Elmotor till generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sumpen
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47:20
Ort: Uddevalla

Elmotor till generator?

Inlägg av sumpen »

Jag är ganska kass på elmotorer och generatorer... Men kan man göra om en elmotor till en generator på någorlunda enkelt sätt?
Är det någon speciell motor som fungerar bättre än någon annan?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Andy »

Vissa typer av motorer är ganska enkla att använda som "generator" andra typer är inte alls lika enkla att använda.
Har du redan en motor som tilltänkt objekt?
sumpen
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47:20
Ort: Uddevalla

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av sumpen »

Inte än... Men har inte så svårt att få tag i lite olika motorer.

Jag och en arbetskamrat har lite idéer på att bygga ett litet vinkraftverk. Men det är så jäkla svårt att få tag generatorer. Verkar vara gött overkill att bygga en från scratch som jag läst en del gör.

Har för mig att det går att använda motorer som generatorer. Var att fråga om inte detta eminenta forum..

Vi tänkte väl försöka ta ut runt 2-5 kW. Men jag förstår att vi måste växla upp rpm till generatorn om den är en motor från början...

Så för att börja leta vilken som passar bäst, vore väl att hitta en motor med låga rpm eller?

Förmodar att det inte är så enkelt som att ta en 2kW på 1200rpm motor och tro att den skulle kunna producera 2kW när den snurrar 1200rpm? (fingerade siffror, hypotetiskt).


Sump-edit:
Hittade detta på wikipedia om asynkronmotor.
Asynkrongenerator
Om man kopplar ihop asynkronmotorns rotor med en annan maskin som driver denna (vanligen en mekanisk maskin som t.ex. ett vindkraftverk) med en hastighet som överstiger den synkrona frekvensen kommer istället den mekaniska energin tillförd omvandlas till elektrisk energi som kan distribueras via elnätet.
Hastigheten måste vara över den synkrona frekvensen. Hur räknar man ut det. Jag fick denna förklaringen på synkrona frekvensen:
Genom att ansluta statorns terminaler till en trefas växelspänning uppstår i maskinen ett roterande magnetfält. Frekvensen på detta fält är lika med nätfrekvensen dividerat med halva maskinens poltal (dvs. antalet polpar) och benämns den synkrona frekvensen.
Vad menar dom med polpar? Hur vet man det, eller kollar detta?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Nerre »

Det där du hittade handlar om en motor (trefas) som redan är kopplad till elnätet. Om man mekaniskt driver den "snabbare än den går själv" så att säga så kommer den att trycka ut el på elnätet. Tänk: Motorbroms.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Icecap »

Det kan kanske vara värd att kolla HÄR en sväng.
sumpen
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47:20
Ort: Uddevalla

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av sumpen »

Nerre skrev:Det där du hittade handlar om en motor (trefas) som redan är kopplad till elnätet. Om man mekaniskt driver den "snabbare än den går själv" så att säga så kommer den att trycka ut el på elnätet. Tänk: Motorbroms.
Men betyder inte det att om jag snurrar rotorn, så kan jag koppla typ en resistiv last (elpatron) till den?
sumpen
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47:20
Ort: Uddevalla

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av sumpen »

Icecap skrev:Det kan kanske vara värd att kolla HÄR en sväng.
Läste igenom allt. Det som är mest intressant för mig då är att kondensatorkoppla en asynkronmotor till enfas. Vilket jag inte har en aning om hur man gör. Hittar inget på google som förklarar bra.

Går det inte att få ut tre-fas ur den då? Inte för att jag behöver det. Kanske till och med finns fördelar med att kondensatorkoppla den?


Sen tänkte jag ha en horisontalsnurrande turbin. Styrningen tänkte jag ha en Siemens S7. Så man kan ha koll på diverse saker och styra dem någorlunda enkelt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Andy »

Sondre (Norsk kille) har lite info här: http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm
:)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av bearing »

Hemmagjorda generatorer av den här typen verkar effektiva:
http://www.supermagnete.de/eng/project43

Tillhörande rapport:
http://windesol.fi/windesol/images/4/48 ... uointi.pdf

Rapporten går även att få översatt till svenska via google. Googla på: Tommi Ollikainen windpower
sumpen
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47:20
Ort: Uddevalla

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av sumpen »

Andy skrev:Sondre (Norsk kille) har lite info här: http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm
:)
Tackar för detta. Den förklarar mycket bra :D

Då skall jag länsa tvättmaskiner på kondisar då.

Om jag tar en 3-fas AC motor på 2kW. Kommer den då kunna belastas med 2kW som 1-fas. Eller räknas det om på något sätt?


@bearing: För mycket jobb att bygga egen generator. Slipper jag så är jag nöjd. sry :)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Norpan »

En tråkig sak med asynkrongeneratorer är att utspänningen är mycket beroende på varvtalet.
Så har du en 4-polig motor, med det då till 50Hz synkrona varvtalet 1500rpm, måste ligga på kanske 1560-1570 för att få ut 230V, men vid 1600 har du kanske 300V ut och vid 1500rpm 180V.
Nu stämmer nog inte detta exakt men du förstår nog problemet.
Det blir dessutom ganska dålig verkningsgrad vid låga belastningar, men det kan kanske vara en fördel i ett vindkraftverk.
De brukar även fungera dåligt med induktiva laster, då de bråkar med fasförskjutningen i kondensatorerna.
De blir bättre om de är speciallindade för generatordrift, och eller med lindat ankare som är kortslutet av en diod i ena riktningen, som det är gjort i de flesta kollösa små elverk, men då är det ju inte så diy längre.
Men i vilketfallsomhelst, det finns bättre generatorer, men asynkrongeneratorer är lätta och billiga att få tag i för att prova med.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av säter »

Om man bara ska driva en elpatron, är det inte enklare att ta en växelströmsgenerator från en bil? (eller lastbil)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Icecap »

Jorå - men att skaffa dessa är inte helt billigt och att skaffa värmeelement till 12V eller 24V är inte enkelt heller.

Strömmarna är mycket högre (problem vid vridledet) och det måste till ett kretslopp som avkänner ATT generatorn snurrar och då slår på magnetiseringensströmmen.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av Noxin »

Grilla mig inte för denna ickeelektriska lösning nu, men om man med ett vindkraftverk vill värma vatten så är det effektivaste sättet att låta snurran driva en vattenpump som får gå mot en strypventil. Alltihop nersänkt i den vattentank som man vill öka tempen i.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Elmotor till generator?

Inlägg av blueint »

Skriv svar