Borrmarkeringar i KiCad

Frasier
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 april 2006, 12:59:13

Borrmarkeringar i KiCad

Inlägg av Frasier »

Tjena!,

jag skulle vilja ha lite hjälp med KiCad, jag har precis hittat detta program och har börjat förstå upplägget.

Jag skulle vilja ha markeringshål i kopparmasken som indikerar vart man skall borra. Hålen kan ju också fungera som "riktare" för borrhuvudet. Jag kommer sedan alltså belysa ett kopparkort med fotoresist. Som det ser ut nu på gerberfilen så blir viorna endast fyllda cirklar och jag skulle alltså vilja få in en liten vit prick i dessa.

Kan man lösa detta i KiCad? Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Borrmarkeringar i KiCad

Inlägg av korp »

Jag brukar lägga med monteringshål och liknande grejor i schemat som t ex 1pin eller passande komponenter och flagga dem som icke-anslutna (kryssymbolen). Då hänger de med i dataflödet över till PCBNew.

Är det ett litet schema lägger jag med monteringshålen etc i ett område på samma sida/sheet som allt annat, och är det ett lite större schema brukar jag dela upp det i flera sidor/sheets där ett eget sheet är för monteringshål etc.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Borrmarkeringar i KiCad

Inlägg av rehnmaak »

Gerber stödjer väl bara fyllda prickar om jag inte har fel.

Dock brukar en del gerbviewers kunna skriva ut "hålet" i valfri färg om man ger den en borrfil. Exempelvis Graphicode klarar det och de har en gratisversion som man kan ladda ner.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Borrmarkeringar i KiCad

Inlägg av korp »

Aha, när jag läser inlägget igen så ser jag att jag missupfattade frågan.

Måste du använda dig av Gerber om du belyser själv? Använder du istället Arkiv, Plotta, Postscript A4 så görs "Pads Drill Opt" aktivt och du kan välja borrmarkering. Postscriptfilerna konverterar jag till PDF med GSView, som sedan kan dras/importeras i InkScape för eventuellt layoutjobb för utskriften.
Skriv svar