Relädatorn Zusie - Känd från TV :)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av dar303 »

snyggt! Riktigt kul att se en person med sån fart i sina projekt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av anders_bzn »

Min lärare i mikrodatorkonstruktion sa alltid "Vårda stacken väl". Fast då körde vi HC11 och inte reläer.
Hoffa_
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 februari 2010, 01:03:50
Ort: Sollentuna

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Hoffa_ »

Kul bygge!

Jag är nyfiken på vilka block datorn är uppbyggd av. Och hur du har gjort synkroniseringen för t ex överföring av data mellan register. Hur många klockpulser går det åt per instruktion?

Jag konstruerade och byggde en 8-bitars-dator av endast 74LS-kretsar för något år sedan (finns beskriven på detta forum, Hembyggd dator/processor), så det skulle vara intrssant att veta hur du har löst det.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av nablaman »

Flipflapmodulerna lödda på kortet. Nu ska femtioelva dioder lödas på undersidan, samt ett styrkort byggas som ska sitta bakpå detta kort och interfaca med data o adressbuss på Zusie.
flip1.jpg
dar303: Hehe tack, men fart o fart, går ju veckor o även månader ibland när man inte hinner ett dugg :)

Hoffa: Tackar för intresset :) Jag ska snart skriva ihop en sida med arkitekturen hos datorn, med alla register och komponenter och allt, samt hur mikroprogrammet funkar och hur assemblerspråket är uppbyggt med hjälp av detta.

Generellt kan man säga att relän erbjuder svårigheter av två anledningar, den första givetvis att de är sanslöst långsamma, och det andra att de har "metastabila" tillstånd eller vad man ska kalla det, dvs om de inte drivs tillräckligt hårt och länge av en puls så kan de lite godtyckligt fastna i antingen av eller på, och eventuellt även "lossna" en stund senare. Detta naturligtvis pga alla kul magnetiska fenomen som uppträder i kärnan/spolen. Så man måste se till att man har ordentliga pulser av tillräcklig längd överallt samt att man "stabiliserar" alla logiska nivåer ett bra tag innan man t.ex. laddar ett värde från en buss till ett register. Detta är anledningen till att det i mina filmer finns programsteg där inget verkar hända, dessa är typiska wait states för att stabilisera värden på bussar etc. Jag ska försöka få bort eller minimera dessa så mycket jag kan senare.

Varje puls från klockan delas i tre sub-pulser, som går åt för att sekvensera en mikroinstruktion. Så en mikroinstruktion per puls från huvudklockan.
Instruktionerna tar mellan ca 8 och 20 mikroinstruktioner. Den längsta jag kodat hittills var nog conditional long jump. Yikes! :D

Jag ska lägga upp källkoden till mikrokoden, microassemblern och den vanliga assemblern, samt exempelprogram, så fort det känns någorlunda färdigt.
Och mer dokumentation av arkitekturen ska som sagt komma snart.

Din TTL-dator är ascool! :tumupp:
Jag har (väldigt långsiktiga) planer på att bygga en sån själv! Så det är kanon att hitta andras konstruktioner och snegla lite på!
Jag får säkert anledning att återkomma till den! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Electricguy »

ASHÄFTIGT!!!!! :D :P En sak du skulle göra är en reläbaserad klocka till datorn! Ett självsvängande relä eller liknande. Då blir det riktigt fulländat! :wink:

Btw. ska börja med mitt DOS baserade rum styrsystem. nu när en viss herre har varit så snäll att göra program till mej! :)
Ska bara få en hink med tid över! :P
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av nablaman »

Det kommer snart en klocka som kommer vara helt i din smak tror jag!!! :D
Hint: grym här på forumet har skickat mig fina snäckväxlade motorer med lågt varvtal.... :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Electricguy »

heheh :D kamhjul och mikrobrytare? :P
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av nablaman »

:vissla:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Electricguy »

ASCOOLT i såfall! :mrgreen:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Nerre »

Kan man inte fixa reläernas respons med lite kringkretsar? (Blir visserligen mycket... men kanske inte behövs överallt?) Typ RC-länkar och liknande.

Det optimala hade väl varit att justera kärnan i reläerna, men det är knappast genomförbart... Det skulle väl ha varit gjort från början.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av nablaman »

Njäe ska man bygga en relädator får man leka på relänas villkor tycker jag :wink:
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Seroster »

"If you can't make it better. Make it bigger. If that doesn't work, paint it red!"
Så jag tycker du ska utöka henne.
WE NEED MORE SPEED SCOTTY!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av Nerre »

nablaman skrev:Njäe ska man bygga en relädator får man leka på relänas villkor tycker jag :wink:
Ja men i det här fallet har han ju använt reläer han haft tillgång till. Skulle man bygga en "bra" relädator skulle man antagligen använda specialreläer.

Det går ju att göra en massa grejer med reläer, kolla bara på tunnelbanans styrsystem. Förr när man bara använde reläer fanns det en massa specialvarianter med slitsade kärnor, splittade kärnor, dubbla spolar och såna grejer för att ge reläerna speciella egenskaper.


Angående utöka: Dual core??? :)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av PTC »

Hittade en gammal artikel
Det var tydligen bara 8000 relän i denna :D
http://mnc.nu/pages/Varldens_Snabbaste_Dator_Var_Besk
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Relädatorn Zusie

Inlägg av nablaman »

En läsvärd trevlig artikel, tackar :)
Ja BESK o BARK var fina grejer... Det vore väldigt "kulturhistoriskt" intressant att bygga en replik på BARK, jag har faktiskt letat lite grann efter ritningar
men inte hittat så mycket. Kanske nån här har idéer? Kanske finns i några katakomber under tekniska museet, tex.? :D
Skriv svar