3d objekt".
Jag föreställer mig att du ska rotera en part(*.ipt) i en assembly(*.iam)? Isåfall är det bara att trycka på "g" tangenten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Om du hogerklickar pa ikonen som visar vilken projektion du har, sa kan du stalla default view, och vilket som ar front, back osv.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Jag tror jag har gjort fel från första början, antar nämligen att ni proffs arbetar i assembly från början, jag har alltid trott att man var tvungen att göra en part i .ipt innan man börja i assembly men så är väl inte fallet? Det löser nämligen den första frågan då Isometric View alltid är den samma i assembly.

Jag får ändå inte objektet att rotera men jag har aldrig använt mig av "g" förut så jag kanske gör nått fel, mer exakt hur gör du när du roterar i assembly?

PS jag är rätt dålig på engelska så jag har fått testa mig fram för att lära mig inventor någorlunda. DS
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

När jag öppnar en ny "Standard(mm).iam" och sedan väljer "Create Component" så ändras enheten till inch vilken ställer till det en del. :doh:

En till sak som jag gärna skulle vilja ha bukt med är zoomning via skrollern på musen, i autocad och inventor är denna funktion precis tvärt om, alltså zoomar man in i inventor är det ut i autocad, man blir heltokig om man parallellkör programmen.

Det här börjar urarta till "Thorpeds frågelåda om Inventor" :lol:
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Håller med om att skrollhjulet ställer till det lite när man parllellkör men jag använder mest Inventor och tycker det känns rätt. Förut var det tvärtom, när jag var vanare med AutoCAD.
Visst kan man börja med en tom assembly men jag har aldrig gjort det då jag tycker det är att börja i fel ände.
Jag är fortfarande inte säker på hur du vill rotera. Om du ska rotera allt i rymden så finns flera "free orbit" knappar och det värdelösa hjulet (min mening), själv håller jag in "F4" när jag ska rotera.
När man vill rotera en part i en assembly i förhållande till andra parter (eller en som är "grounded") så kan man använda "g".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

"g" dvs "rotate" tycker jag personligen är fullständigt oanvändbart.

Använder "grip snap" och roterar kring vald axel, med tangentbordsinmatning av vinken. (I en assembly).
Om man joobbar mycket med Inventor (och annan cad för den delen), är en 3D-Connexion oumbärlig http://www.3dconnexion.com/.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Cano skrev:Jag är fortfarande inte säker på hur du vill rotera. Om du ska rotera allt i rymden så finns flera "free orbit" knappar och det värdelösa hjulet (min mening), själv håller jag in "F4" när jag ska rotera.
När man vill rotera en part i en assembly i förhållande till andra parter (eller en som är "grounded") så kan man använda "g".
Jag saknar helt enkelt cad-språket...
Jag ska paint:a ihop en bildserie som kanske kan göra saken lättare att förstå... Antar att det är "g" jag ska använda men jag förstår inte varför man inte kan göra det direkt i part.ipt, nåja jag har ju inte ens kommit på hur man använder "g" i assembly, det kommer ju bara upp en pil med ett +tecken bredvid sig och när man har markerat objektet som man vill vrida händer inte ett skvatt, man vill ju gärna se nån ruta med hur många grader man vill vrida eller nått men inget sånt kommer upp. :humm:

Edit: Har inte kvar bilden så kan inte ladda upp den igen.
Senast redigerad av Thorped 15 mars 2015, 10:36:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Jag är själv inget proffs på Inventor.
Nu förstår tillochmed jag hur du menar. Jag har inget svar på hur du vrider koordinat systemet, det har jag aldrig behövt göra.
En liten motfråga: Varför vill du göra det?

TomasL> Jag ska nog prata med min chef angående en "3d mus" men högre prioriterat är ny vanlig mus (sitter med en sunkig Dell mus med två knappar) och en nyare dator. Iofs tror jag inte att det är någon mening med en nyare dator då vi är låsta till WinXP
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

En ipt kan du inte vrida, däremot kan du definiera vad som är Up/down/front/back, genom att högerklicka på "Vy-Ikonen" dvs den som du kan vrida hela ritningen med, (uppe till höger i hörnet)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av labmaster »

Jag hänger inte riktigt med i texten men bilden säger mig att han vill rotera objektet, inte vyn eller koordinatsystemet.

Normalt när man roterar ett objekt skall man ange en referenspunkt och en axel som man skall rotera runt. Jag har ingen erfarenhet av Autodesk Inventor så jag kan inte hjälpa till i detalj men kanske att detta ändå kan vara ett lite steg framåt mot lösningen på problemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Som jag skrev, det går inte att rotera i en ipt, eftersom det inte finns nått behov.
Man kan som jag skrev definiera Up/Down/Front/Back, vilket i princip gör samma sak.

I en iam, kan man däremot rotera en ipt utan problem, antingen med "G" "Rotate", eller med, vilket jag tycker är bättre med "Grip Snap", där man till skillnad från "Rotate" kan rotera i alla tre dimensioner och använda tangentbordet för vinkelinmatning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av mrfrenzy »

SpaceNavigator är helt ovärderlig om man arbetar mer än en halvtimme om dagen med 3d-cad.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av labmaster »

Thorped, här är min tolkning av lösningen baserat på vad som framkommit i denna tråd. Du skall rita ett objekt (ipt) som exempelvis kan vara en modell av ett kullager samt ett annat objekt som kan vara en axel.

Dessa två objekt skall du lägga in i en assembly (iam), då kan du rotera kullagret med g eller grid snap och trä det på axeln.

Berätta om du lyckas med ledning av detta.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Ska man "trä på ett lager på en axel" så mate'ar man dom med constrains.
Skriv svar