flugfälla?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Bitmaster
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 augusti 2004, 20:42:16
Ort: Din lokala återförsäljare
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

träna upp några genetiskt modifierade självlysande kamikazegetingar som attackerar allt av samma storlek :p
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Finns faktiskt nå slags stora rovflugor man kan plantera in i djurstallar har jag hört, dom skall då kunna hålla tillbaka dom vanliga flugorna, vet inte om dom käkar flugorna eller flugäggen/larverna..
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Inlägg av zealotry »

Jag läst en schysst artikel förut om nån sorts robot som "åt" flugor. Alltså den utvann all ström som den behövde för att funka genom nån kemisk reaktion som blev när flugorna ruttnade. Alltså man la en fluga i en behålla på roboten.. den började ruttna och det utvanns ström på något kemiskt vis. Jag är inte så het på kemi men nån annan kanske kan förklra hur det kunde fungera?

Iaf, det jag tänkte var att så fort ni kommit på ett BRA och FUNGERANDE sätt att fånga/döda flugor så borde ni sätta er och bygga en sån där robot som går på flugor också. Sen har ni en helt självgående flugfångare ^^
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En helt vanlig halogen-uplight är annars ganska effektiv och kul... ljuset drar till sig flugan, som sedan kommer nära den varma halogenlampan. Kör man lite effekt på lampan så fräser det bara till och flugan är finito :). Att det just är en uplight innebär ju också att flugorna samla i 'skålen' och sölar inte ned på golvet.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Funkar bra med stearinljus annars upptäckte jag en gång när jag var liten. Den där dumma jävla flugan höll på flyga igenom lågan :razz: Vad jag minns gick det bra typ de 3-4 första gångerna. Sen lyckades den bränna sönder en vinga och störta
Krawk
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 maj 2005, 12:43:09

Inlägg av Krawk »

Hur lockar man till sig flugor och andra flugfän i ett upplyst/solljust rum? Blåa dioder lär ju inte funka så bra. Ser flugor bara i synliga spektrumet eller kan man använda sig av uv-ljus eller ngt sådant kanske?

Sedan så borde ju termineringen av flugan helst ske ljudlöst... Inget högspänningssprakande, vinande motorer, eller svichande kulor...
Kanske en kort ultraljudspuls med hög effekt som chockar sönder flugan internt?
:twisted:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

kollade på en sånhär
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 3617&path=

med en spektrometer på en labb i skolan för stunds sen, där låg det mesta ljuset i det infraröda området om inte jag minns fel
Krawk
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 maj 2005, 12:43:09

Inlägg av Krawk »

Hmm, i ett sommarsol-belyst rum så lär ju en 60W irlampa vara så gott som osynlig... attan... Och mera värme vill man ju inte ha
:wink:
Skriv svar