Löda en bygel på ett kretskort!

tompaco
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2011, 11:31:01

Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av tompaco »

Hejsan!

Jag är helt ny gällande lödning och detta enkla arbete är dock inget jag vill ge mig in på då jag är rädd att jag ska förstöra någonting.

Det är ett kretskort på en iphone 3g där "säkringen" som finns ovanför batteriet har lossnat och behöver en "jumper wire" s.k. bygel för att få den att fungera igen, jag skickar upp en bild som förklarar mitt dilemma.
Bild

Det är alltså den röda pilen som visar vad som lossnat.

Finns det någon i Upplands Väsby trakten som kan hjälpa mig med detta? Och hur mycket vill ni ha?

Jag har nyligen flyttat hit och har ingen kunskap om vilka företag / butiker som kan detta här..

MVH - Tomas
bearing
Inlägg: 11272
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av bearing »

Vad är anledningen till säkringen gått?
Min erfarenhet är att ifall man byglar en trasig säkring så brinner det som orsakade säkringsbrottet upp.

Säkringen bör så klart bytas till en ny säkring. Ifall säkringsbrottet är ett fel som många iphones råkat ut för, kanske säkringen är en aning för liten, och borde bytas till en lite större.

För att bygla behöver man nog bara "smeta på" lite lödtenn.
tompaco
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2011, 11:31:01

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av tompaco »

Säkringen gick i samband med kontakt med vatten, sen när en firma (inte jag som skickat in den dit) skulle rengöra så har denna "borstas" bort, då den sitter med något "limliknande" som gör att dom är riktigt ömtåliga.

Min lödpenna är lite stor i detta fallet och säkerligen inte alltför precis och det ligger saker i närheten som jag ej vill skall skadas, därför jag kolla om det finns någon vänlig själ i närheten som vill fixa detta.

Har pratat med många "experter" på iphoneforum och de säger att bygling på denna enhet räcker, och gör det inte det så får jag stå mitt kast.. :)

Är väl annars samma säkring som sitter i Nokia
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av PeterH »

Ser ut som en resistor för mig :humm: (kan ju vara en dålig bild, men säkringar som är ljusblå... nja...)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23639
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av Henry »

Ser ut som den är grönaktig och det skulle ev då kunna vara en polyfuse och de är i princip en PTC och dessa är ofta var jag sett grönaktiga av sig i olika nyanser. Vanliga resistorer har normalt inte denna färg men blå kan de vara om det är precisionsmotstånd men tycker inte direkt att denna är blå utan mer åt det gröna och har även sett vanliga PTC:er ha denna färg.
Senast redigerad av Henry 9 januari 2011, 13:24:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av AndersG »

Blågrönaktig. Är tydligen en säkring, men ingen tycks veta värdet på den om man googlar..
tompaco
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2011, 11:31:01

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av tompaco »

Peter kolla denna länk:

http://forum.gsmhosting.com/vbb/f631/ip ... r-1158544/

Där skriver dom att det är en säkring :)

mvh
tompaco
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2011, 11:31:01

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av tompaco »

Har även ringt en del reparationsverkstäder för just iphone, och deras lösning är tyvärr liknande den jag sa, dom sätter en bygel och garanterar inte att de håller i evigheter, men änsålänge så har det gett goda resultat sålänge den inte rör vatten igen..

Därför jag kollar om någon kan ta på sig detta och sätta en liten bygel där så jag får igång den åtminstone, för som det är nu så finns ingen kontakt mellan kretskortet och batteriet och jag kan därmed inte återställa mobilen då den vid omstart försöker få kontakt genom batteriet.. :)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av rehnmaak »

Får du någon som hellst reaktion när du ansluter laddaren? Risken är att luren är död efter du har fått in vatten i den och det är därför du inte får igång den. Dessutom så är risken att batteriet exploderar om du har kortslutning på kortet och försöker köra utan säkring.
tompaco
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2011, 11:31:01

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av tompaco »

Den har varit in på tork via en iphonerep, det är dock inte jag som skickat in den jag upptäckte bara att säkringen var borta, alla andra delar (flexkablar, batteri osv osv är helt nytt!) , stoppar jag den i laddaren när den är ihopsatt så kommer appleloggan upp och säger att den skall in i datorn och återställas, detta funkar dock inte då säkringen är borta och kontakten mellan batteriet och mobilen funkar då inte, så att starta den utan ström går inte.

mvh

edit: batteriet är fulladdat, har laddat den genom en annan mobil med fungerande kretskort tidigare.
tompaco
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2011, 11:31:01

Re: Löda en bygel på ett kretskort!

Inlägg av tompaco »

Ok, ett mycket fint jobb av rehnmaak gör nu att mobilen går att starta.. :)

I skrivande stund testar jag om det går att återställa mobilen och se om den funkar förövrigt.. men nåja, mobilen lever med batteriets hjälp!

Tack rehnmaak!

edit: Den är återställd och fungerar 100% felfritt!
Skriv svar