Var hittar jag genomskinlig akrylbox

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Var hittar jag genomskinlig akrylbox

Inlägg av hanzibal »

Hejsan!

Jag behöver tips om var jag kan finna billiga små lådor/boxar tillverkade av genomskinlig (eller möjligen lätt färgad) akrylplast.

Tänkte använda sådana lådor för att bygga in mina små elektronikprojekt i, tycker det ser lite fräckt ut när man kan se kretskortet inuti och t.ex. ljus från ytlödade dioder m.m.

Lådorna skall var omkring 100x70x30 mm (HxBxD) med rejäl godstjocklek på kanske 4-6 mm så att den blir stabil. Det bästa vore om själva lådan var i ett stycke så att endast locket behöver limmas/skruvas på.

Visserligen kan man skära till bitar av akrylplast själv och sedan limma ihop, men har på känn att jag kommer att få skeva lådor med limskarvar som gulnat - långt ifrån de coola isblock jag ser framför mig :D

Tacksam för alla tips!
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Var hittar jag genomskinlig akrylbox

Inlägg av sneaky »

Det närmsta jag kan komma på på rak arm är 50-235-02 hos Elfa som även finns i klar polykarbonat (Lexan) enligt databladet. Kanske kan de ta hem dem?

Rent allmänt så tror jag att du får svårt med kombinationen billigt+akryl. Letade lite snabbt på Ebay och där fanns det väl några olika "display cases" men de var av modell större och inte direkt lämpliga som små projektboxar.

Vad gäller gulnande lim. Man limmar inte ihop lådorna utan använder "cement" (vet inte vad det heter på svenska). Det är en klar vätska som gör att bitarna "smälter ihop", påminner mer om en svets än lim.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Var hittar jag genomskinlig akrylbox

Inlägg av tecno »

Acrifix heter 'limmet' som polymeriserar ihop fogen.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Var hittar jag genomskinlig akrylbox

Inlägg av blueint »

Säljs i färghandel + ELFA ?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Var hittar jag genomskinlig akrylbox

Inlägg av hanzibal »

Hej och tack för info!

Då återstår bara att få till akrylskivorna, hittade detta företag via en annan tråd om akryl:

http://www.tapplastics.com/

De erbjuder måttbeställda skivor till vettiga pengar som man sedan själv sammanfogar. Frågan är dock var man hittar man ett dylikt företag i sverige.
Skriv svar