Något mindre "instrument"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Något mindre "instrument"

Inlägg av jack »

Hej. Funderar på att bygga något slags mindre "instrument" med hjälp av en PIC. Bara något enkelt som kan generera olika toner (eller brus) och kan kopplas till en liten högtalare.

Har funderat lite på att sätta dit 7 "tangenter" (CDEFGAB) och några knappar när man kan byta tonlägen. Möjligen också ett läge där man kan välja att växla mellan olika toner i olika hastigheter.

Borde inte vara så svårt att polla (det heter så va? :)) tangenterna och sända ut rätt ton.
Men hur gör man om man vill trycka på flera samtidigt?

Förslag, synpunkter, länkar till liknande byggen, tips om ytterligare funktioner, osv mottages med glädje.
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Knapparna sitter ju med en till varje ingång, så vilken/vilka knappar man trycker på är väldigt enkelt att ta reda på.
Hur har du tänkt att få ut signalen ur PIC:en? Har den inbyggd DAC så kan du ju använda den, alternativet är att köra ut "ljudet" via PWM-pulser som du sedan filtrerar. Du kan också bara köra ut pulser i olika hastigheter via en transistor till en högtalare (dock så låter detta skit, men funkar och är väldigt enkelt).
För att få ut flera toner samtidgt så är det enklast att helt enkelt generera flera signaler i mjukvara och addera ihop dessa innan signalen matas ut.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tack för svaret.

Jo jag kom på att det inte var så svårt det där med knapparna...

Har lyckats fått ut lite toner nu genom att koppla en högtalare direkt på PIC:en via en konding. Verkar fungera kalas för att bara få ut lite toner och lite trevligt brus :) Vet inte om det behövs så mycket mer..

Kör via kommandot Freqout i PicBasic.

Ska försöka få ihop något trevligt i helgen.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har byggt nåt liknande och proggat i PicBasic:
http://www.icb.se/araya/synths.html

/d
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Det där portabla saken såg riktigt trevlig ut. Schysst med industri-looken :)

Man skulle inte kunna få ta del av lite scheman osv?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

tja!

Det finns liksom inget schema men jag kan i alla fall berätta hur den är konstruerad! ...jag byggde på fri hand... :)
Först sitter en PIC16F84 som har hand om knappläsning, sequencer och ljudgenerering med Picbasic kommandot SOUND. Efter det sitter ett klassiskt och mycket lättbyggt analogsynthfilter som kommer från EDP Wasp. Detta är baserat på att man använder en 4069UB CMOS-logikkrets på "fel"sätt, schema finns på http://www.oldcrows.net/~jhaible/tonlin ... j_wasp.jpg.

Jag använde inte den översta högra delen av kretsen (dist och andra utgångar än lågpass) samt ersatte ca3080-kretsarna med en lm13700 OTA.

Lådan köpte jag från elfa och de små blå knapparna tog jag från en fax.
Hela klabbet är uppbyggt på veroboard.
Jag funderar på att göra ett kretskort till den, det är faktiskt en del 8-bitarsmusiker som velat köpa den när jag varit ute och spelat!


se även http://www.elby-designs.com/avrsynth/avrsyn-about.htm
för en rolig och lite mer avabcerad uC-synth!

/d
Nannou
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 april 2005, 22:01:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

dar303 skrev:tja!

Det finns liksom inget schema men jag kan i alla fall berätta hur den är konstruerad! ...jag byggde på fri hand... :)
Först sitter en PIC16F84 som har hand om knappläsning, sequencer och ljudgenerering med Picbasic kommandot SOUND. Efter det sitter ett klassiskt och mycket lättbyggt analogsynthfilter som kommer från EDP Wasp. Detta är baserat på att man använder en 4069UB CMOS-logikkrets på "fel"sätt, schema finns på http://www.oldcrows.net/~jhaible/tonlin ... j_wasp.jpg.

Jag använde inte den översta högra delen av kretsen (dist och andra utgångar än lågpass) samt ersatte ca3080-kretsarna med en lm13700 OTA.

Lådan köpte jag från elfa och de små blå knapparna tog jag från en fax.
Hela klabbet är uppbyggt på veroboard.
Jag funderar på att göra ett kretskort till den, det är faktiskt en del 8-bitarsmusiker som velat köpa den när jag varit ute och spelat!


se även http://www.elby-designs.com/avrsynth/avrsyn-about.htm
för en rolig och lite mer avabcerad uC-synth!

/d
Filtret ser väldigt intressant ut, ska försöka mig på en sådan. Undrar bara var de två 10k resistorerna till höger tar vägen?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Nannou skrev:
Filtret ser väldigt intressant ut, ska försöka mig på en sådan. Undrar bara var de två 10k resistorerna till höger tar vägen?
Det är två CV ingångar, där kopplar du externa styrspänningar till filtret.
Skriv svar