PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

PDP-8/L Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tänkte nu presentera mitt senaste projekt, att renovera en Digital Equipment PDP-8L.

Denna datorn fick vi till vår samling http://www.abc80.net i våras och just den här har stått på arbetsbänken sedan dess. Maskinen lär ha fungerat sist den provades och har tyvärr stått ganska fuktigt sedan dess. Eftersom detta är en tidig dator och tillverkad i ganska få exemplar så är det värd ett bättre öde. Den ska igång!

Kort fakta om PDP-8L
* Tillverkades mellan 1968-70
* Tillverkades i endast 3902 exemplar
* 12 bitars buss
* 8K 12-bitars kärnminne
* Minnescykel på 1,6us (625kHz)
* Kom med ett 110Bauds strömslingeinterface som standard.

PDP-8 serien vad den första serien med datorer som gjorde att skolor och "mindre" företag kunde skaffa en dator. Till PDP-8L gick det även att få disk system, bandstationer och mycket mer. Man kunde ladda programmet från remsa eller disk. Se Youtube

PDP-8L maskinen som vi har är byggd med "flipchip" moduler, dvs kretskort med en eller ett par logikkretsar på. Alla dessa ca 100 kort är nerstuckna i ett virat bakplan.

Till vårt exemplar fick vi diverse handböcker, en hel kartong med kort "flipchip moduler". Den har suttit i någon sorts analysutrustning på sjukhuset i Karlstad från början.

På Ebay kan man mycket sällan köpa en av dessa och i detta skick skulle den gå för upp emot $1000 (det finns inte mycket statistik att jämföra med).

Bild
Datorn i ihopsatt skick, bilden är upp o ner eftersom datorn stod på detta hållet. Inte så konstigt med tanke på att den servas underifrån...

Bild
Fronten avmonterad liggandes på arbetsbänken. En del av switcharna behöver lagas.

Bild
Datorn underifrån. Här ser man alla flipchip modulerna nerstuckna i bakplanet. Lådan i bildens övre kant är nätdelen. Fronten är avskruvad, ska sitta till höger i bild.

Bild
Här en närbild på en DEC-tillverkad 7474 krets monterad på en flipchip modul. Här kan man se vad fukten har gjort med maskinen.

Bild
Nätagget, en kondensator är under test. Den och den andra jätten har jag testat och formerat med gott restultat. Det är kvalitets elektrolyter, tillverkade v26 1969! Nätdelen är stöddig, den ska bland annat ge 5V@6A och är linjärreglerad. Detta var innan man började använda switchade agg i datorer. Dessutom är nätdelen byggd för 115V, vet inte om det fanns någon 230V version. Man kan se att skicket är rostigt, smutsigt och ärjat.

Bild
Närbild på 5V stabilisatorkortet, på flänsen som sitter under kortet sitter det två TO3 transistorer.

Nästa steg är att fortsätta att kolla över nätagget, plocka isär det och rengöra och göra fint. Sen ska jag testa det med konstlast och mäta rippel för att se så det fungerar tillfredställande innan det sätts tillbaks i maskinen.

Resten av maskinen ska plockas ner och rengöras. Alla flipchip modulerna ska rengöras. Fronten ska ses över och switcharna skall lagas.
Senast redigerad av anders_bzn 5 oktober 2015, 12:23:34, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av nablaman »

Vilken underbar maskin! Tänk om man kunde ramla över en sån... :D Lycka till med projektet, hoppas ni får igång den!! :tumupp:
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av mri »

Intressant! Den kraftfullare PDP-11 var maskinen för vilket UNIX och C utvecklades på 70-talet.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Electricguy »

oooooohh!!!!!!1 :shock: två ord: VILL HA!!!!!!!!! :D nördig som man är! :D lycka till! hoppas du får fart på den!!! :P
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att vi fortfarande har en PDP-11 i drift på jobbet :) PDP-8 har jag dock aldrig sett.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Nerre »

