? ytan på hemmafräst plexi

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av grym »

funderade på en lösning för mina patroner , hållare i plexi av en viss modell
men hur är ytan om man fräser plexi

tanken är enkel 2d fräsningav realtiv tunn plexi och om man kan få vettig yta utan efterbearbeting så är det ok

klart man inte får perfekt yta, men få man ren yta utan massa vita prickar/grader eller vad men nu kan få?
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: ? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag körde makrolon i helgen och det vart ruskigt fina snittytor.

Nu var denna rökfärgad och det kanske bidrog till resultatet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: ? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av grym »

låter bra

materialvalet plexi var mera för att jag hadde en del liggandes, men det går ju med andra material man kan skaffa utan att börja fundera på organdonatering för finansiering av det hela :vissla:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: ? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av zeus »

plexiglas är ett varumärke.

Är du säker på att det är PMMA?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: ? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av grym »

vet inte, gammalt som ligger, skit samma, viktigast är att det finns genomskinligt material som ger vettiga ytor utan manuell efterbehandling
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: ? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av meconer »

Det finns ett litet knep om man vill ha blanka ytor i pmma eller pc. Man tar en liten gasolbrännare och sveper snabbt över ytan man vill fixa till. Då smälter det precis lagom och maskinbearbetade ytor blir blanka om de har någorlunda okej yta från början. Man får passa sig bara så det inte blir för mycket. Då vill det smälta för mycket eller bubbla sig. Man bör nog träna på nån bit som man kan kasta bort sen. Det går också att få bort små repor på blanka ytor med den metoden. Men som sagt... ta inte i för mycket!
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: ? ytan på hemmafräst plexi

Inlägg av sneaky »

Har hört att gasolbrännare inte blir varma nog för att det knepet ska ge ett riktigt bra resultat. Istället rekommenderas MAPP-gasbrännare. Huruvida det är så värst noga kan jag inte svara på då jag inte testat själv.

Kan även rekommendera den här sidan som har en massa tips och instruktioner för att arbeta med plaster av olika slag. Dra ner volymen innan ni kikar på videoklippen, bara ett tips...
http://www.tapplastics.com/info/video.php
Skriv svar