Seriell LCD med PIC?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
klasg
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 juni 2005, 21:12:24

Seriell LCD med PIC?

Inlägg av klasg »

Hej.
Jag är ganska ny på det här med microcontrollers och försöker nu lära mig hur man ska göra för att använda en seriell lcd med en pic12f675.

Grejen är den att till lcdn så följde inte mycket till instruktioner med, och det som fanns var enbart om basicstamp. Jag själv vill använda asm.

LCDn
PICkit FLASH Starter Kit använder jag för att programmera.

Så det jag vill göra är att skriva ett litet program så jag kan visa en liten textsnutt på lcdn via pickitet.

Jag har sökt efter kodsnuttar men inte hittat någonting som jag kan använda. Har ni några länkar till någonting som kan hjälpa?[/url]
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ska du koppla PICen till COMporten på datorn för att styra LCDn eller ska bara LCDn styras? Om du ska koppla in datorn får du göra ett mjukvarubaserat seriellt interface. Annars skulle du kunna använda hårdvaruinterfacet.

Ska kolla om jag kan hitta lite kodexempel på hur man styr.

EDIT: En sida där man styr en seriell LCD med en 16F84. http://www.phanderson.com/PIC/16C84/ser_lcd.html

den där koden ser ungefär ut som din kod. Du måste bara kolla lite på hastigheter så att pauserna är lika långa med din kristall som deras.
Användarvisningsbild
klasg
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 juni 2005, 21:12:24

Inlägg av klasg »

Jag Kopplar Pickitet till datorn via usb. Från Pickitet till LCDn.

Tack för länken! Jag ska sätta mig och läsa. :)

Det kan inte vara så att LCDn som jag har bara funkar till basicstamp? Fast den gör ju också om till hex, så det borde inte kunna vara så...eller?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Nej nej... Det är en vanlig seriell LCD. Du gör så att du skickar vanlig seriell data ala RS232 i princip. Dvs. du skulle kunna koppla in LCDn till COM-porten direkt. Det svåra kan vara att få rätt hastighet på överföringen i PICen, man måste tänka till lite.

Men när man vill skicka ett kommando så skickar man tecken 0xFE (hex) och sen kommandot. Allt står i databladet som finns på sidan du skrev om tidigare.
Användarvisningsbild
klasg
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 juni 2005, 21:12:24

Inlägg av klasg »

Låter bra det. (det kan nog bli lite dumma frågor så här i början...)
Jag ska läsa vidare i länken. Och testa lite... :)
Skriv svar