funderingar labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

funderingar labbaggregat

Inlägg av grym »

ska ta och få tummen ur och bygga ett nytt mindre labbagg (har ett fulagg som klarar dom större grejjorna)

men innan jag sätter igång så kör jag en allmän fråga om vad ni skulle vilja ha i erat egna labbagg,allt för att ha med rimliga funktioner från början och slippa försöka lägga till saker i efterhand

personligen så är jag inne på ett enkelt bygge mad följande saker som jag av erfarenhet vet brukar annvändas

två st +5V 1A med separata utgångar med gemensam nolla, till ogikfunktioner

sedan med gemensam nolla
+ 1.2V > 15V 1.5A , lm317
+15V 1A
+5V 1A
-5V 1A
-15V 1A
- 1.2 > -15V 1.5A , lm337


det som tycks fattas vore +24V men det annvänder jag sällan, utan får tas från ett annat aggregat.
står och väger om man ska ha instrument till spänningen på dom variabla eller bara en skala vid pottarna

en annan sak som funderas på är en utgång för spänning -15V > + 15V på en pot, men är tveksam

vad mera skulle ni vilja ha i samma labbagg?


så småningom så ska det till ett bra agg för 0 > 30V X0A men det är en senare fråga
har det mesta liggandes förutom låda och reglerelektroniken
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag tycker det ser ut som ett bra labbagg för just logik och "svag" analogteknik. Eventuellt skulle uttag för +3.3V vara bra att ha i dagens läge (däremot lär -3.3V inte behövas så ofta). Jag skulle dessutom se till att ha lite mer power på just +5V eftersom den mesta logiken körs ifrån denna. Självklart skall det vara mätare på agget - digitala för spänningsinställningen och analoga för att mäta strömförbrukningen (lättare att se variationer på ett analogt instrument).

För effektkonstruktioner (typ slutsteg och liknande) skulle ett separat nätagg som ger ut +/-0 - 100V @ 10A (till exempel) inte sitta helt fel. Bygger man med rör behöver man dessutom spänningar upp till minst 500VDC (dock inte så mycket ström).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kan hålla med dig om 5 volten, funderade på en 5A variant, men om man ska göra det enkelt är 2A max med billiga 7805,
det slog mig med att man kanske skulle göra 5V reglerbar +- en halv volt

vissa av 74xx funkar inte bra under 5v om man har otur( eller dåligt avkopplat)

det där med 3V kanske man skulle göra så man hadde en extra variabel spänning till

visst skulle man vilja ha allt , massor av olika spännings möjlihet och så vidare men någonstan måste man sätta stop, tyvärr




för dom kraftigare byggen har jag en kul trafo liggandes 2*165V 16A
fast den kräver två faser :twisted: , funderar ändå på ett kul dubbel aggregat där, och med möjlighet att köra den både på 230 och 400V
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En vanlig 78XX kan "förstärkas" med en extern effekttransistor på ett enkelt och billigt sätt. Kolla databladet för 78XX så hittar du lite bra tips på hur du kan göra.
Skriv svar