PDP-11 var det som gällde när jag började gymnasiet (jag gick på Vasa som på den tiden delade PDP-11 med Åsö och Thorildsplan). Men då hade man ju redan kört ABC80, ZX81 och lite annat junk. (Undrar när jag gick kursen på Compis... det måste varit senare i alla fall)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av limpan4all »

Då missade du NOVA 1220 http://en.wikipedia.org/wiki/Data_General_Nova som vi hade på ÅSÖ innan PDP11-73 maskinen inhandlades...
Jag har fortfarande mina första BASIC program liggandes på TTY pappersremsa.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Nerre »

Ja, jag är ju född 68 så jag började väl 84 eller nåt sånt...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av grym »

harcore :tumupp: :tårta: :drool:
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av limpan4all »

Då var jag just klar...
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Hej Anders!

Det var mig en erbarmlig 8/L, den verkar dock ha hamnat i goda händer. Du sporrar mig att äntligen ta tag i renoveringen av min PDP-8/e (samma maskin som jag nämnt i epost till dig). Du fick mig också att registrera mig på forumet, nått jag tänkt göra länge.

Jag reggade pdp8.se för ett tag sen, där kan ni se bilder på min 8/e.

Hoppas renoverandet går bra. Jag tror faktiskt jag kan hjälpa dig med reservdelar, men du kan väl PM:a eller maila mig om det?

/Pontus.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av dar303 »

Anders: Kul projekt, lycka till och glöm inte publicera fler bilder!

bpgp: Välkommen till forumet!

Jag har en kontrollpanel till en PDP-10 och en 11 som prydnad i mitt labb (från KTH tror jag) och så har vi en panel och några delar från vår första dator, PDP-15, i en monter på jobbet! Jag har inte kvar något av elektroniken utan har dem för den fantastiska 60-talsfuturistiska industridesignen, lyfter varje labb till en högre Mad Professor-klass tillsammans med en Jacobs stege, jetmotor eller Teslaspole! :)

Om någon samlare eller nostalgiker är intresserad efterträdare n till vår PDP, en HP1000, så har jag en sådan komplett att skänka bort gratis mot avhämtning, se denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&p=505007
Senast redigerad av dar303 11 november 2010, 12:17:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

dar303: Tackar!

Och OJ! en PDP-10 panel!! vilken model? KA10, KL10 eller KI10? Du måste nästan lägga upp en bild, det är ju en riktig raritet :) En PDP-15 panel är nog nästan ännu ovanligare.

Jag måste bara fråga, dom är ju fasligt ovanliga, du kan inte tänka dig att separera dig från den mot lämplig ersättning?

mvh,
Pontus.

EDIT: Ehm, nu när jag tänker på det så var det kanske inte så artigt att fråga men jag blev lite till mig. Jag har försökt få fatt i en sådan förut och dom växer ju inte på träd direkt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av dar303 »

(ursäkta trådkapningen!!!)

Jag återkommer med bilder på de jag har i labbet, ska kolla om det verkligen var en 10:a, blev lite osäker...
Här är en bild på vår 15 i alla fall:
(Den är inte till salu pga. musik och teknikhistoriskt intresse, den har styrt sveriges första och största (?) synthesizer, se http://www.elektronmusikstudion.se/history/)
Bild

Vad är en ovanlig PDP-panel värd tro? Jag är inte överdrivet intresserad av att sälja eftersom de är väldigt snygga men pank är man ju emellanåt!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av hcb »

Mycket trevligt projekt!
Utanför "datasalarna" på gymnasiet jag gick i stod en PDP-8, dock ej i användbart skick. Jag fick en hel kartong med manualer som jag lusläste på kvällarna. Snacka om onödigt, men roligt, vetande! Tyvärr gick allt det där till återvinningen när jag flyttade hemifrån :(

Vidare har jag på 90-talet arbetat (!) med en PDP-8-klon från Nuclear Data[1]. Det är något speciellt med frontpanelswitchar och kärnminne 8)

[1] Ryktet(tm) säger att den skänktes till institutionen från Ringhals 1974. Invigningen av instrumentet var i alla fall från det året om jag minns rätt.
Skriv svar